זמן ק"ש ותפילת שחרית / ותיקין ביחיד מול תפילה במניין The Times of Keriat Shema and Shacharit / Praying Vatikin Individually versus Praying in a Minyan
נחלקו האחרונים בשאלה, מה יותר מהודר: להתפלל 'ותיקין' ביחידות, או להתפלל במניין לאחר זמן 'ותיקין'. יש אומרים שהואיל ושבחו חכמים את המתפלל ב'ותיקין', ואמרו שאינו ניזוק כל אותו היום, מוטב להתפלל 'ותיקין' ביחידות. ויש אומרים שעדיף להתפלל במניין, שהתפילה במניין בוודאי נשמעת. בנוסף לכך, יש ספקות אימתי הוא זמן 'ותיקין' המדויק (כמבואר בהלכה ו), ואין ראוי שספק 'ותיקין' ידחה תפילה במניין. ונוהגים להורות שהתפילה במניין עדיפה. אמנם מי שרגיל בכל יום להתפלל 'ותיקין' במניין, ויום אחד אין לו מניין, רשאי להתפלל באותו היום 'ותיקין' ביחידות, כדי שלא לשנות ממנהגו.11. למהר"י שוארץ עדיף להתפלל ותיקין, ולר"ש קלוגר בהאלף לך שלמה מז, עדיף להתפלל במניין. ויש שתלו את הדין בכוונה, אם מכוון היטב – יתפלל בותיקין, ואם אינו מכוון – מוטב שיתפלל במניין (עיין ביבי"א או"ח ח"א, ד, ט). ובשו"ת פרי יצחק ב כתב, שהואיל ויש לנו ספקות אימתי ותיקין (כמבואר בהלכה ו), לפיכך עדיף להתפלל במניין מאשר בספק ותיקין. וכן נהוג להורות. אלא שהואיל ויש חולקים, יחיד הרוצה מפעם לפעם להתפלל בותיקין רשאי לסמוך על דעתם.
ובבאו"ה נח, א, כתב שהזהירים להתפלל בכל יום ותיקין במניין, רשאים כשאין להם מניין להתפלל ביחידות. ובאר בהליכות שלמה ה, יז, מפני שיש להם כעין נדר גם על התפילה בותיקין וגם על התפילה במניין, ולכן הם רשאים לבחור כיצד לנהוג. עי"ש. The Acharonim disagree over what is preferable: praying vatikin individually, or praying in a minyan after the time of vatikin? Some say that since the Chachamim praise the person who prays vatikin and teach that no harm befalls him the whole day, it is better to pray vatikin individually. Still, others say that it is preferable to pray in a minyan, for prayer in a minyan is sure to be heard. Additionally, there are doubts regarding the precise time of vatikin (as clarified in halachah 6), and it is not proper that an uncertain vatikin prayer takes precedence over prayer in a minyan. Therefore, it is customary to teach that prayer in a minyan is preferable. However a person who regularly prays vatikin in a minyan, and one day does not have a minyan for vatikin, is permitted to pray vatikin individually on that day, so as not to stray from his custom.11According to the Mahari Schwartz, it is preferable to pray vatikin, and according to Rabbi Shlomo Kluger in HaElef Lecha Shlomo 47, it is preferable to pray in a minyan. See Yabia Omer, Orach Chaim, part 1, 4:9, who hinges the law on kavanah. He maintains that if a person concentrates well, he should pray vatikin, but if he is unable to have kavanah, it is best that he prays in a minyan. Shut Pri Yitzchak 2 writes that since there are doubts as to when exactly vatikin is (as explained in halachah 6), it is preferable to pray in a minyan rather than to pray with uncertainty at vatikin. That is how we are accustomed to rule. However, since there are those who disagree, an individual who wants to pray vatikin from time to time may rely on their opinions.Bei’ur Halachah 58:1 writes that people who are careful to pray vatikin every day in a minyan are permitted to pray individually when they do not have a minyan. In Halichot Shlomo 5:17 the explanation given is that these people have a sort of vow, both regarding praying vatikin and praying in a minyan, and therefore they may choose how they wish to practice.
