לקראת תפילת שחרית / היוצא לדרך Before the Shacharit Prayer / One Who Is Traveling
לפני שיעלה עמוד השחר רשאי אדם לצאת לדרכו, ובלבד שיתכנן את דרכו באופן שיספיק להתפלל שחרית בזמן. אבל אחר שעלה עמוד השחר, אסור לאדם לצאת לדרכו, אלא קודם עליו להתפלל ורק אח"כ יצא לדרכו. ואפילו אם הוא צריך לצאת לדרכו מוקדם, כך שבמקומו לא יוכל להתפלל במניין, ואילו במקום שאליו הוא נוסע עוד יוכל להתפלל במניין אחר נסיעתו, עדיף שיתפלל ביחיד לפני צאתו לדרך (משנה ברורה פט, כ). Before amud hashachar a person is allowed to travel, provided that he plans his departure in such a way that he will succeed in reciting Shacharit on time. However, after amud hashachar, a person is prohibited from going on his way; instead, he must pray first and only then may he leave. Even if he has to leave home so early that he will miss praying with the minyan in his area, whereas he will still be able to pray in a minyan at his destination, it is preferable for him to pray individually before departing (Mishnah Berurah 89:20).
והאיסור הוא לצאת לדרך ארוכה, שזוהי משמעות 'יוצא לדרך'. ויש מי שפירש שהמדובר בדרך האורכת לפחות 72 דקות (שו"ת אור לציון ח"ב ז, ו). ובשעת הצורך אפשר לסמוך על דבריו. ולכן מי שנאלץ לצאת מוקדם, לפני שעת התפילה במניין שבמקומו, ובמקום שאליו הוא נוסע יוכל להתפלל במניין, אם דרכו אורכת פחות מ-72 דקות – עדיף שיצא תחילה לדרכו ויתפלל אח"כ במניין. ואם דרכו אורכת יותר מ-72 דקות – מוטב שיתפלל תחילה במקומו ביחיד. ובשעת הדחק, כגון שאם יצא לדרכו אחר התפילה, יאחר לעבודתו או יפסיד זמן מרובה בשל העומס בכבישים, גם כאשר הדרך אורכת יותר מ-72 דקות, יכול לצאת לדרכו אחר ברכות השחר, ולהתפלל אחר נסיעתו (עי' רמ"א פט, ג; ח"א א, טז; משנה ברורה צ, נג).7כתב בספר אבני ישפה יד, כ, שיש סוברים שאם לאורך הדרך ישנם ישובים, אין הוא נחשב 'יוצא לדרך' אלא כמי שהולך בתוך הערים והישובים, ולכן מותר לצאת לדרך שבין ירושלים לתל אביב. ולפי דבריהם כך צריך להיות הדין גם בין אשקלון לנהריה, שכל הדרך רצופה בישובים. וקשה לקבל את דבריהם, כי נסיעה של 72 דקות בוודאי נחשבת כעשיית צרכיו לפני התפילה. ורק בשעת הדחק אפשר אולי לסמוך על כך. ונלענ"ד שלכתחילה אין לצאת גם לדרך של חצי שעה לפני התפילה. ואם יש במקומו מניין, עדיף להתפלל בו ולא לנסוע למקום עבודתו ולהתפלל שם. שיש לחוש לכתחילה שגם דרך של חצי שעה נחשבת דרך, ובמיוחד אם זו הדרך שבה הוא נוסע לעבודתו. ולכן רק בשעת הצורך כתבתי לסמוך על האור לציון שהאיסור הוא בדרך של 72 דקות.
עוד נראה שאם בעקבות שיתפלל במקומו ואח"כ יצא לדרך, יפסיד למעלה מ-36 דקות, רשאי באופן קבוע לצאת לדרכו ולהתפלל במניין סמוך למקום עבודתו. כעין המבואר לעיל ב, 4. אבל אם לא יצליח להתפלל שם במניין, עדיף שיתפלל במקומו במניין. ורק בשעת הדחק, במצב שאם יאחר יסכן את מקום עבודתו, יוכל להתפלל באופן קבוע ביחידות אחר הנסיעה. This prohibition refers to setting out on a long trip, for that is the meaning of “yotzeh laderech” (going on one’s way). One interpretation maintains that the words refer to a journey that lasts at least 72 minutes (Shut Or L’Tzion, part 2, 7:6). In times of need one may rely on that opinion. Therefore, concerning a person who must start traveling earlier than the time of the minyan in his area, if his trip lasts less than 72 minutes, it is preferable for him to leave and then pray in a minyan at his destination. However, if his trip lasts longer than 72 minutes, it is best that he pray first in his area individually.
ואם כל נסיעתו לשם התפילה, כגון שהוא נוסע לתפילת שחרית בכותל, אף אם נסיעתו תארך יותר מ-72 דקות, מותר לו לנסוע לפני תפילת שחרית, מפני שהוא נוסע לתפילה ולא לצרכיו האישיים (אור לציון שם). If the entire trip is for the sake of prayer, for example, traveling to recite Shacharit at the Kotel, one is permitted to depart before praying, even if the travel time will last more than 72 minutes, for he is traveling to pray and not for his own personal needs (Or L’Tzion there).7em>Avnei Yashfeh 14:20 writes that there are poskim who maintain that if along the way there are towns, this road is considered a road within a city. For that reason, it is permissible to travel on the road between Jerusalem and Tel Aviv. According to him, it seems that this is true also when traveling from Ashkelon to Nahariah, for communities are found all along the way. However, it is difficult to accept the opinion of these poskim because any trip that lasts 72 minutes is certainly considered tending to one’s personal needs before prayer. Perhaps only in extenuating circumstances is it permissible to rely on these opinions.
It seems that before praying, l’chatchilah a person should not even leave for a trip that lasts only half an hour. If there is a minyan in one’s area, it is preferable to pray with it instead of traveling to his workplace to pray there, for there is reason l’chatchilah to maintain that even a trip of half an hour is considered traveling before prayer, especially if that is the regular road he takes to work.