נטילת ידיים שחרית / מאכלים שנגעו בהם לפני הנטילה Washing One’s Hands in the Morning / Food Touched by Unwashed Hands
כפי שלמדנו, כיוון שלאחר השינה שורה על הידיים רוח-רעה, אסור לנגוע לפני הנטילה בדברי מאכל ומשקה (הלכה ב). ואם יהודי שלא נטל את ידיו נגע בדברי מאכל, אם אלו מאכלים יבשים כדוגמת פירות שאפשר לשוטפם, ידיחם במים שלוש פעמים, וכשם שנטילת ידיים שלוש פעמים לכל יד מטהרת את הידיים, כך תטהר את הפירות. We learned (in halachah 3) that because the ruach ra’ah rests upon one’s hands in the morning, one must not touch food or drink before washing his hands. Regarding a Jew who touched items of food without washing his hands, the ruling is as follows: if it is a dry food, like fruit, that can be washed, he should rinse it under water three times. Just as the washing of each hand three times purifies them, so will this washing purify the fruit. However, if he mistakenly touched drinks or food that will become ruined when washed, although there are those who are stringent to dispose of them for fear that the ruach ra’ah rests upon them (Od Yosef Chai, Toldot 6), according to most poskim, even those foods that cannot be washed are permitted to be eaten.
ואם נגע בטעות במשקים או במאכלים שיתקלקלו בשטיפה, יש סוברים שצריך לזורקם מפני הרוח-הרעה ששורה עליהם (עוד יוסף חי תולדות ו; ויש מחמירים בשיכר, באו"ה, ד, ה, 'לא'). ולדעת רוב הפוסקים, אין בכוחה של הרוח הרעה של הידיים לפגום את המאכלים, ובדיעבד מותר לאוכלם (ח"א ב, ב; משנה ברורה ד, יד; ערוה"ש ד, טו). בנוסף לכך, למדנו (בהלכה ג) שיש סוברים שאותה רוח-רעה בטלה מהעולם, ואין יותר לחוש להיזקה. ולכן אין לזרוק ולהשחית את המאכלים שנגעו בהם בידיים לא נטולות. There are two reasons for this: first, because according to the majority of poskim, the ruach ra’ah on one’s hands does not have the ability to render food unfit for eating (Chayei Adam 2:2; Mishnah Berurah 4:14; Aruch HaShulchan 4:15). Although, regarding an alcoholic beverage, such as liquor, there are poskim who are stringent. In any case, it is agreed among most poskim that all other foods do not become invalidated by the touch of unwashed hands (Bei’ur Halachah 4:5 s.v. “Lo”). Furthermore, there are those who maintain that the ruach ra’ah has been nullified from this world (as brought in halachah 4) and there is no need to fear its damage. Therefore, one should not discard or waste foods that were touched by unwashed hands.
וכן מותר לקנות לכתחילה לחם ושאר מאכלים שמונחים על מדף בחנות, למרות שיש חשש שנגעו בהם יהודים שלא נטלו את ידיהם שחרית. שכבר למדנו שלדעת רוב הפוסקים אין המאכלים נפסלים בנגיעה של ידיים לא נטולות. בנוסף לכך, ישנו ספק אם אכן בפועל נגע במאכלים הללו אדם שלא נטל ידיו שחרית. בנוסף לכך, כמעט כל האנשים רגילים לשטוף את ידיהם בבוקר, ואמרו בשם האר"י ז"ל (עוד יוסף חי תולדות ח), שגם שטיפה של פעם אחת מועילה להתיש את כוחה של הרוח-הרעה. Similarly it is permissible l’chatchilah to buy bread or other food that is sitting on a store shelf, even though there is concern that it was touched by Jews who did not wash their hands in the morning. This is because, as we have already learned, according to most poskim, food is not invalidated by the touch of unwashed hands. Additionally, there is doubt as to whether these foods were actually touched by someone who did not wash his hands in the morning. Moreover, almost all people usually wash their hands in the morning, and it is said in the name of the Arizal (Od Yosef Chai, Toldot 8), that even washing one’s hands once is useful in weakening the power of the ruach ra’ah.