מקום התפילה / נקיות המקום מצואה וריחות רעים The Place of Prayer / Areas Free from Excrement and Foul Odors
אסור לומר או להרהר דברים שבקדושה במקום שיש בו צואה או שאר דברים מסריחים, שנאמר (דברים כג, יד-טו): "וְשַׁבְתָּ וְכִסִּיתָ אֶת צֵאָתֶךָ. כִּי ה' אֱלֹוהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ וגו' וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ". בדין זה ישנם פרטים רבים, ונלמד מקצתם. It is forbidden to say or think matters of sanctity in a place that contains feces or other foul smells, as it is written (Deuteronomy 23:14-15), “You will return and cover your excrement. This is because God your Lord walks among you in your camp…Your camp must therefore be holy.” This law consists of many details, and we will learn a few of them.
כל הנמצא בתוך ד' אמות (כשני מטרים) של אדם, נחשב בכלל מחנהו, לפיכך, אם ישנה צואה בתוך ד' אמותיו, אין מחנהו קדוש ואסור לו להתפלל שם. ואם הצואה מונחת כנגד פניו, כל זמן שהוא רואה אותה – אסור לו להתפלל. ואם ריחה מתפשט, צריך להתרחק ד' אמות ממקום שכלה ריחה. לכתחילה יש להחמיר בזה גם כשהריח מגיע מחדר אחר או משירותים.10כאשר הריח מתפשט לרשות אחרת, או כשהצואה מכוסה (כדוגמת צואה שבתוך חיתול), בכל מקום שמריחים אותה אסור לומר דברים שבקדושה, ונחלקו אם צריך להרחיק ד' אמות ממקום שכלה הריח. לרשב"א אין צריך להרחיק ד' אמות מפני שהוא נחשב כריח רע שאין לו עיקר. ולרוקח הוא ריח רע שיש לו עיקר. וגם האחרונים נחלקו בזה. ועיין בהקדמת המ"ב לסי' עט, הדין השביעי. ובמ"ב עט, יז. ועו, ג. ובכה"ח עט, א. ומשמע מהם למעשה, שלכתחילה יש להחמיר. גם מי שחוש ריחו נפגע, צריך להתרחק כשאר האנשים שמריחים (שו"ע או"ח עט, א). Anything within four amot (approximately two meters or 6.56 ft) of a person is considered to be within the confines of his camp. Hence, if there is excrement in his four amot, his camp is not holy and he is forbidden to pray there. If the excrement is in front of him, as long as he sees it, he is not allowed to pray. If the smell spreads, he must distance himself by four amot from where the smell ends.10When the odor spreads to another domain, or when the excrement is covered (for example, feces in a diaper), it is forbidden to recite matters of sanctity in any place that it can be smelled. The poskim disagree as to whether or not one must move four amot away from the place that the smell dissipated. The Rashba says that it is not necessary to move four amot away because it is considered a foul odor that does not have substance, but according to the Roke’ach, it is a bad smell that does have substance. The Acharonim also differ on this matter. (The Yalkut Yosef, part 1, p. 130, note 16 writes that one may be lenient, for that is the opinion of most Acharonim.) Additionally, see the Mishnah Berurah’s introduction to section 79, the seventh law, as well as Mishnah Berurah 79:17, 76:3, and Kaf HaChaim 79:1, where it is implied that l’chatchilah one should be stringent. Even one whose sense of smell is impaired is required to distance himself like others who smell the odor (Shulchan Aruch 79:1).
כדין צואת אדם כך דין כל דבר שנתקלקל והסריח עד שבני אדם רגילים להצטער ממנו. לפיכך, יש להרחיק מנבלה ומצואת בעלי חיים שהסריחה כפי שמתרחקים מצואת אדם (משנה ברורה עט, כג). לגבי קיא, אם ריחו רע, דינו כצואה. ואם אין ריחו רע, יש מקילים שלא להחשיבו כצואה (עיין משנה ברורה עו, כ, ואש"י נא, יב). The above law regarding human excrement applies to anything rancid whose stench causes people to be revolted. Therefore, one must distance himself from a carcass and from malodorous animal excrement, just as he must distance himself from human feces (Mishnah Berurah 79:23). Foul-smelling vomit follows the same law as excrement. But if the vomit does not smell bad, there are those who are lenient and do not consider it like feces (see Mishnah Berurah 76:20 and Ishei Yisrael 51:12).
קרא קריאת שמע או התפלל בתוך ד' אמות של צואה, לא קיים את מצוותו ועליו לחזור ולקרוא קריאת שמע ולהתפלל. ואם לא ידע שהיתה שם צואה, אם הוא מקום שיש חשש סביר שתהיה בו צואה, והתרשל ולא בדק את נקיות המקום לפני שהתפלל – לא יצא ידי חובתו. ואם הוא מקום שאין סבירות שתהיה בו צואה – יצא בדיעבד ידי חובתו (שו"ע או"ח עו, ח; משנה ברורה עו, לא). If a person recited Shema or the Amidah within four amot of feces, he did not fulfill his obligation and the Shema or the Amidah must be repeated. Even if he was unaware that there was excrement there, but there was a fair chance that the place would contain excrement, and he neglected to check its cleanliness before beginning to pray, he did not fulfill his obligation. However, if the place was unlikely to contain excrement, b’dieved he fulfilled his obligation (Shulchan Aruch 76:8; Mishnah Berurah 31).
יש אומרים שכך הדין גם בשאר ברכות, שאם אמרן תוך שהוא עובר באיסור תורה, לא יצא ידי חובתו ועליו לחזור ולברך (משנה ברורה קפה, ז, ובאו"ה שם). ויש אומרים שרק לגבי קריאת שמע ותפילה החמירו, אבל בשאר ברכות, בדיעבד יצא ידי חובתו (ח"א ג, לג; קצוש"ע ה, י; כה"ח עו, לז; קפה, יד). וכיוון שזו מחלוקת אין לחזור ולברך מספק, וטוב לחזור ולהרהר את הברכה בליבו. The poskim are divided regarding a person who recited the berachot of Keriat Shema and other berachot within four amot of excrement. Some say that because he transgressed a biblical prohibition, he did not fulfill his obligation and he must go back and recite the berachot again (Mishnah Berurah 185:7; Bei’ur Halachah there). Others maintain that it is only necessary to be stringent concerning the recital of Shema and the Amidah, but concerning other berachot, b’dieved he fulfilled his obligation (Chayei Adam 3:33; Kitzur Shulchan Aruch 5:10; Kaf HaChaim 76:37, 185:14). Since it is a matter of dispute, one may not go back and repeat the berachah.