לקראת תפילת שחרית / הקדמת שלום לפני התפילה Before the Shacharit Prayer / Greetings Before Prayer
משעה שעלה עמוד השחר, אסור לאדם ללכת לפתחו של חבירו או אביו או רבו ולברכו בשלום או בכל ברכה אחרת. ואם עשה כן, הרי שהחשיבו יותר מהקב"ה, שלפני שעמד להודות ולהתפלל לקב"ה – הלך לברכו בשלום (ברכות יד, א).1. למרות שזמן תפילה לכתחילה מהנץ החמה, מ"מ כיוון שבדיעבד אפשר להתפלל מעמוד השחר, האיסור מתחיל מעמוד השחר, וכ"כ במ"ב פט, ח, כה"ח יב. ולט"ז האיסור מהנץ החמה בלבד. From the time of amud hashachar it is forbidden for a person to walk to the doorstep of his friend, his father, or his rabbi and greet him with a hello or address him in any other way. If he does, he shows that he is ascribing more importance to that person than to HaKadosh Baruch Hu, for instead of standing in gratitude and in prayer before Hashem, he first goes to greet that person instead (Berachot 14a).1lthough the time of the Shacharit Amidah starts l’chatchilah at netz hachamah, nevertheless, since b’dieved it is permissible to begin praying from amud hashachar, the prohibition starts from amud hashachar, as writes the Mishnah Berurah 89:8 and Kaf HaChaim 12. Still, the Taz rules that the prohibition only begins at netz.
ואם עבר בדרכו ליד ביתו, ומדרכי הנימוס המקובלים ביניהם ראוי שיכנס אצלו לברכו, רשאי לברכו ב'בוקר טוב', אבל לא יאמר לו 'שלום', מפני ששמו של הקב"ה 'שלום', ואין לכבד בשר ודם בשמו של הקב"ה לפני התפילה (שו"ע או"ח פט, ב). If a person passes someone’s house, and a sense of common courtesy deems it appropriate that he enter to greet him, he is permitted to say “good morning” to him. He may not say “Shalom” since HaKadosh Baruch Hu’s name is “Shalom” and it is not proper to honor a human being with God’s Name before praying (Shulchan Aruch, Orach Chaim 89:2).
ואם פגשו בדרך, כיוון שלא התכוון לכבדו, לדעת רוב הפוסקים מותר לומר לו 'שלום', ויש אומרים שגם במקרה זה מוטב לומר לו 'בוקר טוב' ולא 'שלום', כדי שיזכור על ידי כך שעדיין לא התפלל, ולא יתעכב בדברי חול לפני התפילה. וכן ראוי לנהוג (עי' משנה ברורה פט, טז). ואם חבירו שכבר סיים את תפילתו פגשו בדרכו לבית הכנסת והקדים לו שלום, יענה לו שלום למרות שעדיין לא התפלל (משנה ברורה פט, טז). If he encounters someone along his way, according to most poskim, he is permitted to say “Shalom” since he did not intend to honor him. There are those who maintain that even in this case, it is better to say “good morning” and not “Shalom” so as to remind himself that he has not yet prayed, and so that he will not be delayed by engaging in a secular conversation before prayer. That is the proper practice (see Mishnah Berurah 89:16). If a friend who already finished praying met him on his way to synagogue and greeted him by saying “Shalom,” he may respond “Shalom” even though he has not prayed (Mishnah Berurah 89:16).
האיסור הוא להקדים לפתחו של חבירו או אביו או רבו כדי לכבדו, אבל לצורך מצווה מותר. לפיכך, אם אביו צריך שילווהו לבית הכנסת, מותר להשכים לפתחו ולקחתו לבית הכנסת, ולכתחילה יאמר לו 'בוקר טוב' ולא 'שלום'. This prohibition only applies when one walks to his friend, father, or rabbi in order to honor him. However, for the sake of a mitzvah it is permitted. Therefore, if, for example, one’s father needs to be accompanied to synagogue, one is permitted to wake up early, greet his father at his door and take him to synagogue. L’chatchilah he should say “good morning” to his father and not “Shalom.”
וכן אם הוריו עומדים לטוס מהארץ, ומצד כיבוד הורים הוא צריך ללוותם ולסייע להם, ואם ימתין עד אחר התפילה הוריו כבר יטוסו – יאמר תחילה את ברכות השחר, ואח"כ ילווה אותם לנמל התעופה, ואח"כ יתפלל. (אביו יתפלל במטוס). וכן כאשר הוא צריך לקבל את פני הוריו בחזרתם לארץ.2בכה"ח פט, כה, כתב בשם אחרונים, שמותר לעסוק בצורכי מצווה לפני התפילה, וכ"כ במ"ב רנ, א. וללוות את אביו או רבו לביהכ"נ הוא צורך מצווה, וכתב בשו"ת בצל החכמה ה ע, שמותר ללוותם לנמל התעופה. ויקפיד לומר לפני כן ברכות השחר (עפ"י המובא באו"ח ותה"ד בב"י). (ובשבות יעקב ב, כב, היקל בכל מצב להקדים שלום לאביו או רבו, מפני שהתורה צוותה לכבדם. והפמ"ג אסר, וכ"כ במשנה ברורה פט, י).
כתב במ"ב פט, ט, שגם לילך בביהכ"נ למקומו של חבירו נחשב כמשכים לפתחו. ובא"א בוטשאטש פט, ב, נוטה להקל. קידה נחשבת כאמירת שלום (משנה ברורה פט, יג).
להתקשר בטלפון – נלענ"ד שבשעת הצורך דינו כמי שעובר ליד ביתו של חברו, שמותר לו להיכנס, אבל יאמר 'בוקר טוב' ולא 'שלום', וטוב שיאמר לפני כן את ברכות השחר. ואם אין צורך לדבר לפני התפילה – אסור, מפני שאז הוא כמשכים במיוחד לפתחו. ועי' אש"י יג, הערה מ, שיש מקילים יותר. Similarly, if, in order to honor one’s elderly parents who are about to depart on a journey, one must accompany and help them, and if he prays first he will arrive too late to help, he must first recite Birkot HaShachar, and then escort them to the airport and subsequently pray. (His father will pray on the plane.) The same rule applies when one needs to greet his parents upon their return.2Kaf HaChaim 89:25 writes in the name of the Acharonim that it is permissible to engage oneself in matters of a mitzvah before praying, as writes the Mishnah Berurah 250:1. Accompanying one’s parents or one’s rabbi to synagogue falls under the category of a mitzvah. Shut B’Tzel HaChochmah 5:70 writes that one is also permitted to accompany them to the airport. He must be careful to recite Birkot HaShachar before that (based on what is brought by the Orchot Chaim and Terumat HaDeshen in the Beit Yosef). (Shevut Yaakov 2:22 is lenient in any case about initiating a greeting to his father or rabbi, since the Torah commands us to honor them. Still, the Pri Megadim forbids it and so does the Mishnah Berurah 89:10).The Mishnah Berurah 89:9 writes that even walking to his friend’s seat in the synagogue is considered greeting him before prayer. Eshel Avraham Butshatash 89:2 tends to be lenient. Bowing is also deemed a salutation (Mishnah Berurah 89:13).Regarding calling someone on the phone, it seems that in times of need, one who needs to make a call is considered like one who passes by a friend’s house, in which case he is permitted to enter while refraining from saying “Shalom,” but it is good that he recites Birkot HaShachar before that. However, if there is no need, calling is forbidden, for then he is considered like one who greets his friend before prayer.