הכנות לתפילה / מי שבאמצע תפילתו הוצרך להתפנות Preparations for Prayer / One Who Needs to Relieve Himself in the Middle of Praying
מי שהתחיל להתפלל בלא שנצרך לנקביו, ובאמצע תפילתו החל להתעורר אצלו צורך גדול להתפנות לנקביו, הדין תלוי עד כמה הוא צריך להתפנות ובאיזה שלב בתפילה הוא נמצא. שלוש מדרגות של צורך ישנן בדין זה: The ruling regarding a person who does not need to relieve himself when he starts to pray, but in the middle of his prayer feels a rising need, is based on how much he needs to relieve himself, and what stage of the prayer he is in. There are three levels of need concerning this law:
א) אם הוא יכול להתאפק במשך שבעים ושתים דקות, מותר לו להמשיך עד סוף תפילתו. 1. One who can wait 72 minutes is permitted to finish praying.
ב) אם ברור לו שלא יוכל להתאפק שבעים ושתים דקות, אבל אינו צריך לעצור עצמו כדי למנוע את יציאת צרכיו – רשאי לסיים את החלק שבו הוא נמצא ואסור לו להמשיך לחלק הבא. לפיכך, התעורר לו הצורך באמצע פסוקי דזמרה, יתפנה לאחר ברכת 'ישתבח'. התעורר לו הצורך בברכות קריאת שמע, יתפנה בסיום הברכה או הפרק שבו הוא נמצא (משנה ברורה צב, ט; באו"ה 'יעמיד').10. אמנם בשועה"ר צב, ב, מבואר שכיוון שהתחיל את התפילה בהיתר יכול להמשיך עד הסוף. וכך נראה מערוה"ש צב, ו-ז. אולם במ"ב צב, ט, ובבאו"ה 'יעמיד' באר שמותר לו להמשיך רק עד סוף אותו החלק שבו הוא נמצא, פסוד"ז, ברכות ק"ש, תפילת עמידה וכדומה, אבל אינו רשאי להמשיך לשלב הבא. ואם המשיך להתפלל כשלא יכל להתאפק שבעים ושתים דקות תפילתו תועבה. וכדי לצאת מהספק יש לנהוג כמ"ב. וק"ו כאשר הוא עובר על 'בל תשקצו', שאז לרמ"א גם באמצע פסוד"ז או ברכות ק"ש צריך להפסיק מיד. ונלענ"ד שאם בברכות ק"ש התעורר לו צורך אבל מסתבר שיוכל להתאפק שבעים ושתים דקות, ימשיך להתפלל עמידה, וכך כתבתי למעלה במדרגה א'. והטעם, שלכו"ע אם התפלל באופן זה יצא, ולרי"ף ורש"י אף לכתחילה אפשר להתפלל כך, והחיד"א כתב שאפשר לסמוך עליהם לצורך תפילה בציבור, ובנוסף לכך לדעת שועה"ר, אם התחיל את התפילה בהיתר, יכול לסיים את כולה.
