יסודות הלכות תפילה / תקנת התפילה על ידי אנשי כנסת הגדולה Fundamentals of the Laws of Prayer / The Institution of Prayer by Anshei Knesset HaGedolah
אנשי כנסת הגדולה תקנו את התפילות והברכות (ברכות לג, א). כלומר הם תקנו את נוסח תפילת שמונה עשרה ואת נוסח כל הברכות, ובכללן ברכות קריאת שמע וברכות הנהנין. והם תקנו את שלוש התפילות, שחרית מנחה וערבית, שחרית ומנחה כחובה, וערבית כרשות.1. במגילה יז, ב, מבואר ששמעון הפקולי הסדיר שמונה עשרה ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר, ומובאת שם ברייתא המבארת את סדר הברכות על פי פסוקים. והקשו שם יח, א, וכי מאחר שאנשי כנסת הגדולה תיקנום, מה נותר לשמעון הפקולי להסדיר? אלא ששכחום וחזרו ויסדום. ויש לשאול, היאך יתכן ששכחו את נוסח התפילה שהיו מחויבים להתפלל בכל יום? ותרץ בשיטה מקובצת לברכות כח, ב, ששכחו את סדר הברכות בלבד, וזה מה שהסדיר שמעון הפקולי, ואולי לכך התכוונו תר"י (ברכות כד, א, בדפי הרי"ף). ולגירסת המאירי לא מוזכר כלל בגמרא ששמעון הפקולי הסדיר דבר בשמונה עשרה, וממילא אין קושיה ותירוץ על כך. (ועיין בס' התקנות בישראל ח"א עמ' רלב).
ועיין בהמשך יח, י, על הוספת ברכת 'למלשינים'. ועוד עיין ב, 1, בדברי המבי"ט בטעם תקנת המניין על ידי אנשי כנה"ג, שהוא במקום השכינה שהתגלתה ע"י הקרבנות. Anshei Knesset HaGedolah instituted the prayers and the blessings (Berachot 33a). They established the wording of the Shemoneh Esrei and decided on the phrasing of all the berachot, including Birkot Keriat Shema and Birkot HaNehenin (blessings recited upon deriving pleasure from something). They also instituted the recital of the three daily prayers, Shacharit, Minchah, and Ma’ariv – Shacharit and Minchah as obligatory and Ma’ariv as optional.1In Megillah 17b, it is told that Shimon Hapakuli arranged the eighteen berachot before Rabban Gamliel in the proper order, and a beraita is brought which clarifies the order of the berachot according to scriptural verses. A question is raised there, 18a: After Anshei Knesset HaGedolah instituted them, what was left for Shimon Hapakuli to arrange? The Gemara answers that they were forgotten and Shimon Hapakuli went back and rearranged them. One may ask, how can it be that the wording of the prayer that they were obligated to recite every day had been forgotten? The Shitah Mekubetzet resolves this question in Berachot 28b saying that they merely forgot the order of the berachot, which is what Shimon Hapakuli then restored. In the Rach’s and Me’iri’s version there is no mention in the Gemara that Shimon Hapakuli arranged anything in the Shemoneh Esrei, and hence there is no question or answer about that.
See further in this book 18:10, concerning the addition of the “LaMalshinim” berachah. Likewise, see further in this book chapter 2, note 1, in the words of the Mabit, the reason for the institution of the minyan by Anshei Knesset HaGedolah is that it replaced the Shechinah which was revealed through the sacrifices.
חברי בית הדין של עזרא הסופר, שהוקם בתחילת ימי בית המקדש השני, הם הנקראים 'אנשי כנסת הגדולה'. והיה זה בית הדין הגדול ביותר שהוקם אי פעם בישראל. מאה ועשרים זקנים היו חברים בו, וביניהם נביאים וחכמים, כמו: חגי, זכריה, מלאכי, דניאל, חנניה ומישאל, עזריה ונחמיה בן חכליה ומרדכי, בלשן וזרובבל, והאחרון שבהם היה שמעון הצדיק (הקדמת הרמב"ם למשנה תורה). The members of the court of Ezra HaSofer, which was established in the beginning of the time of the Second Temple, are called Anshei Knesset HaGedolah. This was the biggest court ever founded in Israel. It was comprised of 120 elders, among them prophets and sages, such as, Chagai, Zechariah, Malachi, Daniel, Chananyah, Misha’el, Azariah, Nechemiah the son of Chachaliah, Mordechai, Bilshan, and Zerubavel, as well as many other sages, the last one being Shimon HaTzaddik (Rambam’s introduction to Mishneh Torah).
בתקופת בית המקדש הראשון עם ישראל זכה להישגים רוחניים עליונים, השכינה שרתה בבית המקדש, גדולי ישראל זכו לנבואה, ולמרות זאת בין המוני העם התפשטו עבירות חמורות כעבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, שבגללן נחרב לבסוף בית המקדש וגלו ישראל. לפיכך כשזכו להקים מחדש את בית המקדש השני, הקימו אנשי כנסת הגדולה בית דין גדול, ועשו סייגים לתורה, ותקנו תקנות, וניסחו את התפילות והברכות וקבעו להם סדרים, ויצרו לחיים היהודיים מסגרת שלמה, שהביאה לידי ביטוי את ערכיה של התורה באופן מסודר וממוסד בתוך חיי היום יום, ועל ידי כך הרחיקו את העם מהחטאים וקרבום לעבודת ה'. During the time of the First Temple, Am Yisrael merited supreme spiritual accomplishments; the Shechinah dwelled in the Temple and the devoutly pious of Israel merited prophecy. Despite this, throughout most of the nation, grave sins including idol worship, forbidden relations and murder, were widespread and eventually caused the Temple to be destroyed and the nation of Israel to be exiled. Hence, when they were able to build the Second Temple, Anshei Knesset HaGedolah formed a supreme court, set boundaries to guard the laws of the Torah, instituted religious guidelines, and worded and arranged the prayers and berachot. They created a full framework for Jewish life which gave expression to the values of the Torah in an organized and established manner within everyday living, thereby distancing the nation from sin and bringing them closer to serving Hashem.
