קריאת שמע / מצוות קריאת שמע Keriat Shema / The Mitzvah of Keriat Shema (The Recital of Shema)
מצוות עשה מן התורה לקרוא קריאת שמע בלילה ובבוקר, שנאמר (דברים ו, ז): "וְדִבַּרְתָּ בָּם וכו' וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ", בשכבך היינו בלילה, ובקומך היינו בבוקר. It is a positive biblical commandment to recite Shema at night and in the morning, as it is written (Deuteronomy 6:7), “And you shall say them… when you lie down and when you get up.” “When you lie down” denotes nighttime, and “when you get up” refers to morning.
קוראים שלוש פרשיות: הראשונה: 'שמע' (דברים ו, ד-ט), שיש בה קבלת עול מלכות שמים, יחוד ה' ואהבתו. השנייה: 'והיה אם שמוע' (דברים יא, יג-כא), שיש בה קבלת עול מצוות. והשלישית: 'ויאמר' (במדבר טו, לז-מא), שיש בה ציווי על זכירת המצוות על ידי מצוות הציצית, ובסיומה מזכירים את יציאת מצרים. We read three paragraphs, the first: “Shema Yisrael” (“Hear O Israel”) (Deuteronomy 6:4-9), with which we accept the yoke of Heaven, and which discusses the unity and love of Hashem. The second is “V’hayah Im Shamo’a” (“And if you follow”) (Deuteronomy 11:13-21), which includes the acceptance of the yoke of the mitzvot. The third is “Vayomer” (“And He said”) (Numbers 15:37-41), including a command to remember the mitzvot through the commandment of tzitzit, and mention of the Exodus from Egypt.
תקנו חכמים להקדים את פרשת 'שמע' ל'והיה אם שמוע', כדי שיקבל אדם על עצמו עול מלכות שמים תחילה ואח"כ עול מצוות. והקדימו את פרשת 'והיה אם שמוע' שעוסקת בציווי כללי לשמור את כל המצוות, שזמנם ביום ובלילה, לפרשת 'ויאמר' שעוסקת במצוות הציצית שזמנה ביום בלבד (ברכות יג, א). The Chachamim arranged the Shema paragraph to precede V’hayah Im Shamo’a so that a person will first accept the yoke of Heaven, and only afterwards accept the yoke of the mitzvot. They also placed V’hayah Im Shamo’a which involves a general mandate to keep all the mitzvot, including those performed during both day and night, before the Vayomer paragraph, which discusses the mitzvah of tzitzit, performed only during the day (Berachot 13a).
לדעת כמה ראשונים, המצווה מהתורה לקרוא את הפסוק 'שמע ישראל' בלבד, שעליו נאמר (דברים ו, ו-ז): "וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ וכו' וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ". וחכמים תיקנו לקרוא את שלוש הפרשיות. In the opinion of some Rishonim, the biblical commandment is just to recite the verse “Shema Yisrael.” According to them, this is the meaning of (Deuteronomy 6:6-7), “These words I am commanding you today must be in your heart…when you lie down and when you get up.” However, the Chachamim instituted reciting the entire three paragraphs.
אפשר לומר, שאכן עיקר המצווה שיקבל אדם על עצמו עול מלכות שמים, ולכן הקורא את הפסוק הראשון בלבד קיים בו את המצווה מהתורה. אלא שככל שירחיב יותר בקבלת עול מלכות שמים, יקיים את המצווה מהתורה בשלימות רבה יותר. ולכן תקנו חכמים לקרוא את כל שלוש הפרשיות, שבהן מופיעים יסודות האמונה וקבלת עול המצוות וזכירתם על ידי הציצית. נמצא שבפועל אנו מקיימים מצווה מהתורה בקריאת שלוש הפרשיות.1השאלה על מה חל הציווי "וְדִבַּרְתָּ בָּם… וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ". לדעת רמב"ן, רא"ה, רשב"א, ריטב"א, מאירי, רשב"ץ, ר"י החסיד, וב"י מו, ט, על הפסוק הראשון בלבד. וכן משמע בשו"ע סג, ד, שרק בו הכוונה מעכבת. ולדעת תר"י ויראים, המצווה על כל הפרשה הראשונה. אבל מה שנאמר בפרשת 'והיה אם שמוע' "לְדַבֵּר בָּם… וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ" (דברים יא, יט), מכוון למצוות תלמוד תורה ביום ובלילה. ולדעת פר"ח סז, שתי הפרשות מהתורה. ועיין יבי"א ח, ו-ד. ועיין ערוה"ש נח, טו, שמסיק מכמה ראשונים שכולם מהתורה. והמבי"ט באר בקרית ספר, שכמו במצוות תלמוד תורה, הלומד פסוק אחד כבר קיים המצווה, ומ"מ ככל שילמד יותר יקיים יותר את המצווה, כך בקריאת שמע. וכעין זה באר ביד פשוטה בהקדמה להל' ק"ש. It can be explained, that the essence of the mitzvah of Keriat Shema is indeed that a person accepts upon himself the yoke of Heaven, and for that reason, even one who only recites the first verse fulfills the biblical commandment. Yet, the more a person enhances his acceptance of the yoke of Heaven, the more completely he fulfills the biblical commandment. Therefore, the Chachamim instituted the recital of all three paragraphs, for within them are the fundamentals of faith, the acceptance of the yoke of the mitzvot, and the remembrance of all the mitzvot through the mitzvah of tzitzit. Hence, in actuality, we fulfill the biblical mitzvah by reciting all three paragraphs.1The question is to what the command, “Speak of them…when you lie down and when you get up,” applies. According to the RambanRa’ahRashbaRitvaMeiriRashbatzRabbiYehudahHaChassid, and BeitYosef 46:9, it applies only to the first verse. This is implied in the ShulchanAruch 63:4, who writes only concerning the first verse, that if a person did not have kavanah, he does not fulfill his obligation. In the opinion of Talmidei Rabbi Yonah and the Yere’im, the biblical mitzvah applies to the whole first paragraph. However, the words in V’hayahImShamo’a, “Speak of them…when you lie down and when you get up” (Deuteronomy 11:19), refer to the mitzvah of learning Torah during the day and at night. The PriChadash 67 maintains that the biblical mitzvah is the recital of both the first two paragraphs. See YabiaOmer 8:6:4. Also see AruchHaShulchan 58:15, who infers from a few Rishonim that it is a biblical commandment to recite all three paragraphs. The Mabit explains in KiryatSefer that like in the mitzvah of learning Torah, a person who learned one verse already fulfilled the mitzvah, but the more he learns, the more he fulfills the mitzvah, so it is regarding the recital of Shema. There is a similar explanation in YadPeshutah in his introduction to HilchotKeriatShema