מקום התפילה / איסור אמירת דברים שבקדושה מול ערווה The Place of Prayer / The Prohibition of Reciting Matters of Sanctity in Front of “Ervah”
אסור לומר דברים שבקדושה מול ערווה, שנאמר (דברים כג, טו): "וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ, וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ". כאשר גבר רואה גבר אחר, או אשה רואה אשה אחרת, רק כאשר מקום הערווה עצמו גלוי אסור לומר דברים שבקדושה. אבל לגבי גבר שרואה אשה, אמרו חכמים (ברכות כד, ב): "טפח באשה ערווה". וכוונתם, שכל מקום שנשים רגילות לכסות – אסור לגלות, ואם הוא מגולה, אסור לומר מולו דברים שבקדושה (גדרי דין זה נתבארו בשו"ע או"ח סימן עה, ובפניני הלכה ליקוטים ג' ו, ג-ו). It is prohibited to recite matters of sanctity in front of ervah (nakedness), as it says (Deuteronomy 23:15), “Your camp must be holy. Let Him not see any ervah among you and turn away from you.” Regarding a man who sees another man, or a woman who sees another woman, it is prohibited to recite matters of sanctity only in front of the specific organs of ervah itself (the private organs). However, concerning a man who sees a woman, the Chachamim teach (Berachot 24b), “A tefach of a woman is considered ervah.” What they meant is that it is forbidden to reveal any part of a woman’s body which is normally covered, and that if a part is exposed, one is prohibited from reciting matters of sanctity in front of it. (The specifications of this law are explained in Shulchan Aruch, Orach Chaim section 75 and in Penieni Halachah, Likutim Mishpachah 6:3-6).
ואף שצריך לחנך ילדות ללבוש צנוע מגיל חינוך, האיסור לומר דברים שבקדושה למול טפח שרגילים לכסותו מתחיל משעה שהבת מתחילה להתבגר (שם ו, ז). Although we must educate girls to dress modestly starting from a young age, the prohibition against reciting matters of sanctity in front of a tefach that is normally covered begins from the time the girl starts to mature.
וכן לגבי שער הראש, אמרו חכמים (ברכות כד, א): "שער באשה ערווה". וכוונתם, לאשה נשואה, שאם אינה מכסה את שער ראשה, אין לומר מולה דברים שבקדושה (גדרי כיסוי הראש נתבארו בפניני הלכה שם ו, יז-יט). Likewise, regarding the hair on one’s head, the Chachamim teach (Berachot 24a), “A woman’s hair is ervah.” This refers to a married woman, for if her hair is not covered, one may not recite matters of sanctity before her. (The specifications concerning the laws of hair covering are clarified in Peninei Halachah, Likutim Mishpachah 6:14-15.)
הצריך להתפלל או לברך ברכות או ללמוד תורה, ועומדת מולו אשה שמגלה טפח ממקומות המכוסים, לכתחילה יפנה עצמו לכיוון אחר, כך שלא יוכל לראותה. ואם אינו יכול להסתובב, יביט בסידור או יעצום את עיניו, ויאמר דברים שבקדושה (שו"ע או"ח עה, ו; משנה ברורה עה, סעיפים: א, כט). Regarding one who must pray, recite berachot, or learn Torah, and there is a woman facing him who is revealing a tefach of areas that are normally covered, l’chatchilah, he should turn away so that he cannot see her. If he cannot turn away, he must look into his siddur, or close his eyes, and only then say the matters of sanctity (Shulchan Aruch 75:6; Mishnah Berurah, paragraphs 1 and 29).
לגבי כיסוי הראש, כתבו כמה אחרונים, שהואיל ולצערנו נשים רבות אינן מכסות את ראשן, שער שאינו מכוסה אינו מעורר הרהורים, ובדיעבד אפשר לומר מולו דברים שבקדושה. וכל זה לגבי שיער שדינו קל משאר מקומות מכוסים, שכן מצינו שרווקות אינן חייבות לכסותו, אבל לגבי מקומות המכוסים שבגוף, שגם רווקות צריכות לכסות, אין להקל על פי סברה זו (ערוה"ש עה, ז; בא"ח בא יב; אג"מ ח"א מד, ועיין פניני הלכה שם ו, טז-יז). Concerning hair covering, some Acharonim write that since, unfortunately, many married woman do not cover their hair, uncovered hair does not arouse impure thoughts, and b’dieved one may recite matters of sanctity in front of it. This only pertains to hair, regarding which the rule is more lenient than other normally covered parts, as single women are not obligated to cover their hair. However, concerning the normally covered parts of the body, as we have learned, one may not be lenient. Only in extenuating circumstances may one close his eyes or look in a siddur without looking at the exposed part (Aruch HaShulchan 75:7; Ben Ish Chai, Bo 12; Igrot Moshe, part 1, 44; see Peninei Halachah, Likutim Mishpachah 6:16).
אין לומר דברים שבקדושה בסמוך לאשה השרה (שו"ע או"ח עה, ג). ושמיעת זמרת מרדיו, לדעת כמה אחרונים, בדיעבד, אינה אוסרת אמירת דברים שבקדושה (עיין בפניני הלכה שם ו, יא). Similarly, one may not recite matters of sanctity near a woman who is singing (Shulchan Aruch 75:3). However, according to some Acharonim, b’dieved, hearing a female singer on the radio does not prohibit reciting matters of sanctity (see Peninei Halachah ibid., 6:11).