מובן שגם בימי בית המקדש הראשון היו ישראל מתפללים לה' ומברכים ומודים על הטובות וההנאות. אלא שלא היה לזה נוסח מסודר, וכיוון שלא היה נוסח, הצדיקים והחסידים היו מתפללים ומברכים בכוונה, אבל המוני העם, היו פוטרים את עצמם בתפילות קלושות. אמנם זהו אידיאל גדול, שכל אדם יתפלל בלשונו תפילה נִרגשת היוצאת מהלב, אולם בפועל, טרדות היום-יום שׁוחקות, ובלא סדרי תפילות קבועים, הציבור הולך ומתנתק מעבודת התפילה ומרבונו של עולם. על ידי תקנת התפילות וניסוחן החלו כל ישראל להתפלל, ומתוך כך נתחזקה מאוד האמונה בה'. וכך במשך השנים נוצרה דבקות כזו בלבבות, עד שאפילו אלפיים שנות גלות לא יכלו לבטלה. Even in the time of the First Temple the nation of Israel prayed to Hashem and thanked Him for all the good and blessing they received. However, that prayer did not have an organized wording. Since there was no exact text, the righteous and devout people would pray and recite berachot with great kavanah (intent), but the masses of the nation would exempt themselves with superficial prayers. Indeed, passionate prayer from the heart in one’s own words is the ideal method of prayer. Yet, in actuality, the routine concerns of everyday life wear us out, and without regular organized prayers, the public gradually drifts away from prayer services and eventually from Hashem. Following the establishment of the prayers and their fixed wording, all of Israel started to pray, and as a result, faith in Hashem intensified. This is what preserved the nation’s devotion, which remained a burning flame in the darkness of exile for two thousand years
יתר על כן, בזמן בית המקדש הראשון, רבים טעו והתייחסו לקרבנות כאל פעולה אלילית בעלת כוח כישופי, שמועילה למזל טוב בפרנסה, בריאות, ביטול גזירות רעות וכיוצא בזה. והנביאים יצאו כנגד דעה מקולקלת זו, ולימדו שהקרבן נועד לבטא את הרצון להתקרב לה' במסירות נפש, שזה עיקר תכליתו של האדם, כפי שנאמר (דברים י, יב): "מָה ה' אֱלוֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ, כִּי אִם לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלוֹהֶיךָ, לָלֶכֶת בְּכָל דְּרָכָיו וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ וְלַעֲבֹד אֶת ה' אֱלוֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ". וכשמביא הקרבן אינו מעוניין להידבק בה' ולהיטיב את דרכיו, לא רק שקרבנו אינו מועיל אלא שהוא מתועב בעיני ה', שנאמר (ישעיהו א, יא-יג): "לָמָּה לִּי רֹב זִבְחֵיכֶם יֹאמַר ה', שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים, וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים לֹא חָפָצְתִּי. כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי, מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי. לֹא תוֹסִיפוּ הָבִיא מִנְחַת שָׁוְא, קְטֹרֶת תּוֹעֵבָה הִיא לִי…" על ידי תקנת התפילות החזירו אנשי כנסת הגדולה את הסדר הנכון לעבודת ה', שהאמונה, הכוונה והדבקות, הם היסוד, והם באים לידי ביטוי ברור יותר בתפילות, כמו שאמר רבי אלעזר: "גדולה תפילה יותר מן הקרבנות" (ברכות לב, ב). ומתוך כך הננו מתפללים שנזכה לבטא את דבקותנו בה' בשלימות – בתפילות ובקרבנות. Moreover, during the time of the First Temple, many people mistakenly thought that by offering sacrifices, their sins would be forgiven and they would merit Hashem’s blessing, even if they did not purify their hearts and correct their transgressions. The truth is that faith in Hashem, purification of the heart, and correcting one’s actions are of principal importance, as it says (Deuteronomy 10:12), “What does Hashem want of you? Only that you remain in awe of Hashem your God, so that you will follow all His paths and love Him, serving Hashem your God with all your heart and with all your soul.” The prophets severely condemned those who believed that the essence was to bring sacrifices without possessing and demonstrating true devotion to Hashem. As it is written (Isaiah 1:11-13), “‘Why do I need all your sacrifices?’ God asks. ‘I am sated with your burnt offerings of rams and the fat of fed beasts [brought without repentance or sincerity], and I have no desire for the blood of cattle, sheep, and goats. When you appear before Me, who asked you to do this, trampling My courts? Do not bring any more vain offerings; the incense of abomination they are to Me….’” By instituting the prayers, Anshei Knesset HaGedolah restored the proper order to serving Hashem, reminding us that faith, intent, and devotion are the basis of our lives, and they are expressed most appropriately via prayer, just as Rabbi Elazar said, “Prayer is greater than sacrifices” (Berachot 32b). With that in mind, we pray that we should be worthy of expressing our devotion to Hashem completely, both in prayer and in sacrifice.