חזן שהתעורר לו צורך לפני חזרת הש"ץ ואינו יכול להתאפק 72 דקות, הסתפק בבאו"ה צב, א, 'היה', בדינו. ואמנם לגבי בעל קורא, היקל שיקרא, שגדול כבוד הבריות שדוחה איסור דרבנן. אבל בתפילה שתפילתו תועבה הסתפק. לפיכך, גם אם יתבייש מעט עדיף שילך להתפנות ואחר יחליפנו, ואם הדבר כרוך בעלבון גדול מאוד, ימשיך להתפלל. 2. One who estimates that he will not be able to wait 72 minutes, but does not yet have to contain the urge, and would have to exert himself slightly to relieve himself at the moment – since when he started to pray he was permitted, and his immediate need is not so great, he may finish the section that he is saying. If the need arises in the middle of Pesukei d’Zimrah, he should wait until reciting Yishtabach, thereby finishing Pesukei d’Zimrah, and then go relieve himself. If the need arises while he is reciting Birkot Keriat Shema, he may, in principle, finish the berachot. However, because he will need to relieve himself before Shemoneh Esrei, it is better not to pause between birkat Ga’al Yisrael and the Amidah. Therefore, he should relieve himself immediately upon finishing the specific berachah or paragraph that he is reciting (Mishnah Berurah 92:9; Bei’ur Halachah s.v. “Ya’amid”).10However, Shulchan Aruch HaRav 92:2 clarifies that since he was permitted to pray when he started, he may finish until the end. That is what is implied in Aruch HaShulchan 92:6-7 as well. Still, the Mishnah Berurah 92:9 and Bei’ur Halachah s.v. “Ya’amid” explain that he may continue only until the end of the particular part he is reciting, whether it is Pesukei d’Zimrah, Birkot KeriatShema, the Amidah, or the like. If he goes on to pray when he cannot wait 72 minutes, his prayer is considered an abomination. In order to avoid uncertainty, one should conduct himself according to the Mishnah Berurah. All the more so when he is violating the prohibition, “Do not abominate oneself,” for then according to the Rama, even in the middle of Pesukei d’Zimrah or Birkot KeriatShema, he must stop immediately. If at the time he reaches Birkot KeriatShema he feels a need to relieve himself and he knows that he can wait 72 minutes, he may continue to pray the Amidah, as I have written above in level 1. The reasons for this are as follows: according to all opinions, if he prays in this manner, he fulfills his obligation. Similarly, the Rif and Rashi rule that one is even permitted to pray this way l’chatchilah. The Chida writes that one may rely on these sources so that he may pray in a minyan. Finally, the Shulchan Aruch HaRav writes that if he was permitted to pray when he started, he may finish saying all the prayers.
The Bei’ur Halachah 92:1, s.v. “Hayah” is uncertain regarding the law of a chazan who feels a need to relieve himself before Chazarat HaShatz and cannot wait 72 minutes. However, concerning a communal Torah reader, he is lenient and rules that he may read, for human dignity (kevod habriyot) is so great that it takes precedence over a rabbinic prohibition. Nonetheless, regarding prayer, which is considered an abomination, he is doubtful. Thus, even if the chazan will be slightly embarrassed, it is preferable that he goes to relieve himself and has someone replace him. Only if the matter will humiliate him greatly may he continue to pray.
ג) המדרגה החמורה יותר, שהוא ממש צריך לעצור בעצמו כדי למנוע את צרכיו מלצאת, שבשלב זה הוא עובר על 'בל תשקצו' (רמ"א צב, ב, עפ"י שועה"ר ג, יא). אם הוא בפסוקי דזמרה או בברכות קריאת שמע, כיוון שההפסקה בהם אינה חמורה כל כך – ילך מיד להתפנות. אבל אם הוא באמצע תפילת עמידה, כיוון שההפסקה שם חמורה, וכשהתחיל בתפילת עמידה לא הרגיש שהוא נצרך לנקביו – יסיים את תפילתו. ורק אם הוא במצב כזה שאינו מסוגל כלל להתאפק, ילך להתפנות.11עיין במ"ב צב, יא, שלרמ"א כשעובר על 'בל תשקצו' יפסיק אפילו באמצע התפילה, ולמ"א רשאי שלא להפסיק כדי שלא יתבזה בציבור, ולח"א אסור להפסיק משום שהוא באמצע תפילת עמידה. וכך דעת רוה"פ, וכ"כ בכה"ח ח. ואם הוא במצב שאינו יכול להתאפק, לגדולים מוסכם שילך להתפנות, אבל לקטנים דעת שועה"ר שלא יפסיק ואפילו מים ישתתו על ברכיו. ובכה"ח ח כתב שאם הם מי רגליים מרובים והוא בציבור, יכול להפסיק כדי שלא יתבייש. ולח"א ומ"ב צב, יא, כשאינו יכול להתאפק יכול להתפנות גם לקטנים. וכך כתבתי.
