מנחמין את הלב. וזהו וינחם אותם וידבר על לבם וכמ"ש נחמו נחמו וגו' דברו על לב ירושלים:
נמשלתם כעפר. בראשית י"ג ט"ז לאברהם וכן ליעקב שם כ"ח י"ד:
כחיות השדה. לעיל פר' צ"ט ס"ז וש"נ:
ככוכבים. בראשית ט"ו ה' כ"כ י"ז וכן לחול הים שם הוא וכ"ה בילקוט בהדיא:
ולא יכלו לו. וק"ו שאיך יכול כוכב אחד לאבד י' כוכבים וזה חסר במדרש ונכון לגרוס כן ועי' בפסיקתא פכ"ט ס"ו ופ"ל ס"ד:
וכנגד י"ב מזלות. כמ"ש פר"א פ"ו וז' ובריש פ"ח ועי' במ"ר פי"ד סי"ח שמאחר שכתוב וינחם אותם ולא פי' במה בהכרח ע"פ מדה י"ז שהענינים מפורשים ומתחברים ע"פ המדות:
תבואתה לראש יוסף. בברכת משה וה"ה כאן בברכת יעקב תהיינה לראש יוסף. ולפי מ"ש לעיל ס"פ צ"ח תבואתה בעוה"ז תהיינה לעוה"ב הביא פ' תבואתה במכוון:
הוגניסים שלי. יחוסי ומולדתי עי' ערוך ערך גנס ובשם פסיקתא גנוסיא:
דברים ק"ו. ועי' לעיל פצ"ג ס"ה ובסוף הפ' שם וכולל כאן ב' כוונות. א' מב"ו על הש"י. ב' שכאן כתוב פעם א' וינחם ושם כתיב ב"פ נחמו נחמו: