טעויות הזכרות ושכחה / דינים נוספים וספקות Errors, Additions, and Omissions in the Amidah / Additional Laws and Cases of Uncertainty
מי ששכח ולא התפלל מנחה בערב שבת, יתפלל ערבית של שבת פעמיים, הראשונה לשם ערבית והשנייה לתשלומי מנחה. ואף שתפילת מנחה היתה אמורה להיות של שמונה עשרה ברכות, כיוון ששעת ההשלמה היא בשבת, עליו להתפלל כנוסח תפילת השבת (שו"ע או"ח קח, ט). One who forgot to recite Minchah on Erev Shabbat must pray the Ma’ariv Shabbat Amidah twice, the first for Ma’ariv and the second for the Minchah that he missed. Even though that Minchah was supposed to be a weekday Amidah comprised of eighteen berachot, nevertheless, since the time to make it up falls on Shabbat, the wording of the Shabbat prayer is recited (Shulchan Aruch 108:9).
מי ששכח לומר 'יעלה ויבוא' בתפילת מנחה של ראש חודש, לא יצא ידי חובתו, ואם היום הבא הוא יום שני של ראש חודש, ברור שעליו להתפלל אחר תפילת ערבית את תשלומי תפילת מנחה, ובשניהם יזכיר 'יעלה ויבוא'. אבל אם בערב הוא כבר יום רגיל, נתעורר בזה ספק. מצד אחד, הרי כל הבעיה היתה שלא הזכיר 'יעלה ויבוא' במנחה, ואם כן מה יועיל שיתפלל אחר תפילת ערבית תפילה נוספת בלא 'יעלה ויבוא' (ר"י בתוס'). ומאידך, בתפילת מנחה לא יצא ידי חובתו מפני שהיה אז ראש חודש ולא הזכיר 'יעלה ויבוא', אבל בתפילת התשלומין יצא ידי חובתו מפני שיתפלל כראוי לאותה שעה (חכמי פרובינצה). למעשה נפסק שיתפלל ערבית פעמיים, ויתנה, שאם אינו חייב להשלים את תפילתו, הרי זו תפילת נדבה, ואינו צריך לחדש בה דבר. One who forgot to recite Ya’aleh V’Yavo in Minchah of Rosh Chodesh did not fulfill his obligation. If the following day is a second day of Rosh Chodesh, clearly he must pray a supplementary prayer after Ma’ariv for the missed Minchah and in both recite Ya’aleh V’Yavo. However, if the evening already begins a regular day, there is doubt concerning this issue. On the one hand, if the whole problem is that he did not mention Ya’aleh V’Yavo in Minchah, how would it help to pray another Amidah after Ma’ariv without Ya’aleh V’Yavo? On the other hand, he did not fulfill his obligation for Minchah, since at that time it was Rosh Chodesh and he failed to recite Ya’aleh V’Yavo, whereas if he were to pray a supplementary prayer he would fulfill his obligation because he would recite the appropriate prayers for that specific time. In practice, the ruling is that one is to recite Ma’ariv twice and make a stipulation that if he is not obligated to make up the missed prayer, the additional prayer he is praying should be considered voluntary. There is no need to introduce any new personal requests at this time.
כיוצא בזה, הטועה בשבת, ובמקום להתפלל מנחה של שבת התפלל בנוסח של חול בלא להזכיר את קדושת השבת, דינו שיתפלל במוצאי שבת שתי תפילות של חול, ויתנה, שאם אינו צריך להשלים את תפילתו, הרי זו תפילת נדבה (שו"ע או"ח קח, יא). The ruling is similar to the law regarding one who errs on Shabbat and instead of reciting Minchah of Shabbat recites the weekday wording without mentioning the sanctity of Shabbat. The law in that case requires that he recite two weekday Amidahs on Motza’ei Shabbat with a stipulation that if he is not obligated to make up the prayer, the additional prayer he is praying should be considered voluntary (Shulchan Aruch 108:11).
אבל אם היה ראש חודש ביום שישי ושכח לומר 'יעלה ויבוא' בתפילת מנחה, אם אין מזכירים בשבת 'יעלה ויבוא', לא יתפלל תשלומין לאחר ערבית. וזאת משום שאינו יכול להתנות שאם אינו צריך להשלים הרי שזו תפילת נדבה, מפני שאין מתפללים נדבה בשבת (משנה ברורה קח, לו; כה"ח נה).