מתני' לערלים. דעתו על מי שאינו מאמין בברית מילה ולמולים המאמינים בברית מילה:
מותר בערלי ישראל. כגון מי שמתו אחיו מחמת מילה:
ואסור במולי עכו"ם. כגון ערבי וגבעוני מהול:
שי"ג בריתות. נאמרו בפרשת מילה שנאמרה לאברהם:
שהיא דוחה שבת החמורה. ששקולה כנגד כל המצות שבתורה כדאמר בגמרא ואע"פ כן מילה דוחה אותה דכתיב וביום השמיני ימול ביום ואפי' בשבת:
מלא שעה. אלא מיד שנתרשל בקש המלאך להורגו:
שהיא דוחה את הנגעים. דכתיב ימול בשר ערלתו ואפי' יש שם בהרת יקוץ ואע"פ שיש בה עשה ול"ת דכתיב השמר בנגע הצרעת לשמור מאד ולעשות וגו' השמר ל"ת ולעשות עשה:
לא נקרא שלם עד שמל. דכשצוהו על המילה אמר לו הקב"ה התהלך לפני והיה תמים:
הנה דם הברית. ואע"ג דהאי קרא לאו בדם מילה כתיב ה"ק הנה דם הברית אשר כרת ה' עמכם מכבר שקולה על כל הדברים האלה ומדלא כתיב אשר כורת קדריש ובנוסחת הבבלי האי ד"א ליתא: