פסוקי דזמרה / על מה ראוי לדלג כדי להגיע לתפילה במניין Pesukei d’Zimrah / What Parts May Be Omitted to Enable Praying in a Minyan?
המאחר לתפילה ורואה שהציבור עומד לסיים את פסוקי דזמרה, מוטב שידלג על פרקים מפסוקי דזמרה כדי להתפלל במניין, מפני שמעלת התפילה במניין גדולה ממעלת אמירת פסוקי דזמרה. שכל עניין אמירת פסוקי דזמרה הוא כדי להתכונן לתפילה, שמתוך כך תתקבל יותר, אבל המתפלל במניין בוודאי תפילתו מקובלת ורצויה (ברכות ח, א). לפיכך, המאחר לתפילה מוטב שידלג על רוב ברכות השחר, קרבנות ופרקים מפסוקי דזמרה, כדי שיספיק להתפלל שמונה-עשרה במניין. When a person arrives late to synagogue and notices that the congregation is about to finish reciting Pesukei d’Zimrah, it is better that he omit some parts of Pesukei d’Zimrah (most of Birkot HaShachar, Korbanot, and some other passages) in order to succeed in praying Shemoneh Esrei with the minyan, since the virtue of praying in a minyan is greater than the virtue of reciting Pesukei d’Zimrah. The whole idea behind the recital of Pesukei d’Zimrah is to prepare for prayer, in order to facilitate its acceptance. However, the prayer of a person who prays with a minyan is certainly accepted and desirable (Berachot 8a).
אבל על 'ברוך שאמר', 'אשרי' ו'ישתבח' לא ידלג, כדי שלא להפסיד את אמירתם. מפני שברכות פסוקי דזמרה נתקנו על אמירת השבחים שלפני התפילה, ומי שלא הספיק לאומרם לפני התפילה, אינו רשאי לאומרם אחריה. וכדי לומר את הברכות של פסוקי דזמרה, חייבים לומר לכל הפחות פרק אחד, לפיכך יאמר את הפרק החשוב ביותר שהוא 'אשרי'. Nonetheless, there are passages that may not be omitted, namely, Baruch She’amar, Ashrei, and Yishtabach, so that the opportunity to recite them will not be missed. The berachot of Pesukei d’Zimrah were instituted for the purpose of reciting praise before the Amidah and one who did not say them prior to it is not permitted to recite them afterwards. In order to recite the berachot of Pesukei d’Zimrah, one is obligated to recite at least one passage of praise; therefore it is best that he say the most important passage, which is Ashrei.
וכן צריך להקפיד לומר לפני התפילה את ברכת 'אלקי נשמה' וברכות התורה, שאם לא יאמרם לפני התפילה – יפסידם (משנה ברורה נב, ט, ובאו"ה שם). וכן צריך לפני התפילה להתעטף בטלית ולהניח תפילין. Similarly, one must be strict in reciting Birkat Elokai Neshamah and Birkot HaTorah before prayer, for if he does not, he will have lost the opportunity to say them (Mishnah Berurah 52:9; Bei’ur Halachah there). Likewise, before prayer one must wrap himself in a tallit and put on tefillin.
ואם אין לו זמן לומר את הברכות הללו ו'אשרי' ולהספיק להתפלל במניין, יתפלל ביחידות בלא שום דילוג. If one notices that he does not have time to say these berachot and Ashrei and still succeed in praying with the minyan, he should pray individually without omitting anything.
לכתחילה ישתדל לכוון את דילוגיו כך שיספיק להתפלל עם הציבור, היינו עם עשרה שמתפללים עמידה בלחש. אבל אם הוא רואה שלא יוכל לומר את הברכות ו'אשרי' ולהספיק להתפלל בלחש עם הציבור, ישתדל להתפלל עם חזרת הש"ץ, שגם באופן זה הוא נחשב כמתפלל במניין לרוב הפוסקים.8. סיכום הסוגיה: לתר"י, רא"ש וטור, כדי להתפלל במניין מוטב לדלג על כל פסוקי דזמרה וברכותיה. ולמרות שאחר התפילה לא יוכל לומר את ברכות פסוד"ז, עדיף להתפלל כתקנת חכמים במניין, שתפילת הרבים מתקבלת בוודאות. ואילו אמירת פסוקי דזמרה יסודה ממנהג טוב שנהגו ישראל, ואף שתקנו להם ברכות, אין הם עיקר התפילה כברכות ק"ש ועמידה. וכדברי רס"ג ורמב"ם שהובאו בהערה 1. ואף לסוברים שהוא מצד הלימוד מתפילת משה, כמובא שם עפ"י הב"ח בביאור הרי"ף, הרא"ש והטור, מ"מ אין משמע שאמירתם חובה גמורה, אלא שנהגו כל ישראל לאומרם, והמנהג מחייב, אבל אינו דוחה תפילה במניין. וכן פסקו שו"ע נב, א, רמ"א, קצוש"ע יד, ז, וכן פסק בשערי תפילה לר"י רקח על פי צ"א פוסקים.
