ונכרתו וההפרש בין כרת למיתה ביד"ש ובין כרת לערירי, עתו"ס שבת (כ"ה:) ד"ה כרת ויבמות (ב'.) ד"ה אשת, ועונש כרת יש בעוה"ז שמת בחטאו ובעוה"ב בסנהד' (ס"ד: וצ':). ובר"מ פ"ה ה"א מתשובה, והכלל כי נפש האדם חלק ה' א"א להתבטל לגמרי כי אם שבים ליסודם, אלא ענין כרת שאינה מגיעה למעלה הראשונה וכו', ועי' בזה בפמ"ג בפתיחה כוללת ח"ג אות י"ח, וס' לב דוד חיד"א פרק ד' שהאריך בזה: ומצינו ג' לשונות, א'. ונכרת האיש ההוא (בשמן המשחה וקטרת ושחיטת חוץ והקטרה בחוץ ועוד), ב'. ונכרתו הנפשות (מילה חמץ עריות ועוד), ג'. הכרת תכרת הנפש ההוא. הכרת בעה"ז תכרת לעה"ב (בשבועות י"ג.) והענין, א'. חטאים שרק הגוף נכרת קודם ס' שנה (כמו"ק כ"ח.) ולאחר מותו אינו יורד לגיהנם, ויש לו חלק לעוה"ב ויקום לתחיית המתים, והיינו אוכל חלב וכו', והוא צדיק אלא יצרו הכשילו בעבירה – ב'. דגוף יהי' בריא כמ"ש (תהלים ע"ג ד') כי אין חרצובות למותם, וכ' (קהלת ז' ט"ו) ויש רשע מאריך ברעתו, וחי כל שנותיו בטוב כמ"ש (דברים ז' י') וישלם לשונאיו אל פניו להאבידו והם רשעים גמורים שעונותיהם מרובים מזכיותיהם גופן כלה וכו' (ר"ה י"ז.) – ג'. עבירות חמורים שהגוף והנשמה יכרתו, הגוף מעה"ז ונשמה מעה"ב ותחה"מ, וכנגד כרת גוף אמר ונכרת מקרב עמו. ונגד כרת נשמה אמר ונכרתו הנפשות וזה רק בע"ז ומגדף. עי' רמב"ן ור' בחיי, וס' הברית ח"ב מאמר ח', ובפרד"י וארא (מ"ה. ובא פ'. ותשא שכ"א:) כתבתי בזה הרבה, ועי' בכל"ח אריכות – ויש הבדל בין כרת ובין אבדון, שהאובד מתבקש ונמצא והוא רק שינוי מקומות, תוה"מ אמור סי' ק"פ ואיה"ש סי' תקמ"ז, ועי' שיח יצחק יומא ע"ב, וס' אהבת יהונתן: