תפילת עמידה / לכיוון ירושלים The Amidah / Facing Jerusalem
בכל חלקי התפילה יכול המתפלל להפנות את פניו לכל כיוון שירצה. אבל כיוון שיגיע לשיאה של התפילה, ויקום לעמוד לפני מלכו של עולם בתפילת עמידה, יכוון את פניו לירושלים, למקום שבו בחר ה' להשרות את שכינתו בעולם. During most parts of the prayer service, a person may face in any direction he desires. However, when he arrives at the climax of the prayer service and gets up in the Amidah to stand before the King of the world, he must turn to face Jerusalem, the place that Hashem chose to endow His Shechinah to the world.
היה עומד בחוץ לארץ, יכוון את פניו כנגד ארץ ישראל, ויכוון את ליבו לירושלים ולמקום המקדש ולבית קודש הקודשים. ואם היה עומד בארץ ישראל, יכוון את פניו כנגד ירושלים, ואת ליבו למקדש ולבית קודש הקודשים. היה עומד בירושלים, יכוון את פניו כנגד המקדש ואת ליבו לבית קודש הקודשים (ברכות ל, א; שו"ע או"ח צד, א). One who stands in prayer outside of Israel must face the Land of Israel, and his heart should be directed towards Jerusalem, the home of the Beit HaMikdash (Temple), and Kodesh HaKodashim (the Holy of Holies). If one stands in Israel, he must face Jerusalem, and his heart should be directed towards Beit HaMikdash and Kodesh HaKodashim. If he stands in Jerusalem, he faces the direction where the Beit HaMikdash stood, and directs his heart to Kodesh HaKodashim (Berachot 30a; Shulchan Aruch 94:1).
לפיכך, העומדים ברחבת הכותל המערבי צריכים להפנות את עצמם בתפילת עמידה לכיוון מקום המקדש. כלומר, העומדים ברחבה הפתוחה, צריכים לצדד עצמם שמאלה, ואף העומדים בעזרת גברים במקום המקורה, יצדדו עצמם מעט שמאלה. Therefore, those reciting the Amidah in the plaza in front of the Kotel must turn and face the direction of the exact place of the Beit HaMikdash. In other words, those standing in the open square must turn slightly to the left, and even those standing in the men’s section in the closed area next to the wall should do the same.
נוהגים לבנות את ארון הקודש בצד הפונה לירושלים, כדי שהעומדים בתפילה יפנו גם לכיוון ארון הקודש. אמנם העיקר להתפלל לכיוון ירושלים, לכן, אם מחמת טעות או אונס ארון הקודש אינו מכוון ממש כנגד ירושלים, יכוונו המתפללים את פניהם כלפי ירושלים (משנה ברורה צד, ט). ואם כל הציבור טועים ופונים לכיוון ארון הקודש, מוטב שלא לפרוש מהציבור, ויעמוד לכיוון שהציבור עומד, אבל יפנה את ראשו כלפי ירושלים (משנה ברורה צד, י). It is customary to position the aron kodesh on the side of the synagogue that faces Jerusalem, so that those standing in prayer also pray towards the direction of the aron kodesh. However, the primary objective is to pray in the direction of Jerusalem. Therefore, if due to error, or because of circumstances beyond our control, the aron kodesh does not exactly face Jerusalem, the people praying should turn to face the direction of Jerusalem (Mishnah Berurah 94:9). Nevertheless, if the entire congregation mistakenly faces the aron kodesh, it is best not to separate oneself from the congregation; instead, one should stand in the same direction that the congregation faces, but turn his head towards Jerusalem (Mishnah Berurah 94:10).
מי שאינו יודע היכן הצד הפונה לירושלים, יתפלל לכיוון שירצה, ויכוון את ליבו לאביו שבשמים (שו"ע או"ח צד, ג). ואף אם התברר לו שטעה, אינו צריך לחזור ולהתפלל לכיוון ירושלים.2כתב במ"ב צד, י, הטועה והתחיל להתפלל לכיוון אחר, אם הוא בביה"כ ומתבייש מהציבור, יכול לזוז ולפנות לכיוון ירושלים. אבל אם אינו מתבייש, ישאר במקומו, שיותר חשוב שלא יזוז בתפילת עמידה. ולבא"ח יתרו א, אם הוא בביכ"נ, בכל מקרה יפנה עצמו לירושלים, כדי שלא יראה כמתפלל לכיוון אחר מכיוון התפילה המקובל. אבל אם הוא בביתו לבדו, ימשיך כפי שהתחיל. ועי' בכה"ח ז, שי"א שאם טעה והתפלל למערב וגבו לירושלים, גם ביחידות יפנה עצמו לירושלים. One who does not know the direction of Jerusalem may pray to whichever direction he desires while directing his heart towards his Father in Heaven (Shulchan Aruch 94:3). Even if he subsequently discovers that he was mistaken, it is not necessary to repeat his prayer while facing Jerusalem.2The Mishnah Berurah 94:10 discusses the case of a person who mistakenly starts praying in the wrong direction. If he is in the synagogue and is embarrassed in front of the congregation, he can move and turn to face Jerusalem. However, if he is not embarrassed, he should remain in his place, for it is more important not to move during the Amidah prayer. The Ben Ish Chai Yitro 1, writes that if he is in the synagogue, he must always turn to face Jerusalem. However, if he is praying alone in his house, he should continue praying as he started. See Kaf HaChaim 7, who writes that if he mistakenly started praying towards the west and his back is to Jerusalem, even if he is praying alone, he must turn himself to the direction of Jerusalem.