דְּרוּשׁ תְּשִׁיעִי
בַּמִּדְרָשׁ (ב"ר פרשה נח סימן ז): "גֵּר וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם" (בראשית כג, ד). אִם תִּרְצוּ הֲרֵינִי גֵר, וְאִם לָאו הֲרֵינִי תּוֹשָׁב וְאֶטְּלֶנָּה מִן הַדִּין, שֶׁכָּךְ אָמַר לִי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא (שם יב, ז): "לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ" וְגוֹמֵר. עַד כָּאן.
בְּהַנְחֵל עֶלְיוֹן אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, צְבִי הִיא לְכָל הָאֲרָצוֹת, מֻחְזֶקֶת הִיא בְּיָדֵנוּ מִימֵי קֶדֶם, שֶׁמִּשָּׁעָה שֶׁאָמַר הַשֵּׁם לְאַבְרָהָם (בראשית טו, יח): "לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ", זָכָה בָּהּ אַבְרָהָם. וְהָכֵי אָמְרִינַן בְּפֶרֶק הַמּוֹכֵר פֵּרוֹת (ב"ב ק ע"א): תַּנְיָא. הָלַךְ בָּהּ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ — קָנָה מְקוֹם הִלּוּכוֹ. דִּבְרֵי רַבִּי אֱלִיעֶזֶר. וְאָמְרִינַן: מַאי טַעְמָא דְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר? דִּכְתִיב (בראשית יג, יז): "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ, כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה". הֲרֵי שֶׁהֻצְרַךְ הַשֵּׁם לְהַקְנוֹת הָאָרֶץ לְאַבְרָהָם בְּקִנְיָנִים דִּנְהִיגִי בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, וְכֵיוָן שֶׁקְּנָאָהּ בַּחֲזָקָה זוֹ זָכָה בָּהּ אַבְרָהָם וְנַעֲשָׂת שֶׁלּוֹ.
גַּם בִּבְרֵאשִׁית רַבָּה פָּרָשַׁת לֶךְ לְךָ (פרשה לט סימן כד) אָמְרִינַן: "וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַייָ" (בראשית יב, ז). אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: שְׁלשָׁה מִזְבְּחוֹת בָּנָה וְכוּ', וְאֶחָד לְקִנְיָנָהּ. וּפֵרֵשׁ מַהֲרַ"שׁ יָפֶה: וְאֶחָד לְקִנְיָנָהּ — פֵּרוּשׁ לִזְכּוֹת שֶׁיִּהְיֶה לוֹ קִנְיָן בָּאָרֶץ. וְהוּא אוֹתוֹ שֶׁבָּנָה בְּאֵלוֹנֵי מַמְרֵא כְּשֶׁאָמַר לוֹ "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ". וְאָתְיָא כְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר, דְּיָלֵף מִנַּהּ בְּפֶרֶק הַמּוֹכֵר פֵּרוֹת: הָלַךְ בָּהּ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ — קָנָה מְקוֹם הִלּוּכוֹ. וַאֲפִלּוּ לְרַבָּנָן אִיכָּא לְאוֹקְמֵי דְּהָכָא בִּשְׁבִיל שֶׁל כְּרָמִים עָסְקִינַן, דִּבְכִי הַאי גַּוְנָא מוֹדוּ רַבָּנָן דְּקָנָה בְּהִלּוּךְ, כִּדְאִיתָא הָתָם. עַד כָּאן. הֲרֵי בְּהֶדְיָא דְּקָנָה אַבְרָהָם אֶרֶץ כְּנַעַן בְּקִנְיָנִים דִּנְהִיגִי בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ.
וְאַף עַל גַּב דְּלֹא זָכָה בָּהּ עַד דּוֹר רְבִיעִי, וּכְדִכְתִיב (שם טו, טז): "וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה", כְּבָר כָּתַב מַהֲרַ"שׁ יָפֶה בִּבְרֵאשִׁית רַבָּה סֵדֶר לֶךְ לְךָ (פרשה מא סימן יג) דְּאַבְרָהָם זָכָה בָּהּ מִיָּד מֵעַכְשָׁו לְזַרְעוֹ. כְּאָמְרָם (כתובות פב ע"א): מְשֹׁךְ וּקְנֵי מֵעַכְשָׁו וּלְאַחַר שְׁלשִׁים יוֹם דְּקָנָה. וְעַל כָּרְחִין לוֹמַר כֵּן, שֶׁהֲרֵי מִסּוּגְיָא הַנִּזְכֶּרֶת מוּכָח, דְּמַאי דְּקָאָמַר לֵהּ רַחֲמָנָא 'קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ' מִטַּעַם חֲזָקָה נָגְעוּ בָּהּ, וְאִם אָמַרְתָּ דְּלֹא זָכָה בָּהּ אַבְרָהָם מֵאוֹתָהּ שָׁעָה — לָא מְהַנְּיָא לֵהּ חֲזָקָה, דְּהָא קַיְמָא לָן: הָאוֹמֵר מְשֹׁךְ וּקְנֵי אוֹ חַזֵּק וּקְנֵי לְאַחַר שְׁלשִׁים יוֹם — לֹא קָנָה, מִשּׁוּם דְּכִי מָטֵי יוֹם שְׁלשִׁים כָּלְתָה לֵהּ מְשִׁיכָתוֹ וְחֶזְקָתוֹ. וְדַוְקָא בְּכֶסֶף אוֹ בִּשְׁטָר מְהַנֵּי לְאַחַר שְׁלשִׁים יוֹם, מִשּׁוּם דְּהָנָךְ קִנְיָנִים קָיְמִי בְּעִדָּנָא דְחָל שְׁעַת הַקְּנִיָּה, אֲבָל מְשִׁיכָה אוֹ חֲזָקָה לָא מְהַנֵּי לְאַחַר זְמַן, וְכַמְבֹאָר בְּדִבְרֵי הָרִאשׁוֹנִים זַ"ל. וְאִם כֵּן, עַל כָּרְחִין לוֹמַר דְּאַבְרָהָם דְּקָנָה הָאָרֶץ בַּחֲזָקָה — מֵאוֹתָהּ שָׁעָה זָכָה בָּהּ.
וְהָכֵי מוּכָח מִמַּאי דְּאָמְרִינַן בְּפֶרֶק רְבִיעִי דַעֲבוֹדָה זָרָה (נג ע"ב): אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב: יִשְׂרָאֵל שֶׁזָּקַף לְבֵנָה לְהִשְׁתַּחֲווֹת לָהּ, וּבָא גוֹי וְהִשְׁתַּחֲוָה לָהּ — אֲסָרָהּ. מְנָלַן דַּאֲסָרָהּ? אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר: מִתְּחִלָּתָהּ שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, דַּאֲמַר רַחֲמָנָא (דברים יב, ג): "וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ". מִכְּדִי יְרֻשָּׁה הִיא לָהֶם מֵאֲבוֹתֵיהֶם, וְאֵין אָדָם אוֹסֵר דָּבָר שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ. וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י: 'וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן'. אַלְמָא אִילָנוֹת נָמֵי אֲסִירִי. וּמִכְּדִי הָאָרֶץ וְכָל הַמְחֻבָּר לָהּ יְרֻשָּׁה הִיא לְיִשְׂרָאֵל מֵאֲבוֹתֵיהֶם, שֶׁהֲרֵי נֶאֱמַר לְאַבְרָהָם: "כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה", וְגוֹיִם שֶׁבָּאוּ אַחַר כָּךְ לֹא יָכְלוּ לְאָסְרָן בְּהִשְׁתַּחֲוָאָה. עַד כָּאן. הֲרֵי מוּכָח מֵהָכָא, דְּמִשָּׁעָה שֶׁנְּתָנָהּ הַשֵּׁם לְאַבְרָהָם זָכָה בָּהּ הוּא וְזַרְעוֹ אַחֲרָיו, אַף קֹדֶם שֶׁנִּכְנְסוּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל זָכוּ מִכֹּחַ יְרֻשָּׁה, וּמִשּׁוּם הָכֵי מִן הַדִּין לֹא הָיוּ הָאֲשֵׁרוֹת אֲסוּרוֹת, מִשּׁוּם דְּאֵין אָדָם אוֹסֵר דָּבָר שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ.
וְזֶה מְבֹאָר נָמֵי בַּמַּאֲמָר הַפּוֹנֶה קָדִים. וּכְבָר הֵבִיא רַשִׁ"י אַגָּדָה זוֹ בְּפֵרוּשׁ הַתּוֹרָה, וְהִקְשָׁה הָרְאֵ"ם זַ"ל, דְּרַשִׁ"י כָּתַב בְּפָרָשַׁת לֶךְ לְךָ גַּבֵּי "וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט" (בראשית יג, ז), שֶׁהָיוּ רוֹעָיו שֶׁל לוֹט רְשָׁעִים וּמַרְעִים בִּשְׂדוֹת אֲחֵרִים, וְרוֹעֵי אַבְרָם מוֹכִיחִים אוֹתָם עַל הַגָּזֵל, וְהֵם אוֹמְרִים: נִתְּנָה הָאָרֶץ לְאַבְרָהָם, וְלוֹ אֵין יוֹרֵשׁ, וְלוֹט יוֹרְשׁוֹ, וְאֵין זֶה גָזֵל. וְהַכָּתוּב אוֹמֵר (שם): "וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז בָּאָרֶץ", וְלֹא זָכָה בָּהּ אַבְרָהָם עֲדַיִן. עַד כָּאן. מַשְׁמַע, שֶׁכָּל זְמַן שֶׁהַכְּנַעֲנִי בָּאָרֶץ אֵינוֹ זוֹכֶה בָּהּ לִטֹּל אוֹתָהּ מִן הַדִּין. וְתֵרֵץ, דְּשָׁנֵי הָתָם, שֶׁבְּאוֹתָהּ שָׁעָה לֹא הָיָה לוֹ זֶרַע, וְהַשֵּׁם אָמַר לוֹ 'לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן', וְכָל זְמַן שֶׁלֹּא הָיָה לוֹ זֶרַע — הַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי הַיּוֹשֵׁב בָּהּ מִתְּחִלָּתָהּ זוֹכֶה בָּהּ יוֹתֵר מֵאַבְרָהָם שֶׁרוֹצֶה לִזְכּוֹת בָּהּ עַתָּה מִכֹּחַ זַרְעוֹ. אֲבָל עַכְשָׁו שֶׁכְּבָר נוֹלַד לוֹ זֶרַע וּכְבָר זָכָה בָּהּ, אַף עַל פִּי שֶׁהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי קַיָּם יָכוֹל לִטֹּל אוֹתָהּ מֵהַדִּין. וּמִכָּל מָקוֹם לֹא נָחָה דַעְתּוֹ שֶׁל הָרַב בְּתֵרוּץ זֶה, וְכָתַב דְּמִלְּשׁוֹן בְּרֵאשִׁית רַבָּה דְּגַבֵּי 'וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי' לֹא מַשְׁמַע כֵּן. עַד כָּאן דְּבָרָיו. וְהַדִּין עִמּוֹ בַּמֶּה שֶׁלֹּא נָחָה דַעְתּוֹ בְּתֵרוּצוֹ, מִשּׁוּם דְּבִבְרֵאשִׁית רַבָּה (פרשה מא סימן ו) אָמְרִינַן: אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: כָּךְ אָמַרְתִּי לוֹ: "לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת". אֵימָתַי? לִכְשֶׁיִּתְעַקְּרוּ שִׁבְעָה עֲמָמִין מִתּוֹכָהּ. "וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז ישֵׁב בָּאָרֶץ" — עַד עַכְשָׁו מִתְבַּקֵּשׁ לָהֶם זְכוּת בָּאָרֶץ. עַד כָּאן. מַשְׁמַע, דְּעִקַּר הַדָּבָר תָּלוּי בַּמֶּה שֶׁיֵּעָקְרוּ שִׁבְעָה עֲמָמִין מִתּוֹכָהּ. וְאִם כֵּן הָדְרָא קֻשְׁיַן לְדוּכְתִין, דְּהֵיכִי קָאָמַר אַבְרָהָם: וְאִם לָאו הֲרֵינִי תּוֹשָׁב וְאֶטְּלֶנָּה מֵהַדִּין, וַהֲלוֹא כָּל זְמַן שֶׁלֹּא נֶעֶקְרוּ שִׁבְעָה עֲמָמִין לֹא זָכָה עֲדַיִן בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. וְהָרְאֵ"ם לֹא תֵּרֵץ כְּלוּם לְקֻשְׁיָתוֹ, וּמַהֲרַ"שׁ יָפֶה נִדְחַק הַרְבֵּה בָּזֶה, יְעֻיַּן שָׁם.
וְלִי נִרְאֶה, דְּזֶה יוּבַן עִם מַאי דְּאָמְרִינַן בְּפֶרֶק קַמָּא דְרֹאשׁ הַשָּׁנָה (יג ע"א): בְּעוֹ מִנֵּהּ חַבְרַיָּא מֵרַב כָּהֲנָא: עֹמֶר שֶׁהִקְרִיבוּ יִשְׂרָאֵל בִּכְנִיסָתָם לָאָרֶץ מֵהֵיכָן הִקְרִיבוּהוּ? אִם תֹּאמַר דְּעַיֵּל שְׁלִישׁ בְּיַד נָכְרִי, 'קְצִירְכֶם' אֲמַר רַחֲמָנָא (ויקרא כג, י) וְלֹא קְצִיר נָכְרִי. אֶלָּא דְלָא עַיֵּל שְׁלִישׁ בְּיַד נָכְרִי. עַד כָּאן. וְהַתּוֹסָפוֹת הִקְשׁוּ שָׁם: 'קְצִירְכֶם' אֲמַר רַחֲמָנָא וְלֹא קְצִיר נָכְרִי. וְאַף עַל גַּב דִּירֻשָּׁה הִיא לָהֶם מֵאֲבוֹתֵיהֶם, כִּדְאִיתָא בַּעֲבוֹדָה זָרָה, דַּאֲמַר רַחֲמָנָא: "וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ", מִכְּדִי יְרֻשָּׁה הִיא לָהֶם מֵאֲבוֹתֵיהֶם וְאֵין אָדָם אוֹסֵר דָּבָר שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ, מִכָּל מָקוֹם יֵשׁ לָהֶם בַּמֶּה שֶׁזָּרַע. וּמִכָּל