החזן וקדיש של אבלים / הראוי להיות שליח ציבור The Chazan and the Mourner’s Kaddish / An Appropriate Prayer Leader
החזן מנהיג את התפילה. פעמים שכל הקהל אומר איתו את התפילה והוא קובע את הקצב, ופעמים שהוא לבדו אומר את התפילה והקהל עונה אחריו אמן, כבחזרת הש"ץ ואמירת הקדישים. לפיכך צריך שיהיה החזן הגון, בעל שם טוב, עניו, רצוי לחביריו, קולו נעים ורגיל לקרוא בתורה, בנביאים ובכתובים (תענית טז, א; שו"ע או"ח נג, ד). The chazan leads the prayer service. Sometimes, the whole congregation says the prayers together with him while he sets the pace; other times, he recites the prayers and the congregation responds Amen, such as in Chazarat HaShatz (repetition of the Amidah) and the recital of the Kaddish prayers. Hence, the chazan must be an upright, highly regarded, humble, amiable person, who has a pleasant voice and is accustomed to reading the Torah, Nevi’im (Prophets) and Ketuvim (Sacred Writings) (Ta’anit 16a; Shulchan Aruch 53:4).
במיוחד יש להקפיד על כך בימים נוראים ובימי תענית, שאז אנו מתפללים ומתחננים לפני הקב"ה שימחל לנו על חטאינו ויצילנו מן הצרות ויקרב את גאולתנו, ואם יהיה פגם בחזן, תפילת הציבור לא תעלה יפה (רמ"א או"ח תקפא, א). We must be especially meticulous about this on the High Holy Days, and on fast days, when we pray to Hashem and beg Him to forgive us for our sins, save us from our troubles, and bring our redemption closer. For if there is fault in the chazan, the congregation’s prayer will not ascend properly (Rama 581:1).
בזמן חז"ל אסור היה לכתוב סידורים, משום שרק דברים שבכתב, היינו תנ"ך, הותר לכתוב, אבל דברים שבעל פה, ובכללם תפילות וברכות שתיקנו חכמים – אסור היה לכתוב (תמורה יד, ב). ואז תפקידו של החזן היה חשוב מאוד, מפני שהוא היה צריך לזכור את כל התפילה על פה ולאומרה בקול רם, כדי להוציא את הרבים ידי חובתם. והיו בוחרים חזן קבוע לתפקיד נכבד זה, וכל מה שאמרו לגבי החזן בתעניות שייך גם לגבי החזן הקבוע. ולכתחילה היה צריך שכל אחד ואחד מן הציבור יסכים למינוי החזן, מפני שהוא היה מוציאו ידי חובתו. אולם כיום, שלכולם יש סידורים והם מתפללים מתוכם, תפקידו של החזן פחות חשוב, ואין נוהגים לבחור חזן קבוע לכל השנה, אלא בכל יום אדם אחר עובר לפני התיבה, ולכן פחות מדקדקים בבחירת החזן (שו"ע או"ח נג, יט, משנה ברורה נג, נג). During Chazal’s time, it was forbidden to write siddurim because only the written Torah (Torah Shebichtav) was permitted to be written down. Anything that was transmitted by word of mouth, including the prayers and blessings instituted by the Chachamim, was forbidden to be put into writing (Temurah 14b). At that time the chazan’s task was very important because all the prayers had to be recited aloud in order to fulfill the obligations of the congregation. Therefore, the congregation designated one chazan for this honorable task, and all the laws that apply to appointing the chazan on fast days also pertained to the regular chazan. L’chatchilah, each and every person in the congregation would have to agree to the chazan‘s appointment, since he fulfilled everyone’s obligation. However, today, when everyone has a siddur, the chazan‘s job is less important and selecting a permanent chazan for the whole year is no longer customary. Instead, every day a different person can lead the prayer service; therefore we are less meticulous in choosing a chazan (Shulchan Aruch 53:19; Mishnah Berurah 53:53).
ואף על פי כן צריכים הגבאים להשתדל שהחזנים העולים לפני התיבה יהיו הגונים, שומרי תורה ומצוות, ושהציבור יסכים שיהיו שלוחיו, מפני שהם אומרים בשליחותו את חזרת הש"ץ והקדישים (עי' כה"ח נג, פו). בתפילות שבת ויום טוב, שבהם נוהגים שהחזנים שרים ומזמרים חלקים מהתפילה, צריכים להשתדל שהחזנים יהיו בעלי כשרון מוזיקלי וקול ערב. Even so, when appointing chazanim, the gabba’im (synagogue coordinators) must try to choose decent people who abide by the Torah and observe the mitzvot. They should be people whom the congregation agrees to have as its prayer leaders, for the chazanim are the ones who repeat the Amidah and recite the Kaddish prayers on its behalf (see Kaf HaChaim 53:86). Additionally, on Shabbat and festivals, when it is customary that the chazanim sing and chant part of the prayer service, the chazanim should be musically gifted with pleasant voices.