ואם נאלץ להפסיק לגדולים באמצע תפילת עמידה מסתבר שהתחיל את התפילה באיסור, ומלכתחילה היה ברור שלא יוכל להתאפק יותר מ-72 דקות, וממילא לא יצא ידי חובה במה שהתפלל וצריך אח"כ לחזור לראש. אמנם אם באמת חשב שיוכל להתאפק 72 דקות, ולפתע נתקף בצורך גדול עד שהיה חייב מיד להתפנות, אזי הדין כמבואר בשו"ע קד, ה, ורמ"א סה, א, שאם ההפסקה נמשכה כשיעור שיכל להתפלל את כל תפילת עמידה מתחילתה ועד סופה, צריך להתחיל מחדש את תפילת עמידה. ואם ההפסקה נמשכה פחות זמן, ימשיך מתחילת הברכה שהפסיק בה. ונראה שמי שמסתפק אם יכל לשער מראש שלא יוכל להתאפק 72 דקות, ולבסוף לא יכל להתאפק לגדולים, שהוא צריך לחזור לראש, מפני שמסתבר שהתחיל באיסור, ועוד יתכן שהוא נחשב כגברא דחוי, עפ"י הסברה המובאת בבאו"ה צב, ב, 'יותר'. 3. One who has to actively suppress the need to relieve himself while praying is in the most serious stage, because at this point he is transgressing the prohibition, “Do not abominate oneself” (Rama 92:2, according to Shulchan Aruch HaRav 3:11). If he is saying Pesukei d’Zimrah or Birkot Keriat Shema, he must immediately go relieve himself since interruption at that point is not so serious. However, if he is in the middle of the Amidah, where a pause at that point is serious, and if, when he began reciting the Amidah, he did not feel the need to relieve himself, he should finish praying. Only in a situation in which he is incapable of waiting at all, should he go relieve himself. 11The Mishnah Berurah 92:11 states that according to the Rama, when he reaches the point where he will violate the prohibition, “Do not abominate oneself,” he stops even in the middle of the Amidah. According to the Magen Avraham he is permitted to continue so as not to be humiliated in front of the congregation. The Chayei Adam and Kaf HaChaim 8, maintain that he is prohibited from stopping in the middle of the Amidah. That is also the opinion of most poskim. If a person is in a situation where he cannot control his need to defecate, everyone agrees that he must go relieve himself. However, regarding urination, according to the Shulchan Aruch HaRav, he should not stop in the middle, even if the urine trickles down his knees. Kaf HaChaim 8, writes that if this concerns a lot of urine and he is praying in a congregation, he may stop so that he will not embarrass himself. According to the Chayei Adam and Mishnah Berurah 92:11, when he cannot wait, he may relieve himself even just to urinate. That is what I have written, as well.
If he must stop to defecate in the middle of the Amidah, it is reasonable to assume that he was probably prohibited from praying when he originally started and it was clear that he would not be able to wait for more than 72 minutes. Therefore, he does not fulfill the obligation for the parts of the Amidah that he already recited and he must go back to the beginning. However, if he truly thought that he would be able to wait 72 minutes, and was surprisingly attacked by such a strong urge to the point where he needed to relieve himself immediately, then if the interruption lasted the time needed to pray all of the Amidah prayer, from beginning to end, he must start the Amidah again, as explained in Shulchan Aruch 104:5 and Rama 65:1. But if the break lasted less time, he continues from the berachah at which he stopped. It seems that a person who was unsure of whether he could, at the outset, estimate his ability to wait 72 minutes, and in the end could not control his need to defecate, must repeat the Amidah because it stands to reason that he was prohibited from praying when he began to recite the Amidah. Furthermore, it is possible that concerning prayer he is considered a repulsive person, based on the logic brought by the Bei’ur Halachah 92:2, s.v. “Yoter.”