מָקוֹם דָּיֵק הָתָם שַׁפִּיר, מִשּׁוּם אֲשֵׁרוֹת שֶׁמִּדּוֹרוֹת רִאשׁוֹנִים. עַד כָּאן. וְהִנֵּה סִיּוּם דִּבְרֵי הַתּוֹסָפוֹת הַלָּלוּ, שֶׁכָּתְבוּ: וּמִכָּל מָקוֹם דָּיֵק הָתָם שַׁפִּיר מִשּׁוּם אֲשֵׁרוֹת שֶׁמִּדּוֹרוֹת רִאשׁוֹנִים, הֵם סְתוּמִים וַחֲתוּמִים. דְּמִלְּבַד שֶׁהַדְּבָרִים מִצַּד עַצְמָם אֵין לָהֶם מוּבָן, גַּם עִם מַה שֶּׁחִלְּקוּ בֵּין קַרְקַע עַצְמוֹ לְמַה שֶּׁזָּרַע בּוֹ אֵין לַדְּבָרִים הַלָּלוּ קֶשֶׁר כְּלָל. דְּהָתָם בַּגְּמָרָא הָכֵי אָמְרִינַן: יִשְׂרָאֵל שֶׁזָּקַף לְבֵנָה לְהִשְׁתַּחֲווֹת לָהּ, וּבָא גוֹי וְהִשְׁתַּחֲוָה לָהּ — אֲסָרָהּ. מִדַּאֲמַר רַחֲמָנָא: "וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ". מִכְּדִי יְרֻשָּׁה הִיא לָהֶם מֵאֲבוֹתֵיהֶם, וְאֵין אָדָם אוֹסֵר דָּבָר שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ. וְאִי מִשּׁוּם הָנָךְ דְּמֵעִקָּרָא. וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י: וְאִי מִשּׁוּם אֲשֵׁרוֹת דְּמֵעִקָּרָא הָיוּ, קֹדֶם שֶׁנִּתְּנוּ לְאַבְרָהָם. בְּבִטּוּלָא בְּעָלְמָא סַגִּי לְהוּ. וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י: מִכְּדִי עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל נָכְרִי בְּבִטּוּל סַגִּי לֵהּ, וְקַיְמָא לָן: נָכְרִי מְבַטֵּל עֲבוֹדָה זָרָה עַל כָּרְחוֹ, לִיכְפִּינְהוּ לְנָכְרִים דְּלִיבַטְּלִינְהוּ. אֶלָּא מִדִּפְלַחוּ יִשְׂרָאֵל לָעֵגֶל גַּלּוּ אַדַּעְתַּיְהוּ דְּנִיחָא לְהוּ בַּעֲבוֹדָה זָרָה, וְכִי אָתֵי גוֹי וּפָלַח לַהּ — שְׁלִיחוּתַיְהוּ עָבֵד, הִלְכָּךְ הָוְיָא עֲבוֹדָה זָרָה שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְאֵינָהּ בְּטֵלָה עוֹלָמִית. עַד כָּאן. וְאִם כֵּן, מַה הִיא כַּוָּנַת הַתּוֹסָפוֹת בַּמֶּה שֶׁכָּתְבוּ וּמִכָּל מָקוֹם דָּיֵק הָתָם שַׁפִּיר וְכוּ'.
וְהַנִּרְאֶה אֶצְלִי הוּא, דְּעִקַּר הַגִּרְסָא הִיא: וּמִכָּל מָקוֹם דָּחֵי הָתָם שַׁפִּיר וְכוּ'. וְהַכַּוָּנָה: שֶׁהֻקְשָׁה לָהֶם, דִּלְפִי מַה שֶּׁתֵּרְצוּ דְּמִכָּל מָקוֹם יֵשׁ לוֹ בַּמֶּה שֶׁזָּרַע, הֵיכִי יָלֵף הָתָם דְּיִשְׂרָאֵל שֶׁזָּקַף לְבֵנָה לְהִשְׁתַּחֲווֹת לָהּ וּבָא גוֹי וְהִשְׁתַּחֲוָה לָהּ דַּאֲסָרָהּ מִדַּאֲמַר רַחֲמָנָא "וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ", מִכְּדִי יְרֻשָּׁה הִיא לָהֶם מֵאֲבוֹתֵיהֶם? אֵימָא דְּמַאי דַּאֲסַר רַחֲמָנָא הוּא מִשּׁוּם דְּיֵשׁ לְגוֹי בַּמֶּה שֶׁזָּרַע, וְאִם זֶה נָטַע אִילָן וַעֲבָדוֹ — אֲסָרוֹ לְפִי שֶׁהוּא שֶׁלּוֹ. דּוּמְיָא דְעֹמֶר, דְּאִם הֵבִיא שְׁלִישׁ בְּיַד גּוֹי קָרֵינַן בֵּהּ קְצִיר גּוֹיִם. וְהִנֵּה לְפִי הָאֱמֶת לָא קַשְׁיָא כְּלָל, דְּבַמֶּה שֶׁתֵּרְצוּ לַקֻּשְׁיָא הָאַחֶרֶת וְאִי מִשּׁוּם הָנָךְ דְּמֵעִקָּרָא, שֶׁתֵּרְצוּ בְּבִטּוּלָא בְּעָלְמָא סַגִּי לְהוּ, אִדַּחְיָא נָמֵי קֻשְׁיָא זוֹ. דְּאִם הָיִינוּ מַקְשִׁים לוֹ דְּהָא גוֹי יֵשׁ לוֹ בַּמֶּה שֶׁזָּרַע, אַכַּתִּי הֲוָה מְתָרֵץ בְּבִטּוּלָא בְּעָלְמָא סַגִּי לְהוּ. וְהַקֻּשְׁיָא אֵינָהּ אֶלָּא לַמַּקְשֶׁה, שֶׁהִקְשָׁה וְאֵימָא מִשּׁוּם הָנָךְ דְּמֵעִקָּרָא, אַמַּאי לֹא הִקְשָׁה וְאֵימָא מִשּׁוּם דְּיֵשׁ לְגוֹי בַּמֶּה שֶׁזָּרַע? לָזֶה תֵּרְצוּ: וּמִכָּל מָקוֹם דָּחֵי הָתָם שַׁפִּיר מִשּׁוּם אֲשֵׁרוֹת שֶׁמִּדּוֹרוֹת רִאשׁוֹנִים. כְּלוֹמַר, מַה שֶּׁרָצָה הַפַּשְׁטָן לִלְמֹד הַדִּין מִשּׁוּם דְּאֵין אָדָם אוֹסֵר דָּבָר שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ, כְּבָר דָּחָה רְאָיָה זוֹ שַׁפִּיר מִשּׁוּם אֲשֵׁרוֹת שֶׁמִּדּוֹרוֹת רִאשׁוֹנִים. וְאִין הָכֵי נָמֵי שֶׁהָיָה יָכוֹל לִדְחוֹת רְאָיָה זוֹ מִשּׁוּם דְּיֵשׁ לְגוֹי בַּמֶּה שֶׁזָּרַע, אֶלָּא דְּבַמֶּה שֶׁתֵּרֵץ בְּבִטּוּלָא בְּעָלְמָא סַגִּי לְהוּ נִדְחָה נָמֵי הַדְּחִיָּה הָאַחֶרֶת דְּיֵשׁ לְגוֹי בַּמֶּה שֶׁזָּרַע. זֶה נִרְאֶה לִי בְּכַוָּנַת דִּבְרֵי הַתּוֹסָפוֹת.
נִמְצִינוּ לְמֵדִין מִדִּבְרֵי הַתּוֹסָפוֹת, דְּגוּף הָאָרֶץ נִתְּנָה לְאַבְרָהָם מֵאוֹתָהּ שָׁעָה, וְזָכוּ בָּהּ יִשְׂרָאֵל אַף קֹדֶם שֶׁיֵּעָקְרוּ שִׁבְעָה עֲמָמִים, מִשּׁוּם דִּירֻשָּׁה הִיא לָהֶם מֵאֲבוֹתֵיהֶם, אַךְ אַף עַל פִּי כֵן יֵשׁ לְגוֹי בַּמֶּה שֶׁזָּרַע, שֶׁהִשְׁאִיר לָהֶם הַשֵּׁם זְכוּת שֶׁיִּזְרְעוּ עַד שֶׁיֵּעָקְרוּ מִמֶּנָּה שִׁבְעָה עֲמָמִים. וּבָזֶה אָתוּ כָּל דִּבְרֵי רַשִׁ"י כִּפְשָׁטָן. דִּבְפָרָשַׁת לֶךְ לְךָ, שֶׁהָיוּ רוֹעָיו שֶׁל לוֹט מַרְעִים בְּהֶמְתָּם בִּשְׂדוֹת אֲחֵרִים וְהָיוּ סְבוּרִים לוֹמַר דְּאֵין לְגוֹי בַּמֶּה שֶׁזָּרַע מִשָּׁעָה שֶׁנִּתְּנָה הָאָרֶץ לְאַבְרָהָם, מִשּׁוּם הָכֵי כִּנָּה אוֹתָם הַכָּתוּב וְאָמַר: "וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז בָּאָרֶץ", כְּלוֹמַר, דְּכָל זְמַן שֶׁלֹּא נֶעֶקְרוּ הַשִּׁבְעָה עֲמָמִים יֵשׁ לְגוֹי בַּמֶּה שֶׁזָּרַע, וְאִם כֵּן מַה שֶּׁהָיוּ מַרְעִים רוֹעֵי לוֹט בְּהֶמְתָּם בִּשְׂדוֹת אֲחֵרִים גָּזֵל הוּא בְּיָדָם. אַךְ גַּבֵּי אַבְרָהָם שֶׁרָצָה לִזְכּוֹת בְּקַרְקַע לַאֲחֻזַּת קֶבֶר, שַׁפִּיר קָאָמַר: הֲרֵינִי תּוֹשָׁב וְאֶטְּלֶנָּה מִן הַדִּין, מִשּׁוּם דְּמִשָּׁעָה שֶׁנִּתְּנָה לוֹ זָכָה בָּהּ.
