חזרת הש"ץ / קדושה The Chazan’s Repetition of the Amidah / Kedushah
בברכה השלישית אומרים קדושה. ועיקר הקדושה בעניית הפסוקים: "קדוש קדוש קדוש ה' צב-אות מלא כל הארץ כבודו", ו"ברוך כבוד ה' ממקומו". בתחילה נהגו שהחזן היה אומר לבדו את קטעי הקישור, והקהל היה עונה את הפסוקים 'קדוש' 'ברוך' ו'ימלוך' (שו"ע או"ח קכה, א). וכיום נוהגים על פי האר"י ז"ל, שגם הקהל אומר את קטעי הקישור, ואח"כ החזן אומרם בקול רם, והקהל עונה אחריו את פסוקי הקדושה (משנה ברורה קכה, ב, כה"ח ב). In the third berachah of the Amidah, Kedushah is recited. The essence of the Kedushah is in the responses, “Kadosh, kadosh, kadosh, Hashem Tzevakot, melo kol ha’aretz kevodo” (“Holy, holy, holy is Hashem, master of Hosts, the whole world is filled with His glory”) and “Baruch kevod Hashem mimkomo” (“Blessed is the glory of Hashem from His place”). Originally, it was customary for only the chazan to recite the connecting passages and the congregation would answer the verses, “Kadosh,” “Baruch,” and “Yimloch” (Shulchan Aruch 125:1). Nowadays, according to the Arizal, the congregation also recites the connecting passages, the chazan repeats them aloud afterwards, and the congregation responds with the verses of the Kedushah (Mishnah Berurah 125:2; Kaf HaChaim 2).
יש אומרים שפסוק 'ימלוך' אינו מעיקר הקדושה, אלא נחשב כאחד מקטעי הקישור של החזן, ולכן הנמצא באמצע ברכות קריאת שמע, ושמע קדושה, יענה את פסוקי 'קדוש' ו'ברוך' ולא את הפסוק 'ימלוך'. ויש אומרים, שיענה גם את הפסוק 'ימלוך', מפני שאף הוא בכלל הקדושה, וכך המנהג.6במ"ב קכה, א, הזכיר את שתי הדעות, ובסימן סו, יז, כתב למעשה שלא יענה 'ימלוך' באמצע ברכות ק"ש, שכך דעת רוב האחרונים, וכן פסק ביחו"ד ו, ג. וכן הדין בתחנונים שאחר התפילה (אלוהי נצור) כמבואר במ"ב קכב, ד. אמנם בערוה"ש סו, ו, כתב, שאין בזה הכרעה ויכול לעשות כרצונו. ובכה"ח סו, יח, אחר שהביא אחרונים רבים שסוברים ש'ימלוך' אינו מעיקר הקדושה, כתב שהעיקר כפי שמשמע משער הכוונות, שגם 'ימלוך' חלק מהקדושה, וכ"כ בסי' קכב, א; קכד, טו"ב. ויש לזה משמעות גם למי שעומד באמצע שמונה עשרה, האם ישתוק גם ב'ימלוך', עיין ערוה"ש קד, יג. ובאש"י לב, הערה נא. Some say that the verse “Yimloch” is not an essential part of Kedushah, but rather one of the chazan’s connecting passages, and therefore, if a person is in the middle of reciting Birkot Keriat Shema, and he hears Kedushah, he may only recite the verses “Kadosh” and “Baruch” and not the verse “Yimloch.” Others say that he recites “Yimloch”, since this verse is included in Kedushah as well. This is the prevalent minhag.6The Mishnah Berurah 125:1 mentions both opinions and in section 66:17 he writes that in practice one may not respond the verse Yimloch while in the middle of Birkot Keriat Shema, for that is the opinion of most Acharonim, and so rules the Yechaveh Da’at 6:3. That is also the law concerning reciting this verse in the middle of the prayers of supplication after the AmidahElokai Netzor), as explained in Mishnah Berurah 122:4. However, Aruch HaShulchan 66:6 writes that this matter is left unresolved and one may do as he pleases. After bringing many Acharonim who maintain that Yimloch is not part of the main section of KedushahKaf HaChaim 66:18 (and section 122:1 and 124:17), writes that Yimloch is, indeed, considered part of the Kedushah, as can be inferred from Sha’ar HaKavanot. This issue also has halachic significance pertaining to one who is in the middle of reciting the Shemoneh Esrei, whether he must also be quiet during Yimloch. See Aruch HaShulchan 104:13.
בסך הכל אומרים בתפילת שחרית שלוש פעמים קדושה: בברכת יוצר אור, בחזרת הש"ץ, ובפרק 'ובא לציון'. אלא שנחלקו הפוסקים אם על הפעמיים הנוספות חלים דיני קדושה, והאם צריך לאומרם במניין. למעשה נפסק שמותר לאומרם ביחיד, וכדי לצאת מהספק, טוב שהיחיד יאמר אותם בניגון של טעמים, כקורא בתורה (ועיין עוד: טז, ד; כג, ב), אבל קדושה שבחזרת הש"ץ היא עיקר קדושה, ואין אומרים אותה בלא מניין. Kedushah is recited a total of three times in Shacharit: in Birkat Yotzer Or, in Chazarat HaShatz, and in the passage U’va L’Tzion. However, the poskim disagree as to whether the laws of the Kedushah in Chazarat HaShatz apply to the other two, and whether it is necessary to recite them in a minyan. In practice, the halachic ruling is that an individual is permitted to recite them. However, to avoid uncertainty, it is best that he recite them in a melody of cantillation as if reading from the Torah (see further in this book 16:4; 23:2). The Kedushah in the Amidah repetition is the essence of Kedushah and it is only recited with a minyan.
טוב לעמוד בקדושה ברגליים צמודות, מפני שאנו אומרים קדושה זו כעין המלאכים שרגליהם צמודות עד שנראות כרגל אחת (שו"ע או"ח קכה, ב). יש מהדרים להישאר ברגליים צמודות עד לסיום ברכת 'הא-ל הקדוש' (א"ר קכה, ו). אבל אין בזה חיוב, ואף ישנם רבנים שאינם מקפידים על כך. It is proper to stand with one’s feet together for Kedushah, since we recite this Kedushah like the angels whose legs are so close together that they resemble one leg (Shulchan Aruch 125:2). There are those who enhance the mitzvah by remaining with their legs together until the end of Birkat HaKel HaKadosh (Eliyah Rabbah 125:6). However, this is not an obligation and many prominent rabbinic authorities are not strict concerning this.
נוהגים להגביה מעט את העקבים בעת אמירת "קדוש קדוש קדוש" ו"ברוך" ו"ימלוך", ולשאת את העיניים כלפי מעלה כשהן עצומות, לבטא בזה רצון להתעלות ולהתנשא כלפי מעלה, והמקור לכך מהמדרש (ב"י ורמ"א קכה, ב, משנה ברורה ו, כה"ח סעיפים: ב, ט). It is customary to raise one’s heels slightly when saying “Kadosh Kadosh Kadosh,” “Baruch,” and “Yimloch,” and to turn one’s closed eyes upward, thereby expressing the desire to transcend physical boundaries and soar upward. The source for this resides in the Midrash (Beit Yosef and Rama 125:2; Mishnah Berurah 6; Kaf HaChaim, paragraphs 2 and 9).