נפילת אפיים ותחנונים / ימים שאין אומרים בהם תחנון Nefillat Apayim and the Prayers of Supplication / Days on Which Tachanun Is Not Recited
הואיל ותפילת נפילת אפיים היא תפילה שיש בה צער על חולשותינו וחסרונינו, שעל כן איננו יכולים לעמוד לפניו, אלא משתחווים ונופלים על פנינו, לפיכך אין ראוי לאומרה בימים של שמחה כשבתות, ימים טובים וראשי חודשים. וכיוון שמעיקרה תפילת תחנון היא רשות, לפיכך גם בימים שהסתפקו אם ראוי להגדירם כימים של שמחה, נוהגים שלא לומר תחנון (מקורות הדינים בשו"ע או"ח קלא, ו-ז, ובמפרשים). The Nefillat Apayim prayer is one that expresses sorrow concerning our errors and shortcomings, which prevent us from standing before Hashem. Instead, we fall on our faces. For that reason, it is not proper to recite it on days of joy. Since, in its essence, the Tachanun prayer is voluntary, it is therefore customary not to recite Tachanun even on days that are deemed uncertain as to whether or not they should be defined as days of joy (the sources for these laws can be found in Shulchan Aruch 131:6-7 and in the commentaries).
בנוסף לשבתות וראשי חודשים, אלו הימים שאין אומרים בהם תחנון לפי סדר השנה: שחרית של ערב ראש השנה; שחרית של ערב יום כיפור; מי"א בתשרי עד סוף חודש תשרי, הואיל ואלו ימים שסביב חג הסוכות; חנוכה; ט"ו בשבט; שני ימי הפורים, ובשנה מעוברת גם בי"ד וט"ו באדר ראשון; כל חודש ניסן, שהואיל ויצא רובו בקדושה, שבתחילתו היתה חנוכת המשכן ואח"כ חג הפסח, אין אומרים בכולו תחנון; י"ד באייר שהוא פסח שני; ל"ג בעומר; מר"ח סיוון ועד י"ב בסיוון, שעד אז הקריבו את תשלומי קרבנות חג השבועות; תשעה באב (או מפני האבלות או מפני שנקרא מועד); ט"ו באב. וגם במנחה שלפני כל הימים הללו אין אומרים תחנון, מלבד במנחה של ערב ראש השנה ומנחה של ערב יום הכיפורים שרבים אומרים בהם וידוי אבל לא תחנון. On the following days, Tachanun is not recited: Shabbat, Festivals, Chol HaMo’ed, and Rosh Chodesh. The remaining days are presented in the order of the calendar year: Shacharit of Erev Rosh HaShanah; Shacharit of Erev Yom Kippur; from the 11 of Tishrei until the end of the month of Tishrei, since those days surround the Festival of Sukkot; Chanukah; Tu BiShvat; the two days of Purim, and in leap years also on the 14 and 15 of Adar I; the entire month of Nisan, since most of it possesses sanctity, for the dedication of the Tabernacle was held in the beginning of the month and the holiday of Pesach follows; the 14 of Iyar, which is Pesach Sheni; Lag BaOmer; from Rosh Chodesh Sivan to the 12 of Sivan, since the supplementary sacrifices for Shavuot were offered until that time; Tish’ah B’Av (either because of mourning or because it is called a mo’ed); and Tu B’Av. Additionally, at the Minchah service preceding all these days, Tachanun is not recited, except for Minchah of Erev Rosh HaShanah and Erev Yom Kippur, when many people recite Vidui then, but not Tachanun.
אחר שהתחיל ה' להצמיח את גאולתנו, אין אומרים תחנון ביום העצמאות ובכ"ח באייר – יום שחרור ירושלים, ובמנחה שלפניהם. Today, ever since Hashem began to bring forth our redemption, Tachanun is not recited on Yom HaAtzma’ut (Israel’s Independence Day), and on the 28 of Iyar, Yom Yerushalayim (Jerusalem Liberation Day), nor at Minchah before each of them.