קריאת שמע על המיטה / דינים נוספים The Bedtime Shema / Additional Laws
מי שנצרך לדבר אחר שאמר 'שמע' ו'המפיל' – רשאי. וכן אם נצרך לאכול או לשתות או לסדר דבר מה דחוף – רשאי, מפני שאין ברכת 'המפיל' כברכת הנהנין שאסור להפסיק בין הברכה להנאה, אלא היא ברכת שבח על שינת הלילה. אלא שלכתחילה טוב להצמיד את קריאת שמע שעל המיטה לשינה (עי' רמ"א, או"ח רלט, א; ציץ אליעזר ז, כז, יחו"ד ד, עמ' קיח-קכב, פס"ת רלט, ג. אמנם במשנה ברורה רלט, ד, מחמיר אחר 'המפיל'). After reciting Shema and HaMapil, whoever must talk, eat, drink, or tend to an urgent matter is permitted to do so since Birkat HaMapil is unlike Birkot HaNehenin, concerning which it is forbidden to interrupt between the berachah and the pleasure derived. Rather, it is a berachah of praise on the night’s sleep. However, l’chatchilah, it is best to recite the bedtime Shema immediately before sleep (see Rama 239:1; Tzitz Eliezer 7:27; Yechaveh Da’at 4, pp. 118-122; Piskei Teshuvot 239:3; however Mishnah Berurah 239:4 is stringent after HaMapil).
אפשר לומר את סדר קריאת שמע שעל המיטה בשכיבה, אבל יקפיד להטות על צידו.3מפני כמה טעמים אמרו חכמים שאסור לגבר לישון פרקדן, היינו כשפניו כלפי מעלה או כלפי מטה (שו"ע אה"ע כג, ג; משנה ברורה רלט, ו). ועיין באז נדברו ו, נ, שסובר שגם לפני שגבר עומד להירדם, עליו להיזהר שלא לשכב פרקדן, אבל כשאין חשש שירדם – מותר, ושלא כדברי 'שונה הלכות' שהחמיר גם בזה. ולענ"ד עיקר האיסור לשכב פרקדן על הגב היה כשלא נהגו ללבוש תחתונים (החלו לייצרם וללובשם לפני כמאה שנה), שאז היה חשש שמא תזוזת השמיכה תגרום לגירוי (תוס' נדה יד, א, 'לייט': "ורשב"ם פירש שבגדיו נופלין על אמתו ומתחמם"), או שיתגנה בשנתו (פירוש רש"י ברכות יג, א; נדה יד, א). ורק לפירוש האחרון המובא בגיליון התוס' נדה שם, יש מקום לחוש גם עם תחתונים, אלא שדבריו שם אינם מובנים. לפיכך, הרוצה להקל רשאי, ובוודאי שהלומד או קורא רשאי להקל אף שיש חשש שיירדם. One may recite the passages of the bedtime Shema while lying down, but he must be careful to lean on his side. There are a number of reasons why the Chachamim prohibited a man to sleep while lying on his back (Mishnah Berurah 239:6). However, before one’s sleep, a man is permitted to read a book while lying on his back and it is unnecessary for him to turn on his side. Only when he is about to fall asleep must he beware of lying on his back (Az Nidberu 6:50).
כתבו בעלי המוסר, שטוב לאדם לערוך לעצמו חשבון נפש לפני השינה, ואם נזכר שחטא, יתוודה על חטאו, ויקבל על עצמו שלא יחטא בו יותר. גם ראוי לאדם שימחל לפני שנתו לכל מי שחטא כנגדו וציערו, כדי שלא יענש אדם בסיבתו, ובזכות זה יאריך ימים (משנה ברורה רלט, ט). The Ba’alei Mussar (Jewish ethicists who composed books of reproof for the nation) wrote that it is good for a person to make a personal accounting (cheshbon nefesh) before sleep. If he remembers sinning, he confesses his sin and takes it upon himself not to sin in that manner again. It is also proper that before going to sleep, every person forgives anyone who sinned against him or caused him harm, so that no one is punished because of him. By doing so, one merits long life (Mishnah Berurah 239:9).