וּרְאָיָה לָזֶה דְּמֵאוֹתָהּ שָׁעָה זָכָה בָּהּ אַבְרָהָם בְּעִקַּר הַקַּרְקַע, מִדְּאָמְרִינַן בְּפֶרֶק הַמּוֹכֵר פֵּרוֹת (ב"ב ק ע"א): תַּנְיָא. הָלַךְ בָּהּ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ — קָנָה מְקוֹם הִלּוּכוֹ. מַאי טַעְמָא? דִּכְתִיב (בראשית יז, יג): "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ, כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה". עַד כָּאן. הֲרֵי דִסְבִירָא לֵהּ, דְּמַאי דְּקָאָמַר לֵהּ רַחֲמָנָא לְאַבְרָהָם 'קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ' — מִטַּעַם חֲזָקָה נָגְעוּ בָּהּ, כְּדִכְתַבְנָא לְעֵיל. וְאִם כֵּן, אַבְרָהָם דְּקָנָה בַּחֲזָקָה, עַל כָּרְחִין לוֹמַר דְּמֵאוֹתָהּ שָׁעָה זָכָה בָּהּ.
וְהָכֵי אָמְרִינַן בִּירוּשַׁלְמִי פֶּרֶק שֵׁנִי דְחַלָּה (הלכה א), עֲלַהּ דְּמַתְנִיתִין דְּפֵרוֹת חוּצָה לָאָרֶץ שֶׁנִּכְנְסוּ לָאָרֶץ רַבִּי אֱלִיעֶזֶר פּוֹטֵר וְרַבִּי עֲקִיבָא מְחַיֵּב, וְאָמְרִינַן: מַאי טַעְמָא דְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר? "מִלֶּחֶם הָאָרֶץ" (במדבר טו, יט) — וְלֹא לֶחֶם שֶׁל חוּצָה לָאָרֶץ. מַאי טַעְמָא דְרַבִּי עֲקִיבָא? "אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה" (שם שם, יח) — שָׁמָּה אַתֶּם חַיָּבִין בֵּין בְּפֵרוֹת הָאָרֶץ בֵּין בְּפֵרוֹת חוּצָה לָאָרֶץ. וְאָמְרִינַן, דְּהֵשִׁיב רַבִּי עֲקִיבָא אֶת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר: אִי אַתָּה מוֹדֶה לִי בְּשָׁעָה שֶׁנִּכְנְסוּ יִשְׂרָאֵל לָאָרֶץ וּמָצְאוּ בְּצֵקוֹת וּקְמָחִין שֶׁהֵן חַיָּבִין בְּחַלָּה? וְלָאו גִּדּוּלֵי פְּטוֹר נִינְהוּ?! וְאָמַר רַבִּי יוֹסֵי: תְּמֵהַנִי אֵיךְ רַבִּי עֲקִיבָא מוֹתִיב אֶת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר. תָּמָן עַד שֶׁלֹּא נִכְנְסוּ לָהּ לְמַפְרֵעַ יָרְשׁוּ, דְּאָמַר רַב הוּנָא בְּשֵׁם רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחֲמָן: 'לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן' אֵין כְּתִיב כָּאן, אֶלָּא 'לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי' — כְּבָר נָתַתִּי. וְאָמְרִינַן תּוּ הָתָם, דְּאַף רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מוֹדֶה לְרַבִּי עֲקִיבָא בִּבְצֵקוֹת וּקְמָחִין שֶׁמָּצְאוּ יִשְׂרָאֵל בִּכְנִיסָתָם לָאָרֶץ, שֶׁהַכֹּל הוֹלֵךְ אַחַר הַקְּרִימָה. עַד כָּאן. הֲרֵי דִסְבִירָא לֵהּ דְּיִשְׂרָאֵל זָכוּ בָּאָרֶץ מִשָּׁעָה שֶׁנִּתְּנָה הָאָרֶץ לְאַבְרָהָם.
