המניין / כיצד מצטרפים למניין The Minyan / How Is a Person Counted in a Minyan?
כפי שלמדנו מניין הוא צירוף של עשרה יהודים זכרים שיש בהם דעת. וכדי שיצטרפו עליהם לשהות במקום אחד, אבל אם תשעה בבית הכנסת ואחד מחוץ לבית הכנסת או בחדר הסמוך לבית הכנסת – אינם מצטרפים למניין. ואם זה שמחוץ לבית הכנסת עומד ליד הדלת או החלון ומראה להם את פניו – לדעת רוב הפוסקים מצטרף למניין, מפני שקשר העין שביניהם מצרפם. ואין צריך שכולם יראוהו אלא די שמקצתם יוכלו לראותו. ויש אומרים שהראייה אינה יכולה לצרף למניין, ורק אם יכניס את ראשו לחלל החלון, יחשב כנמצא עמהם ויצטרף למניין. לכתחילה יש להחמיר, ובשעת הדחק כשאינו יכול להכנס פנימה, אפשר לסמוך על דעת רוב הפוסקים שמקילים לצרפו כשמראה להם את פניו.11. משו"ע נה, יד, משמע שכל מי שמראה את פניו, אפילו שהוא ברשות אחרת מצטרף. וכך כתב בב"י בשם אורחות חיים שציטט דברי רב האי גאון והרשב"א. ודי שמקצתם יוכלו לראותו, כמבואר בדין זימון או"ח קצה, א. אולם בשכנה"ג הגב"י ו' כתב שדעת השו"ע למעשה, שרק אם מכניס את פניו לתוך חלל החלון מצטרף, וכ"כ כה"ח נה, ע, עפ"י כמה אחרונים. למ"ב נה, נב, העיקר כדעה המקילה, ולכן מי שמתפלל בעזרת נשים, אם מראה את פניו מצטרף למניין. אלא שלכתחילה טוב לחוש לדעה המחמירה, ולכן מוטב שיכנס לבית הכנסת כדי להשלים מניין. As we have learned, a minyan is a gathering of ten Jewish males who are of sound mind. In order for them to join as a minyan, they must be together in one place. If nine of them are in the synagogue and one is outside or in an adjacent room, they are not considered a minyan. If the person outside the synagogue is standing next to the door or window, and his face is visible, according to most poskim he can be counted as part of the minyan, because their eye contact unites them. It is not necessary for everyone to see him, rather it is sufficient for only some to see him. Nevertheless, there are poskim who maintain that eye contact cannot be used to link a person to a minyan, and only if he inserts his head into the window will he be considered present with them and thus be counted in the minyan. L’chatchilah, we are to be stringent about this, but in extenuating circumstances, when he cannot come inside and join them, we may rely on most poskim who are lenient and count him as long as his face is visible.11It is implied in the Shulchan Aruch 55:14, that anyone who is visible, even if he is in a different domain, can be counted. That is what the Beit Yosef says in the name of Orchot Chaim who quotes Rav Hai Gaon and the Rashba. Additionally, it is enough that a few of them can see him, as is clarified in the ruling of zimun (literally, invitation, three people blessing Birkat HaMazon together) Orach Chaim 195:1. However, the Sheyarei Knesset HaGedolah Hagahot on the Beit Yosef 6, writes that according to the ShulchanAruch, only if he brings his face into the space of the window can he be counted. So it is written in Kaf HaChaim 55:70, based on some Acharonim. The Mishnah Berurah 55:52 essentially rules according to the lenient opinion, and therefore, one who prays in the women’s section, if his face is visible, is counted as part of the minyan. However, he writes that l’chatchilah it is good to follow the stringent opinion, and hence it is better that he actually enter the synagogue in order to complete the minyan
מי שנמצא בחדר הטפל לבית הכנסת ואינו מראה את פניו למתפללים, אף שאינו משלים למניין, אם כבר יש מניין בלעדיו, כשהוא מתפלל עמהם הוא נחשב כמתפלל במניין.12. כתב במ"ב נה, נח, עפ"י רדב"ז, שהמתפלל בחדר שהכניסה היחידה אליו היא דרך בית הכנסת, אף שאינו מראה פניו למתפללים ולכן אינו משלים מניין, כיוון שהחדר שהוא נמצא בו טפל לחדר שמתפללים בו, הרי הוא נחשב כמתפלל במניין. ולפי"ז נלענ"ד שמי שמתפלל בעזרת נשים, אף שאינו מראה פניו ואינו משלים מניין, נחשב כמתפלל במניין, מפני שעזרת נשים טפלה לבית הכנסת. ואף שיש לה כניסה נפרדת, מצד מהותה היא טפלה לביהכ"נ. אבל לכתחילה טוב להכנס לביהכ"נ, כי יש מחמירים וסוברים שאין להשוות את עזרת הנשים לחדר הפנימי שדיבר בו הרדב"ז (הליכות שלמה ה, יב). Someone whose face is not visible to those praying inside the synagogue, but is in the ancillary room of the synagogue, does not complete the minyan. Even so, if a minyan already exists without him, when he prays with them he is considered to be praying in a minyan.12The Mishnah Berurah 55:58 writes, based on the Radbaz, that one who prays in a room in which the only entrance is through the synagogue, even if he is not visible to those praying and therefore does not complete the minyan, he is indeed considered as praying in a minyan since the room in which he is present is ancillary to the room in which they are praying. According to this, a person who prays in the women’s section, even though he does not show his face and he does not complete a minyan, is considered to be praying in a minyan. The reason for this is that the women’s section is auxiliary to the synagogue, and although it has its own separate entrance, in its essence it is subsidiary to the synagogue. However, l’chatchilah, it is good to actually enter the synagogue to pray because there are those who are stringent concerning this matter and do not equate the women’s section with the inner room to which the Radbaz refers (Halichot Shlomo 5:12).
