המניין / סדרי עדיפויות ביחס לתפילה במניין The Minyan / Priorities Pertaining to Prayer in a Minyan
אדם שקשה לו לכוון בעת שהוא מתפלל בציבור, וביחידות הוא מצליח לכוון יותר. כל זמן שבתפילה בציבור הוא מצליח לכוון את הכוונה הבסיסית שעל ידה הוא יוצא ידי חובה, עליו להתפלל במניין. כלומר כל זמן שהוא יכול לכוון בציבור בברכה הראשונה של שמונה עשרה – עליו להתפלל במניין (אג"מ או"ח ג, ז). ראוי לציין, שבדרך כלל לטווח ארוך, הקביעות שבתפילה עם הציבור מחזקת את הכוונה ואת השייכות לדברים שבקדושה. A person who finds it difficult to have kavanah when praying in a congregation, but succeeds in retaining the basic kavanah with which he fulfills his obligation, must pray in a minyan, even if he concentrates better while praying individually. As long as he has kavanah for the first berachah of Shemoneh Esrei, he must pray in a minyan (Igrot Moshe, Orach Chaim, part 3, 7). Moreover, in the long-term, consistent praying with a congregation usually strengthens one’s kavanah and connection to matters of sanctity.
גם תלמיד חכם שתורתו אומנותו, שההליכה לבית הכנסת לתפילה במניין גורמת לו ביטול תורה, צריך להתפלל במניין. ואמנם מעיקר הדין היה יכול להתפלל ביחיד, אולם כיוון שיש חשש שיהיו אנשים שילמדו ממנו להקל ראש בתפילה בציבור, עליו להקפיד להתפלל בציבור. ורק לעיתים נדירות, כשהוא באמצע לימוד חשוב, וההליכה למניין תפגע מאוד בלימודו, רשאי להתפלל ביחידות (עפ"י רמ"א צ, יח). A talmid chacham (Torah scholar) whose learning is his profession, must try to pray in a minyan, even though the walk to synagogue to pray in a minyan causes him to lose time from his learning. Though, in principle, he is allowed to pray individually, he must be scrupulous to pray in a congregation, so that people will not learn from him to belittle the matter of communal prayer. Only on rare occasions, when he is in the middle of an important subject of study and the walk to a minyan will greatly disturb his learning, is he permitted to be lenient and pray individually (based on the Rama 90:18).
המלמד תורה לאחרים, ואין לו אפשרות להתפלל במניין וגם לקיים את שיעורו, מוטב שיתפלל ביחידות ולא יבטל את שיעורו, שתלמוד תורה של רבים דוחה תפילה במניין (משנה ברורה צ, נו). With regard to one who teaches Torah to others and is unable to both pray in a minyan as well as teach his class, it is better that he pray individually and not cancel his class, for the communal learning of Torah overrides praying in a minyan (Mishnah Berurah 90:56).
עדיף להתפלל בציבור מאשר להשתתף בסעודת ברית מילה (כה"ח צ, סז). אמנם במקרה שבעל השמחה עלול להפגע אם לא יבוא, כדי למנוע פירוד לבבות ביניהם, מוטב שיתפלל ביחיד וישתתף בסעודת המצווה. It is preferable to pray with a congregation rather than take part in the meal of a brit milah (Kaf HaChaim 90:67). However, in a case in which the host of the seudah (meal) is likely to be insulted if a particular person does not attend, it is better that he pray individually and participate in the seudat mitzvah in order to prevent a rift.
מי שיש לפניו שתי אפשרויות, להתפלל ביחידות 'ותיקין' (עם הנץ החמה), או להתפלל אח"כ במניין – עדיף שיתפלל במניין (ועיין בהמשך יא, ט).6כשהשאלה אם להתפלל במניין לפני הנץ או ביחידות בנץ, נחלקו האחרונים. וכתבתי שבאופן קבוע נראה להעדיף תפילה במניין (להלן יא, 12). וכשהמניין מתפלל אחר סוף ארבע שעות לפי הגר"א, עדיף להתפלל לפני כן ביחיד. ואם המניין מתפלל בתוך ארבע שעות לפי הגר"א ואחר ארבע שעות לפי מ"א, נחלקו האחרונים מה עדיף. ואף בזה נראה שבאופן קבוע יש להעדיף את התפילה במניין (עיין בהמשך יא, יב). בא"א בוטשאטש קב, כתב שמותר לעבור לפני המתפלל כדי להתפלל במניין ולשמוע קדיש, אבל כדי להתפלל במקומו אסור, ועי"ש. ופשוט שגם כאשר המניין מתפלל בנוסח אחר, חייב להתפלל בו. When a person has two options: to pray individually “vatikin” at sunrise (netz) or to pray in a minyan later, most poskim maintain that it is preferable to pray in a minyan (see also further in this book 11:9).6When the question is whether to pray in a minyan before netz or individually at netz, the Acharonim are divided. I have written in chapter 11, note 12, that on a regular basis it seems preferable to pray in a minyan. When the minyan prays after the conclusion of the first four hours of the day according to the Gra (see further in this book 11:12), then it is preferable to pray individually prior to that time. If the minyan prays within the four hours according to the Gra and after the four hours according to the Magen Avraham, then the Acharonim disagree as to which is better. Even in that case it seems preferable on a regular basis to pray in a minyan