לעומת זאת, רבים מן המקובלים כתבו עפ"י הזוהר, שיש להקפיד מאוד על שמירת סדר התפילה, שרמוזים בו סודות גדולים, וכל המשנה את סידרם מהפך את צינורות השפע הבאים על ידי התפילה. ולכן גם המאחר לא ידלג על שום קטע מן הקרבנות ופסוקי דזמרה, והובאו דבריהם להלכה בכה"ח נב, ב, וכ"כ בישכיל עבדי ח"א או"ח ב, ו. (ועי' בשו"ת רב פעלים ח"ב או"ח ד, שהסכים שבשעת הצורך ידלג על חלק מפסוד"ז וקרבנות). אולם באר בתשובות חכם צבי ל"ו, שכל ההקפדה של הזוהר שלא לשנות סדר התפילה, אמורים על אדם המתפלל ביחידות, אבל מי שיכול להתפלל במניין, ראוי לו לדלג על פסוקי דזמרה כדי להתפלל עם הציבור, מפני שגם לפי הקבלה תפילת הציבור היא המעולה והמקובלת ביותר. (וכ"כ החיד"א בקשר של גודל ה, י, וכ"כ במשנה ברורה נב, א).
ולבעל משכנות יעקב דעה אמצעית, שכדי להתפלל במניין מוטב לדלג על כל המזמורים שבפסוקי דזמרה ועל ברכות השחר ואמירת הקרבנות, ובתנאי שיספיק לכל הפחות לומר את ברכות פסוקי דזמרה – 'ברוך שאמר' ו'ישתבח', שאם לא יאמרן לפני התפילה יפסיד את אמירתן, והן ברכות חשובות שניתקנו בימי התנאים. וכדי לאומרן צריך לומר ביניהן 'אשרי'. וכן דעת ח"א יט, ז; מ"ב נב, ו, באו"ה נג, ב, 'אין'. וכ"כ למעשה הרב אליהו בסידורו עמ' עו. ועיין בהערה 1, שכך אפשר לבאר את דעת הרי"ף והרא"ש, שסוברים שתקנו חכמים לומר ברכות אלו ו'תהלה לדוד' עפ"י דרשת ר' שמלאי. (ואף שהרא"ש פ"ה ו' הזכיר את דעת תר"י למעשה, אולי מפני שסובר שהתפילה במניין יותר חשובה. ועי"ש ברא"ש שמלשון רב עמרם גאון משמע כדעת המשכנות יעקב).
ואף שלפי גדולי הראשונים והשו"ע, עדיף לדלג גם על הברכות כדי להתפלל במניין, לא הזכרתי למעלה את דעתם, מפני שישנו עוד ספק, האם התפילה עם החזן נחשבת כתפילה במניין. לפמ"ג א"א נב, א, אינה כתפילה במניין, וכן משמע מהרמ"א קט, ב. לעומת זאת, לדעת אשל אברהם בוטשאטש והרבה אחרונים, היא נחשבת תפילה במניין (עיין לעיל ב, ג, ובהערה 2). לפיכך, במצב שבו אם ידלג על הכל יוכל להספיק להתפלל בלחש עם הציבור, כבר יותר טוב שיאמר ברכות פסוד"ז וכמה פרקים שיספיק, ויתפלל עם החזן, שלדעת רוב הפוסקים תפילתו במניין. ואם נשאר לו מעט זמן עד שגם אם ירצה להתפלל עם החזן יצטרך לדלג על כל פסוד"ז כולל הברכות, משני צדדים מוטב שלא ידלג: א' – למשכנות יעקב ודעימיה לעולם אין לדלג על הברכות, ב' – יש סוברים שאין זה נחשב כתפילה במניין, וא"כ לשם תפילה שיש ספק אם היא נחשבת במניין, אין מקום לדלג על הברכות. וזה מה שכתבתי למעלה. (אמנם ביחו"ד ה, ה, לא התחשב בספקות הללו ופסק שידלג על הכל אפילו כדי להתפלל עם הש"ץ).
כשעומדות שתי אפשרויות: לא לדלג כלל בקרבנות ופסוד"ז ולהתפלל עם הש"ץ, או לומר ברכות השחר, פסוקי התמיד והקטורת, 'ברוך שאמר', 'אשרי', וכל הללויות ו'ישתבח', ולהספיק להתפלל עם הציבור בלחש, נלענ"ד שעדיף לדלג ולהתפלל בלחש עם הציבור, שלכו"ע היא תפילה בציבור, וכבר אמר את כל הדברים העיקריים שמקורם בתלמוד. ואם כדי להתפלל עם הציבור יצטרך לדלג יותר, נראה שעדיף להתפלל עם החזן. L’chatchilah, one should try to plan his omissions in such a way that he will succeed in praying with the congregation, meaning with ten people who are praying the silent Amidah. However, if he sees that he cannot say the berachot and Ashrei and still succeed in praying the silent Amidah with the congregation, he should try to pray with the chazan as he repeats the Amidah (Chazarat Hashatz), for even by doing that, he is considered one who is praying in a minyan according to most poskim.8A summary of this topic: Talmidei Rabbeinu Yonah, Rosh, and the Tur maintain that in order to pray in a minyan it is best to skip all of Pesukei d’Zimrah including its berachot. Even though after prayer he will not be able to recite the berachot of Pesukei d’Zimrah, it is preferable that he pray in a minyan, as the Chachamim established. The reason for this is that prayer of the many is certainly accepted, while the basis for the recital of Pesukei d’Zimrah stems from a minhag that the nation of Israel practiced, and although berachot were instituted for them, they are not the essence of the prayer like BirkotKeriat Shema and the Amidah. This resembles the opinion of Rasag and Rambam brought in note 1. Even according to those who maintain that the reason behind the recital of Pesukei d’Zimrah lies in what we learn from Moshe’s prayer, as brought there by the Bach in his explanation of the Rif, Rosh, and Tur, nevertheless, it is not implied that their recital is an absolute obligation, rather that all of Israel were accustomed to say them and the custom is binding, but does not override prayer in a minyan. So rules the Shulchan Aruch 52:1, Rama, KitzurShulchan Aruch 14:7, as well as Rav Rakach’s Sha’arei Tefillah, based on 91 poskim.In contrast to that, many kabbalists write, based on the Zohar, that one must be very strict in preserving the order of the prayer service, for within it great secrets are hinted. Anyone who changes the order of the prayers overturns the channels of Divine influx which flow via prayer. Therefore, even a person who arrives late to synagogue must not skip any part of the Korbanot or Pesukei d’Zimrah. These words are brought as halachah in Kaf HaChaim 52:2, as well as Yaskil Avdi part 1, Orach Chaim 2:6. (See Shut Rav Pe’alim, part 2, Orach Chaim 4, who agrees that in times of need one may skip part of Pesukei d’Zimrah and Korbanot). However, the Chacham Tzvi, responsa 36, explains that the strict attitude of the Zohar not to change the order of the prayer refers to a person praying individually, but regarding one who has the opportunity to pray with a minyan, it is proper that he skip Pesukei d’Zimrah in order to pray with the congregation, because even according to Kabbalah, communal prayer is most valued and accepted. (So write the Chida in Kesher Shel Gudal 5:10 and the Mishnah Berurah 52:1.)
The Mishkenot Yaakov is of an intermediate opinion, that in order to pray in a minyan, it is best to skip all the Psalms in Pesukei d’Zimrah, Birkot HaShachar, and the Korbanot, on condition that he succeed in reciting the berachot of Pesukei d’Zimrah – Baruch She’amar and Yishtabach – for if they are not recited before the Amidah, he loses out on saying them, and they are important berachot which were instituted in the time of the Tanna’im. In order to say them, one must recite Ashrei between them. This is the opinion of the Mishnah Berurah 52:6, Bei’ur Halachah 53:2 s.v. “Ein,” and Chayei Adam 19:7. That is what Rav Mordechai Eliyahu writes in practice in his siddur, p. 76.
