החזן וקדיש של אבלים / סדרי קדימה The Chazan and the Mourner’s Kaddish / Order of Precedence
בעבר נהגו באשכנז שרק אחד היה אומר קדיש, ואזי כשהיו כמה אבלים שנצרכו לומר קדיש, היה צריך לקבוע את סדר הקדימויות ביניהם. אבל כיום נוהגים אשכנזים כספרדים, שכל הנצרכים לומר קדיש – אומרים אותו ביחד. ואפילו אם יצא שכל הציבור יאמר קדיש ולא יהיה שם מי שיענה אחריהם אמן, אין הדבר פוסל את הקדיש, אלא שלכתחילה טוב שיהיו שם שניים שיענו אחריהם אמן (כה"ח נה, לא). כאשר שניים ויותר אומרים קדיש, ישתדלו לאומרו יחד, מילה במילה, ולשם כך טוב שאומרי הקדיש יעמדו יחדיו. ואם בית הכנסת גדול וקשה להם להתקבץ למקום אחד, אפשר בדיעבד שבכל אזור יהיה אומר קדיש אחד, ואלה שסביבו יענו אחריו. In the past, it was customary in Ashkenaz that only one person recited Kaddish. When there were several mourners who needed to say Kaddish, it became necessary to establish an order of precedence. However, today most Ashkenazim and all Sephardim follow the custom that everyone who must say Kaddish recites it together. Even if the entire congregation recites Kaddish and there is no one there to answer Amen, that does not invalidate the Kaddish. However, lechatchilah it is preferable that there be at least two people there who can respond Amen (Kaf HaChaim 55:31). When two or more people recite Kaddish, they should try to say it in unison and should therefore stand next to each other. If the synagogue is large and it is difficult for them to gather in one place, each person may recite Kaddish in his place and those around him answer Amen.
כשיש שני אבלים שיודעים לעבור לפני התיבה ומקובלים על הקהל, צריך לילך לפי סדרי העדיפויות. זה הכלל: הנמצא באבלות שבעה קודם למי שנמצא באבלות שלושים, והנמצא באבלות שלושים קודם למי שבשנת אבלותו. ויום היורצייט שווה לאבלות שלושים. ואם יש שם שני אבלים השווים בזכותם, יחלקו ביניהם את התפילות. ואפשר שיחלקו את תפילת שחרית, אחד יתפלל את עיקר התפילה עד אחר תחנון, והשני מ'אשרי' עד סוף התפילה, ולמחרת יחליפו (באו"ה קלב, מאמר קדישין). When there are two mourners who know how to lead the prayer service and both are acceptable to the congregation, it is necessary to follow an order of precedence. This is the rule: one who is in the middle of the first seven days of mourning (shivah) takes precedence over one who is in his first thirty days (sheloshim), and someone who is in his first thirty days has priority over one who is in his year of mourning. One who is commemorating a yahrtzeit is equivalent to being in the first thirty days of mourning. If there are two mourners who are equal in status, they should divide the three daily prayers between them. They can even split the Shacharit service in such a way that one recites the main part of the prayer until after Tachanun, and the other leads from Ashrei until the conclusion of the prayer service, and then the following day they switch (Bei’ur Halachah 132, Ma’amar Kaddishin).