ומי שעומדות בפניו שתי אפשרויות, להתפלל במניין לפני הנץ, שהוא זמן תפילה בדיעבד; או להתפלל ביחיד אח"כ ב'ותיקין'. לדעת רבים מוטב שיתפלל ביחיד ב'ותיקין', ויש אומרים שמוטב להתפלל במניין לפני הנץ, ובלבד שיתחיל ברכות קריאת שמע אחר 'משיכיר'. ויש לשאול בזה שאלת חכם. ואם מפני שכמה מהמתפללים יחליטו להתפלל ב'ותיקין' ביחידות יתבטל המניין הקבוע – מוטב שכולם יתפללו במניין לפני הנץ.12למדנו בהלכה ד והערה 4, שלרוב הפוסקים, וכך נפסק בשו"ע פט, א, ומ"ב ד, הזמן שלפני הנץ כשר רק בדיעבד לתפילה. בנוסף לכך למדנו בהערה הקודמת שיש אומרים שגם כאשר התפילה במניין נעשית אחר הנץ, עדיף להתפלל בותיקין. לפיכך יוצא שלרוב הפוסקים מוטב להתפלל בותיקין ביחיד, ולא לפני הנץ במניין. וכ"כ אבני ישפה יד, א, ויבי"א (ח"ט או"ח קח, מה).
אמנם למדנו שלרא"ש ולרבנו ירוחם זמן תפילה לכתחילה 'משיכיר', ובמ"ב פט, א, כתב לגבי הניעורים בליל שבועות שיכולים להתפלל במניין לפני הנץ. ובישכיל עבדי ח"ה או"ח י, ד, ובאור לציון ח"ב ז, ד, כתבו שעדיף להתפלל במניין לפני הנץ, שזהו מקרה של שעת הדחק, כי לא יהיה לו אח"כ מניין. וכן דעת החזו"א (הובא באש"י יג, ו).
ונלענ"ד שכדרך לרבים עדיף לשמור על התפילה במניין, שהתפילה במניין מתקבלת, וכח הציבור גדול לשמור על קביעות התפילה, ורק הרוצה מתוך חסידות להתפלל בותיקין יתכן שעדיף לו להתפלל בותיקין, אבל בסתם, מוטב להתפלל במניין לפני הנץ.
וק"ו בישוב קטן, שמקצת המתפללים צריכים לצאת מוקדם לעבודתם, ואחר הנץ אין באפשרותם לקיים מניין, שזוהי שעת הדחק ועליהם לקבוע את המניין לפני הנץ. ואף היחידים שיכולים להתפלל אח"כ ראוי שישתתפו בו. (אמנם אם ירצו לקום מוקדם ולהשלים להם מניין ולענות לקדיש וקדושה, ואח"כ להתפלל ביחידות ותיקין – רשאים). Regarding a person who has two options, to pray in a minyan before netz, which is the time of prayer b’dieved, or to pray individually afterwards at vatikin, there is disagreement. According to many, it is preferable that he pray individually at vatikin. Still, there are those who say that it is better to pray in a minyan before netz, provided that he starts reciting Birkot Keriat Shema after misheyakir. It is advisable for one to ask his rabbi concerning this. If the regular minyan before netz will be canceled because a number of people decide to pray at vatikin individually, it is preferable that everyone prays together in a minyan before netz.12We learned in halachah 4 and in note 4 that according to the majority of poskim, as well as the rulings of the Shulchan Aruch 89:1 and the Mishnah Berurah 4, the time before netz is valid for prayer only b’dieved. Additionally, we learned in the previous note that there are those who say that even when the prayer in a minyan is conducted after netz, it is nevertheless preferable to pray at vatikin. Therefore, the result is that according to the majority of poskim, it is best to pray at vatikin individually and not before netz in a minyan. So writes the Avnei Yashfeh 14:1 and Yalkut Yosef 89:14.However, we learned that according to the Rosh and Rabbeinu Yerucham the time for prayer l’chatchilah starts from misheyakir, and the Mishnah Berurah 89:1 writes that people who are awake on Shavuot night may pray in a minyan before netz. Additionally, Yaskil Avdi, part 5, Orach Chaim 10:4, and Or L’Tzion, part 2, 7:4 write that it is preferable to pray in a minyan before netz, for that is a case of extenuating circumstances, since he will not have another minyan after that. That is also the opinion of the Chazon Ish (brought by the Ishei Yisrael 13:6).
It seems to me that as a ruling to many it is preferable to preserve the prayer in a minyan, for prayer in a minyan is accepted and the power of communal worship is important in preserving the permanence of prayer. Only for a person who wishes out of piety to pray at vatikin, it may be preferable to pray at vatikin. However, ordinarily, it is best to pray in a minyan before netz.
All the more so in a small community, where a few of the congregants must leave early for work and they will not have another opportunity to organize a minyan after netz, this is considered to be a case of extenuating circumstances, and they must arrange the minyan to pray before netz. It is proper even for those individuals who can pray later on, to participate as well. (Although, if they want to wake up early, complete the early minyan, respond to their Kaddish and Kedushah, and then pray vatikin later individually, they are permitted to do so).