Although according to eminent Rishonim and the Shulchan Aruch it is even preferable to skip the berachot in order to pray in a minyan, I have not mentioned their opinion above, since there is another uncertainty involved – is the Amidah with the chazan considered to be prayer in a minyan? According to the Pri Megadim Eshel Avraham, 52:1 praying with the chazan as he repeats the Amidah is not considered prayer in a minyan, and so it is implied from the Rama 109:2. By contrast, Eshel Avraham Butshatsh and many Acharonim maintain that it is indeed considered prayer in a minyan (see earlier in this book 2:3, and note 2). Therefore, if skipping everything will enable a person to pray the silent Amidah with the congregation, it is still better that he recite the berachot of Pesukei d’Zimrah and whatever sections he can and then pray with the chazan, for it is the opinion of most poskim that his prayer is considered to be in a minyan. However, if there remains so little time that in order to pray with the chazan he would have to skip all of Pesukei d’Zimrah including the berachot, it is best that he does not skip, from two standpoints: 1) According to the Mishkenot Yaakov and those who agree with him, a person must never skip the berachot of Pesukei d’Zimrah. 2) Some poskim maintain that this is not considered prayer in a minyan and if so, there is no reason to skip the berachot for the sake of a prayer that is doubtful as to whether it is considered to be in a minyan. That is what I have written above.
When two options stand before a person – not to skip any parts of the Korbanot or Pesukei d’Zimrah at all and to pray with the chazan as he repeats the Amidah, or to recite select parts of the service, meaning Birkot HaShachar, the verses of the Tamid and the Ketoret, Baruch She’amar, Ashrei, all the Halleluyot, and Yishtabach, and thereby succeed in praying the silent Amidah with the congregation – it seems, in my humble opinion, that it is preferable to skip certain parts and pray with the congregation, for everyone agrees that the silent Amidah is considered prayer in a minyan, and he already recited the essential sections, whose sources are in the Talmud. However, if, in order to pray with the congregation, he must skip more, then in that case it seems to me that it is preferable to pray with the chazan.
מי שנאלץ לדלג על פרקים מפסוקי דזמרה כדי להתפלל במניין, אינו חייב להשלימם אחר התפילה אבל טוב שישלימם.9כתב הטור בשם תר"י ורא"ש, שאדם שדילג על כל פסוד"ז כולל הברכות (לשיטתו), ישלימם אחר התפילה עם הברכות (ואף שלמדנו בהערה 1, שדעת הרא"ש שפסוד"ז נתקנו כפתיחה בשבח לתפילה, מ"מ דעתו שבדיעבד יש ערך לאומרם גם אחר התפילה, כפי שמשמע מרס"ג ורמב"ם שם). לעומת זאת דעת רב נטרונאי, שלא לאומרם אחר התפילה. וכ"כ רשב"א. בב"י פירש שרק את הברכות לא ישלים לרב נטרונאי, כי תיקנום לצורך הכנה לתפילה, אבל את הפסוקים נכון להשלים. וכן פסק בשו"ע נב. ולדעת הב"ח והפרישה, כוונת רב נטרונאי שגם את הפסוקים לא יאמר. ובערוה"ש ה' כתב לדינא "דשב ואל תעשה עדיף". וכן דעת מהרי"ץ מתימן שלא לומר פסוד"ז אחר התפילה. ורוה"פ כתבו כשו"ע שנכון להשלים את הפסוקים אחר התפילה. Whenever one must omit passages from Pesukei d’Zimrah in order to pray in a minyan, it is good to complete them after the prayer service.9The Tur writes in the name of Talmidei Rabbeinu Yonah and the Rosh that a person who skipped all of Pesukei d’Zimrah including the berachot (according to his opinion) must make them up with the berachot after the prayer service. (Although we learned in note 1 that the Rosh maintains that Pesukei d’Zimrah were instituted as an introduction of praise for prayer, nevertheless according to him, b’dieved, there is value in saying them even after prayer, as implied from Rasag and Rambam there.) By contrast, the opinion of Rav Natrunai is not to recite them after prayer, and so writes the Rashba. The Beit Yosef interprets this to mean that only the berachot must not be recited after prayer, because their recital was instituted as preparation for prayer, but it is correct to go back and make up the verses themselves. That is how the Shulchan Aruch 52 rules. However, according to the Bach and the Perishah Rav Natrunai’s words mean that one must not recite the verses either. Aruch HaShulchan 5 writes that the law is that shev v’al ta’aseh adif (sitting and not performing an action is preferable.) It is also the opinion of the Maharitz from Yemen not to recite Pesukei d’Zimrah in accordance to the prayer service. Most poskim write like the Shulchan Aruch, that it is correct to make up the verses after prayer.