יסודות הלכות תפילה / האם חיובה מהתורה Fundamentals of the Laws of Prayer / Is Prayer a Biblical Obligation?
נחלקו הראשונים בשאלה, האם יש מצווה מן התורה להתפלל בכל יום. לדעת הרמב"ם (ספר המצוות מצוה ה) מצווה מן התורה להתפלל בכל יום, שנאמר (שמות כג, כה): "וַעֲבַדְתֶּם אֵת ה' אֱלוֹהֵיכֶם", וכן נאמר (דברים ו, יג): "אֶת ה' אֱלֹוהֶיךָ תִּירָא וְאֹתוֹ תַעֲבֹד". ואף שיש בפסוקים אלו ציווי כללי על עבודת ה', מכל מקום יש בהם גם ציווי מיוחד להתפלל, שכן דרשו חכמים שעבודה היא תפילה, שנאמר (דברים יא, יג): "לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹוהֵיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם", ודרשו (תענית ב, א): "איזו היא עבודה שבלב? הוי אומר זו תפילה". ובתפילה אחת בכל יום יוצא אדם ידי חובת מצוות התפילה מהתורה. וחיוב המצווה כך הוא: שיפתח את התפילה בשבח לה', ומתוך כך ישאל את צרכיו, ויסיים בהודאה על הטובה שהשפיע לו ה' יתברך. והיו שקיצרו בתפילתם והיו שהאריכו, וכולם יצאו ידי חובתם, שמהתורה אין שיעור לתפילה (רמב"ם תפילה א, א-ג). The Rishonim disagree as to whether there is a biblical commandment (mitzvah m’d’oraita) to pray every day. According to the Rambam (Sefer HaMitzvot, mitzvah 5), there is a biblical commandment to pray daily, as it says (Exodus 23:25), “Serve God your Lord,” and (Deuteronomy 6:13) “Remain in awe of God, serve Him.” Although these verses contain a general commandment to serve Hashem, they also include a specific commandment to pray. The Chachamim interpreted ‘service’ (avodah) to mean prayer, as it is written (Deuteronomy 11:13), “Love God your Lord and serve Him with all your heart,” and they explained (Ta’anit 2a), “What is serving with the heart? You must say, [it means] prayer.” By praying once a day, a person fulfills his biblical obligation to pray. To fulfill one’s obligation, one must commence his prayer with praise to Hashem; after that ask for what he needs; and conclude by thanking Hashem for the good He has bestowed upon him. The Torah does not specify how long one’s prayers must be. Therefore, some shorten their prayers and others lengthen them, yet they all fulfill their biblical obligation (Rambam Tefillah 1:2-3).
אולם לדעת הרמב"ן (בהשגותיו שם), אין חובה מהתורה להתפלל בכל יום, כי הלימוד מהפסוקים שהזכיר הרמב"ם אינו דרשה גמורה אלא אסמכתא בלבד. ואנשי כנסת הגדולה הם שתיקנו את התפילות בכל יום. ורק בעת צרה לדעת הרמב"ן יש מצווה מהתורה לפנות אל ה' בתפילה, וכפי שלמדנו במצוות החצוצרות, שנאמר (במדבר י, ט): "וְכִי תָבֹאוּ מִלְחָמָה בְּאַרְצְכֶם עַל הַצַּר הַצֹּרֵר אֶתְכֶם, וַהֲרֵעֹתֶם בַּחֲצֹצְרוֹת וְנִזְכַּרְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלוֹהֵיכֶם וְנוֹשַׁעְתֶּם מֵאֹיְבֵיכֶם". However, according to the Ramban (Hasagot on Sefer HaMitzvot), there is no biblical obligation to pray every day, because, in his opinion, the extrapolation from the verses that the Rambam mentions is not complete, but rather only an asmachta (reference). Anshei Knesset HaGedolah instituted the daily prayers. Only during times of trouble is there a biblical commandment to pray to Hashem, as we learn from the mitzvah of the trumpets (chatzotzrot), where it says (Numbers 10:9), “When you go to war against an enemy that attacks you in your land, you shall sound a teruah (short blasts) on the trumpets. You will then be remembered before God your Lord, and will be delivered from your enemies.”
נמצא שהתפילה שאדם מתפלל בעת צרה היא חובה מהתורה לכל הדעות. ולכן מי שהוא או חברו שרוי בצרה, צריך להוסיף בתפילתו בקשה מיוחדת על אותה הצרה, שמצווה מהתורה להתפלל אל ה' בעת צרה. וקל וחומר כשהציבור או העם שרוי בצרה, שמצווה להתפלל תפילה ציבורית, ואף היו מתקנים לכך תעניות. Hence, according to all opinions, there is a biblical obligation to pray in times of trouble. Therefore, anyone who finds himself, or his friend, in a state of crisis is required to add a special request for assistance in his prayer, since it is a biblical commandment to pray to Hashem that He save him from that trouble. All the more so when the public or the nation is in danger; it is a mitzvah for the tzibur (public) to pray a communal prayer; Chazal even instituted fast days for that reason.