וְכִי תֵּימָא: לְפִי מַה שֶּׁכָּתַבְנוּ בְּשֵׁם הַתּוֹסָפוֹת, דְּאַף דְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מֻחְזֶקֶת הִיא מֵאֲבוֹתֵיהֶם מִכָּל מָקוֹם יֵשׁ לְגוֹי בַּמֶּה שֶׁזָּרַע, אִם כֵּן מַה תָּמַהּ רַבִּי יוֹסֵי עַל רַבִּי עֲקִיבָא מִטַּעְמָא דְעַד שֶׁלֹּא נִכְנְסוּ יָרְשׁוּ, מִכָּל מָקוֹם אַכַּתִּי יֵשׁ לְגוֹי בַּמֶּה שֶׁזָּרַע. הָא לָא קַשְׁיָא כְּלָל, מִשּׁוּם דְּגַבֵּי חַלָּה לָא אִכְפַּת לָן אִם הִיא שֶׁל גּוֹי אוֹ לֹא, דְּהָא תְּנַן פֶּרֶק שְׁלִישִׁי דְחַלָּה (משנה ה): גּוֹי שֶׁנָּתַן מַתָּנָה לְיִשְׂרָאֵל, עַד שֶׁלֹּא גִּלְגֵּל חַיָּב, וּמִשֶּׁגִּלְגֵּל פָּטוּר. הֲרֵי שֶׁאַף שֶׁהַקֶּמַח הִיא שֶׁל גּוֹי, מֵאַחַר שֶׁבָּא לְיִשְׂרָאֵל קֹדֶם גִּלְגּוּל — חַיֶּבֶת. וְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר פּוֹטֵר פֵּרוֹת חוּצָה לָאָרֶץ שֶׁבָּאוּ לָאָרֶץ אַף שֶׁהָיָה הַגִּלְגּוּל בָּאָרֶץ, מֵאַחַר שֶׁהָיוּ גִדּוּלֵי פְּטוֹר, דְּהַיְנוּ שֶׁנִּזְרְעוּ בְּחוּצָה לָאָרֶץ. וְעַל זֶה הֵשִׁיב לוֹ רַבִּי עֲקִיבָא מִקְּמָחִין שֶׁמָּצְאוּ יִשְׂרָאֵל בִּכְנִיסָתָם לָאָרֶץ שֶׁחַיָּבִין אַף דְּהָווּ גִדּוּלֵי פְּטוֹר, שֶׁהֲרֵי כְּשֶׁנִּזְרְעוּ עֲדַיִן לֹא זָכוּ יִשְׂרָאֵל בָּאָרֶץ, וְאִם כֵּן חֲשִׁיבִי גִדּוּלֵי פְּטוֹר, וַאֲפִלּוּ הָכֵי חַיָּבִים בְּחַלָּה מֵאַחַר שֶׁהַגִּלְגּוּל אוֹ קֵרוּם פָּנִים — לְמַר כִּדְאִית לֵהּ וּלְמַר כִּדְאִית לֵהּ — הָיָה לְאַחַר שֶׁבָּאוּ יִשְׂרָאֵל לָאָרֶץ, וְאִם כֵּן הָוֵי כְּמוֹ פֵּרוֹת חוּצָה לָאָרֶץ שֶׁבָּאוּ לָאָרֶץ. וְעַל זֶה תָּמַהּ רַבִּי יוֹסֵי וְאָמַר, דְּלָא דָמֵי גִלְגּוּל, מִשּׁוּם דְּהָתָם לָא חֲשִׁיבִי גִדּוּלֵי פְּטוֹר מִשּׁוּם דְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מֻחְזֶקֶת הִיא בְּיַד יִשְׂרָאֵל, דִּירֻשָּׁה הִיא לָהֶם מֵאֲבוֹתֵיהֶם, וַהֲרֵי זֶה כְּגוֹי שֶׁנָּתַן מַתָּנָה קֶמַח לְיִשְׂרָאֵל וְגִלְגְּלָהּ יִשְׂרָאֵל דְּחַיֶּבֶת בְּחַלָּה.
וְהָא דְכָתַב הָרַמְבַּ"ם בְּפֶרֶק עֲשִׂירִי מֵהִלְכוֹת מַעֲשֵׂר שֵׁנִי (דין ט): מַה שֶּׁנָּטְעוּ כְּנַעֲנִים עַד שֶׁלֹּא בָּאוּ אֲבוֹתֵינוּ — פָּטוּר, עַל כָּרְחִין לָאו מִשּׁוּם דְּקֹדֶם שֶׁבָּאוּ יִשְׂרָאֵל לָאָרֶץ לֹא זָכוּ בָּהּ, דְּהָא טַעַם זֶה אֵינוֹ מַעֲלֶה וּמוֹרִיד כְּלָל, דְּהָא קַיְמָא לָן (קידושין לט ע"א) דְּעָרְלָה בְּחוּצָה לָאָרֶץ הֲלָכָה לְמשֶׁה מִסִּינַי, וְגַבֵּי עָרְלָה אֵין חִלּוּק בֵּין נְטָעָהּ גּוֹי לִנְטָעָהּ יִשְׂרָאֵל, וְכַמְבֹאָר. וְאִם כֵּן, אַף דְּנֵימָא דְּיִשְׂרָאֵל קֹדֶם כְּנִיסָתָם לָאָרֶץ לֹא זָכוּ בָּהּ וּכְחוּצָה לָאָרֶץ חֲשִׁיבָא, מִכָּל מָקוֹם מַה שֶּׁנָּטְעוּ כְּנַעֲנִים עַד שֶׁלֹּא בָּאוּ אֲבוֹתֵינוּ לָאָרֶץ אַמַּאי פָּטוּר? וְכִי גָרַע מִמַּה שֶּׁנָּטַע גּוֹי בְּחוּצָה לָאָרֶץ דְּאָסוּר מֵהֲלָכָה לְמשֶׁה מִסִּינַי?! אֶלָּא וַדַּאי דְּהָתָם טַעְמָא אַחֲרִינָא אִיכָּא, דִּכְתִיב (ויקרא יט, כג): "כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם", וּגְזֵרַת הַכָּתוּב הִיא שֶׁתְּהֵא הַנְּטִיעָה אַחַר הַבִּיאָה, וְכִדְאִיתָא בְּתוֹרַת כֹּהֲנִים וּבִירוּשַׁלְמִי יְעֻיַּן שָׁם.
