הכנות לתפילה / מניעת דברים הטורדים בתפילה Preparations for Prayer / Preventing Possible Disruptions in Prayer
לא יאחז המתפלל בידיו דבר שירא שמא יפול, כגון תפילין או ספר או קערה מלאה או סכין או מעות או דבר מאכל, שמא יהיה טרוד מכך וכוונתו תתבטל (שו"ע או"ח צו, א; משנה ברורה צו, א). ולכתחילה בשעת תפילת עמידה לא יאחז בידו שום דבר, שאין זה דרך כבוד לעמוד בתפילה כשבידו דבר מיותר (עי' משנה ברורה צו, א, ה, עפ"י תר"י, ט"ז). אבל מותר בסוכות לאחוז בלולב, מפני שבסוכות יש מצווה לאוחזו, וממילא אין כוונתו נטרדת מפניו. וכמובן שמותר לאחוז בסידור, מפני שהוא לצורך התפילה (שו"ע או"ח צו, א-ב). While reciting the Amidah, one may not hold an object that he fears will fall, such as tefillin, a book, a full bowl, a knife, coins, or food, because he will worry that it may drop, and thus his kavanah will be disrupted (Shulchan Aruch 96:1). Even in other parts of the prayer service, like Shema and Pesukei d’Zimrah, one must be careful about this. L’chatchilah, one should not hold anything in his hand while reciting the Amidah, for it is not respectful to stand in front of Hashem while holding something extraneous (see Mishnah Berurah 96:1 and 5, based on Talmidei Rabbeinu Yonah, Taz).
לפני התפילה צריך לכבות את הטלפון הנייד. בבית הכנסת ובמקום שיש סידורים, אין להשתמש במכשיר הנייד כסידור, כדי שלא יסיח את דעתו, וכדי שלא יראה כמי שמסתכל בהודעות בזמן התפילה. מי שאין לו סידור והוא נצרך להתפלל מתוך המכשיר, יבטל תחילה את האפשרות לקבל שיחות והודעות. מי שיתכן ויצטרכו להזעיקו לצורך דחוף מאוד, ישאיר את המכשיר זמין, אבל יעביר אותו למצב של רטט, כדי שהצלצול שלו לא יפריע לתפילה. Nonetheless, holding a lulav on Sukkot is permitted because it is a mitzvah to do so and it does not disrupt the kavanah in one’s prayer. Similarly, one is permitted to hold a siddur because it is necessary for prayer (Shulchan Aruch 96:1-2).
לכתחילה אין לעמוד בתפילת עמידה כשתרמיל על גבו, שאין דרך כבוד לעמוד כך בפני אנשים נכבדים, וקל וחומר בתפילה. ואם הוא נמצא בדרכו והתרמיל על כתפיו, ונוח לו להשאירו עליו, אם הוא קטן, פחות מנפח של ארבעה קבין שהם כחמישה ליטר (4.8 ליטר), יכול להתפלל כשהוא על כתפיו. ואם הוא גדול מזה, לא יתפלל כשהוא על כתפיו, מפני שמשא כזה עלול לפגוע בכוונתו (שו"ע או"ח צז, ד). L’chatchilah, one should not recite the Amidah while standing with a knapsack on his back, for that is not a respectful way to appear before important people, and all the more so, it is not respectful to pray in that manner. However, if he is already traveling with a knapsack on his shoulders and it is more comfortable to leave it on, he may pray with it on him if it weighs less than four kabin (approximately 5.5 kilograms or 12 lbs, 1.5 oz). If the knapsack is heavier than four kabin, he is prohibited from praying while wearing it because such a load is liable to impair his kavanah (Shulchan Aruch 97:4).
ואם יש בידיו תפילין או כסף, שחושש להניחם מידיו שמא יגנבום, ואין לו שם חבר שיכול לשומרם, ואין לו כיסים שיכול לשומרם בהם, בדיעבד עדיף שיאחזם בידו בתפילה, מפני שבאופן זה יהיה פחות טרוד (משנה ברורה צו, ו; כה"ח ז). וכן הדין לגבי מי שנושא על גבו תרמיל גדול וחושש שמא יגנבוהו, שבלית ברירה יתפלל כשתרמילו על גבו. Additionally, if someone holding tefillin or money fears that if he puts these items down they will be stolen, and he does not have a friend there to watch them, nor pockets in which to put them, it is preferable, b’dieved, to keep them in his hands while praying, so that he will be less troubled (Mishnah Berurah 96:6; Kaf HaChaim 7). Likewise, if someone carrying a heavy knapsack on his back is worried that it will be stolen, and he has no other choice than to carry it, he is permitted to pray while wearing it.
לכתחילה אין להיכנס לבית הכנסת עם נשק ואין להתפלל עם נשק, שאין ראוי להתפלל על החיים והשלום כשכלי הריגה עליו (שו"ע או"ח קנא, ו). אבל כשיש בכך צורך בטחוני, או שאין לו מקום להניחו בלא חשש שיגנבוהו, מותר להיכנס לבית כנסת ולהתפלל עם נשק. וכשאפשר, עדיף להצניעו (עי' בציץ אליעזר י, יח). A soldier carrying a gun, l’chatchilah should not pray with his weapon on him, nor enter the synagogue with it, for it is inappropriate for him to pray about life and peace while wearing an instrument intended for killing. However, he may pray with it on him if he is carrying it for security reasons or guarding it from theft. If possible, he should take the magazine out of the gun, so that it will be considered less of a weapon. When, for security reasons, it is best that the gun be loaded, he is permitted to pray with the magazine inside (see Tzitz Eliezer 10:8).
הסובל מנזלת – יקנח את אפו לפני התפילה, כדי שלא יצטרך לקנח עצמו בשעת התפילה. ואם יש לו ליחה בגרונו שמפריעה לו, יוציאנה לפני התפילה, כדי שלא תטריד אותו בתפילה (שו"ע או"ח צב, ג). ואם נאלץ לקנח עצמו בתפילה, יעשה זאת בצורה המנומסת ביותר. ואם צריך לפהק – יניח ידו על פיו. שאדם העומד בתפילה צריך להיזהר מאוד בכבוד שמים, וכל מה שנחשב כלא מנומס בפני בני אדם, אסור בשעת התפילה (עי' שו"ע או"ח צז, א-ב). A person who has a cold must wipe his nose before praying so that he needn’t do so during the prayer service. If phlegm in his throat bothers him, he should expel it before praying so that it will not distract him during the prayer service (Shulchan Aruch 92:3). If he must wipe his nose while praying, he should do so in the politest way possible. Similarly, if he needs to yawn, he should cover his mouth with his hand. This is because a person who stands in prayer must be very careful to show respect for Heaven, and all actions that are considered impolite before people are also prohibited during prayer (see Shulchan Aruch 97:1-2).