עשרה שעומדים בשדה, כל זמן שהם רואים ושומעים זה את זה – מצטרפים למניין (מנח"י ב, מד). Ten people who are standing in a field, as long as they can see and hear one another, are considered a minyan (Minchat Yitzchak 2:44).
כשיש מניין של עשרה בתוך בית הכנסת, כל השומע את החזן, יכול לענות אחריו. למשל, חולה השוכב בביתו ושומע את תפילת הציבור, אף על פי שאינו נחשב כמתפלל במניין, יכול לענות אחר החזן אמן. שאפילו מחיצה של ברזל אינה מפסיקה בין אחד מישראל לבין השכינה השורה עם המניין (שו"ע או"ח נה, כ). וכן אם ישמע מבית הכנסת תקיעת שופר או קריאת המגילה, יכול לכוון דעתו ולקיים את המצווה בשמיעתו. When there is a minyan of ten inside the synagogue, anyone who hears the chazan may respond. For instance, a sick person who is bedridden and hears the congregation’s prayers from his house, though he is not regarded as one who is praying in a minyan, he may answer Amen, since not even a steel barrier can separate a Jew from the Shechinah that dwells with the minyan (Shulchan Aruch 55:20). Similarly, if he hears the sound of the shofar blowing or the megillah reading from the synagogue, he can have kavanah to fulfill the mitzvah by hearing it.
השומע חזן בשידור חי, יכול לענות אחריו אמן, אבל אינו יכול לצאת באופן זה ידי חובת התפילה או קריאת המגילה וכל כיוצא בזה, מפני שאינו שומע את קול החזן עצמו.13אם בין החזן לבין זה ששומעו עומד עובד עבודה זרה, או פסל של ע"ז, או צואה, להרבה פוסקים יכול לענות אמן, ויש אומרים שאינו יכול לענות אמן (עי' שו"ע או"ח נה, כ, משנה ברורה סב, כה"ח צה, הלכה ברורה שם). אבל כששומע מרדיו, אין לחוש שהתדרים עוברים דרך מקומות מטונפים, מפני שכשגלי הקול עוברים שם, אין הקול נשמע (אורח משפט מח, ועי' יחו"ד ב, סח; אשי ישראל טו, הערה סט). ולעניין אם יוצאים ידי חובה בשמיעה דרך רדיו ורמקול, נחלקו הפוסקים, כמובא בפניני הלכה ברכות יב, ט, עי"ש. A person who hears a chazan via a live broadcast on the radio or television may answer Amen after him. However, he cannot fulfill his obligation by listening to the megillah reading on the radio or television, because he is not hearing the actual voice of the chazan himself.13em>Yechaveh Da’at 2:68. Ishei Yisrael 15, note 69, writes that Rabbi Shlomo Zalman Auerbach extracts from the Shulchan Aruch that whoever is not present with them “may answer,” but is not obligated to answer. However, in the name of the Chazon Ish, he writes that one is obligated to answer. If there is an idol worshiper or a statue of idol worship standing between the chazan and the one who hears him, or if there is excrement located there, he may not answer Amen after the chazan. But if he listens to the radio, we do not fear that the radio waves pass through filthy places, since the voice is recreated through a receiver. That is also the reason why we may not fulfill our obligation of prayer or hearing megillah reading by listening to the radio, because the sound that is coming out of the radio is considered a different voice.
נמצא אם כן שישנן ארבע מדרגות בהצטרפות לדברים שבקדושה. א) כאשר נמצא עמהם באותו מקום או שמראה להם את פניו (לרוב הפוסקים), משלים למניין. ב) הנמצא בחדר הטפל לבית הכנסת ואינו מראה את פניו למתפללים, אינו משלים למניין, אבל אם יש מניין בלעדיו הרי הוא נחשב כמתפלל במניין. ג) הנמצא בחדר אחר או מחוץ לבית הכנסת, אינו נחשב כמתפלל במניין, אבל יכול לצאת ידי חובתו בשמיעת החזן. ד) השומע את החזן בשידור חי, יכול לענות אמן אחריו, אבל אינו יכול לצאת בשמיעתו ידי חובה. In summary, there are four levels of joining together for matters of sanctity: 1. When a person is situated in the same place as the people praying or he is visible to them (according to most poskim) he can complete a minyan. 2. A person who is in the ancillary room of the synagogue but is not visible to the people praying cannot complete the minyan. If, however, there is a minyan without him, he is considered to be praying in a minyan. 3. One who is in a different room or outside the synagogue is not considered praying in a minyan, but may fulfill his obligation by hearing the chazan. 4. One who hears the chazan on the radio may answer Amen, but cannot fulfill his obligation by hearing him.