הכנות לתפילה / שלא להביא לבית הכנסת ילדים העלולים להפריע Preparations for Prayer / One May Not Bring to Synagogue Children Who Are Likely to Disrupt
אסור למתפלל להושיב לפניו תינוק, מפני שיש לחוש שמא יטריד את כוונתו (משנה ברורה צו, ד). וקל וחומר שאין להביא לבית הכנסת בזמן התפילה תינוקות וילדים קטנים שאינם יודעים להתפלל, מפני שהם עלולים להפריע למתפללים. ואף שישנו מנהג חסידות להביא תינוקות לבית המדרש, כדי שיספגו מאווירת הקדושה שבו, זה דווקא בשעת לימוד התורה ולא בשעת התפילה. וגם בזמן הלימוד יש להקפיד שלא יפריעו (עיין ירושלמי יבמות פ"א ה"ו; או"ז ח"ב שבת סי' מח). It is forbidden for a person praying to seat a baby down in front of him because there is concern that the baby will disturb his concentration (Mishnah Berurah 96:4). All the more so, during times of prayer services, one may not bring babies and small children who do not know how to pray, since they are liable to distract the people praying. Although there is an extra pious custom to bring babies to synagogue so that they can absorb the holy atmosphere of the place, that custom refers specifically to times when prayer services are not being held.
לחשיבות העניין אזכיר את דברי השל"ה הקדוש, שכתב בשם ספר 'דרך-חיים': שיחת הילדים בבית הכנסת איסור גדול. ובזמן הזה יש תינוקות באים לבית הכנסת כדי לתת עונש למביאיהם, לפי שהם באים לחלל קדושת בית אלוקינו ולשחוק בו כברחובות קריה. יקומו לצחק זה עם זה, זה מצחק עם זה וזה מכה את זה. זה מרנן וזה בוכה. זה מדבר וזה צועק. זה רץ אילך וזה רץ אילך. ויש אשר יעשה צרכיו בבית הכנסת, ואז כולם יצעקו מים מים. ויש אשר יתן אביו בידו ספר, והוא ישליכנו לארץ או יקרעהו לשנים עשר קרעים. סוף דבר, מקול שטותם כוונת המתפללים נפסדת ונמצא שם שמים מתחלל, והמביא טף בזה האופן לבית הכנסת, אין ראוי לו לקוות על זה שכר, כי אם לדאוג מן הפורענות. והיותר רע, כי יגדלו הנערים על זה המנהג הרע והתכונה הזרה, וכל אשר יגדלו עוד יוסיפו סרה להבזות בעיניהם עניין בית הכנסת וקדושתו ולא יתנו כבוד לתורה, וכיוון שעבר אדם עבירה ושנה בה – הותרה לו, וגם כי יזקין – ממנה לא יסור. סוף דבר, ראוי לאדם שלא להביא הטף הקטן מאד לבית הכנסת, כי יפסיד בהביאו ולא ירויח. אבל משיגיע הילד לגיל חינוך, אדרבה, יביאנו לבית הכנסת, וילמדו לשבת באימה וביראה, ולא יניחנו לזוז ממקומו, ויזרזהו לענות אמן וקדיש וקדושה (של"ה, מסכת תמיד נר מצווה עו, והביאו משנה ברורה צח, ג). In order to emphasize the importance of this matter, I will cite the words of the Shlah HaKadosh who writes in the name of the Orchot Chaim: “Children’s chatter in synagogue is a severe prohibition. Nowadays, their coming to synagogue brings punishment on those who bring them there, for they come to desecrate the holiness of our God’s house and to laugh in it as they do in city streets. They get up to play with one another; this one plays with that one and that one hits the other. One is happy, another crying. One is talking, another screaming. One runs here, the other, there. One relieves himself in the synagogue and everyone screams, ‘Water, water!’ There is one whose father gives him a book and he throws it down on the floor or tears it into twelve different pieces. Consequently, the noise their nonsense produces causes the people praying to lose concentration and results in the desecration of Heaven’s name. Anyone who brings children to synagogue in this way does not deserve to receive a reward for this; instead, he should fear punishment. Worst of all, the children will be raised on this bad custom and foreign habit. As they grow older, they will increase their contempt for the synagogue and its sanctity, and they will show no respect for the Torah. Additionally, when a person repeatedly sins, [in his eyes] the sin becomes permitted. Therefore, when he ages, he will not abandon his ways. In conclusion, it is proper for a person not to bring very small children to synagogue, because he will [only] lose from it and not gain. However, when the child reaches the age of understanding, on the contrary; the father must bring the child to synagogue, teach him to sit in awe and fear, not let him move from his seat, and instruct him to answer Amen and [respond to] Kaddish and Kedushah” (Shnei Luchot HaBrit, Masechet Tamid Ner Mitzvah, also brought briefly by Mishnah Berurah 98:3).
מי שהביא את ילדו לתפילה, והילד החל להפריע לתפילת הציבור, למרות שהוא נמצא באמצע תפילת עמידה, יקחנו בידו ויוציאנו החוצה, וימשיך להתפלל שם (ועיין בהמשך יז, טו). One whose child begins to disrupt the congregation’s prayer must take him by the hand, bring him outside, and continue to pray there, even if he is in the middle of reciting the Amidah (see further in this book 17:15).