בְּאֹפֶן שֶׁלָּמַדְנוּ, שֶׁיִּשְׂרָאֵל קֹדֶם שֶׁנִּכְנְסוּ לָאָרֶץ זָכוּ בָּהּ מִשּׁוּם דִּירֻשָּׁה הִיא לָהֶם מֵאֲבוֹתֵיהֶם. וְהָכֵי אָמְרִינַן בְּפֶרֶק יֵשׁ נוֹחֲלִין (ב"ב דף קיט ע"א), דִּבְנוֹת צְלָפְחָד נָטְלוּ חֵלֶק אֲבִיהֶן שֶׁהָיָה בְּכוֹר וְהָיָה לוֹ שְׁנֵי חֲלָקִים בְּנִכְסֵי חֵפֶר. וְהִקְשׁוּ: וְאַמַּאי? רָאוּי הוּא, וְאֵין הַבְּכוֹר נוֹטֵל בְּרָאוּי כִּבְמֻחְזָק. וְתֵרְצוּ: אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מֻחְזֶקֶת הִיא. וְהִקְשׁוּ מִדְּתַנְיָא: שִׁמְעוֹן הַשִּׁקְמוֹנִי אוֹמֵר: יוֹדֵעַ הָיָה משֶׁה רַבֵּנוּ שֶׁבְּנוֹת צְלָפְחָד יוֹרְשׁוֹת הֵן, אֲבָל לֹא הָיָה יוֹדֵעַ אִם נוֹטְלוֹת חֵלֶק בְּכוֹרָה אִם לָאו. וְאִי סָלְקָא דַעְתָּךְ אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מֻחְזֶקֶת הִיא, מַאי קָא מְסַפְּקָא לֵהּ? הִיא גוּפַהּ קָא מְסַפְּקָא לֵהּ, דִּכְתִיב (שמות ו, ח): "וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי יְיָ", יְרֻשָּׁה הִיא לָכֶם מֵאֲבוֹתֵיכֶם, אוֹ דִלְמָא שֶׁמּוֹרִישִׁים וְאֵינָם יוֹרְשִׁים. וּפְשַׁטוּ לֵהּ תַּרְוַיְהוּ: יְרֻשָּׁה הִיא לָכֶם מֵאֲבוֹתֵיכֶם, וּמוֹרִישִׁים וְאֵינָם יוֹרְשִׁים. עַד כָּאן. וּפֵרֵשׁ רַשְׁבַּ"ם, דְּמַאי דִּפְשִׁיטָא לְהוּ דִירֻשָּׁה הִיא לָכֶם מֵאֲבוֹתֵיכֶם הַיְנוּ מִדְּקָאָמַר רַחֲמָנָא לְמשֶׁה (במדבר כז, ז): "וְהַעֲבַרְתָּ אֶת נַחֲלַת אֲבִיהֶן לָהֶן", וְאָמְרִינַן: זוֹ חֵלֶק בְּכוֹרָה, שָׁמְעַת מִנַּהּ דְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מֻחְזֶקֶת הִיא מִשּׁוּם דִּירֻשָּׁה הִיא לָהֶם מֵאֲבוֹתֵיהֶם. עַד כָּאן.
וּמַה שֶּׁקָּשֶׁה לָזֶה מֵאוֹתָהּ שֶׁכָּתְבוּ הַתּוֹסָפוֹת בְּפֶרֶק שְׁלִישִׁי דְקִדּוּשִׁין (סא ע"ב ד"ה אי לא כתב ארץ כנען), שֶׁהִקְשׁוּ: וְקָשֶׁה, דְּהֵיכִי תִּסַּק אַדַּעְתִּין שֶׁלֹּא יִטְּלוּ כְּלָל בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, כֵּיוָן שֶׁסִּיְּעוּ בְּכִבּוּשׁ כְּמוֹ אֲחֵרִים. וְיֵשׁ לוֹמַר, דְּסָלְקָא דַעְתָּךְ אָמֵינָא, כֵּיוָן שֶׁהֻקְצָה אֶרֶץ כְּנַעַן לִשְׁאָר שְׁבָטִים, שֶׁהֲרֵי מֵאוֹתָהּ שָׁעָה שֶׁשָּׁאֲלוּ בְּנֵי גָד וּבְנֵי רְאוּבֵן אֶרֶץ גִּלְעָד נַעֲשׂוּ כְּמִי שֶׁסִּלְּקוּ עַצְמָן מִלַּחֲלֹק בְּאֶרֶץ כְּנַעַן וְכוּ'. עַד כָּאן. וְאִי אִיתָא דְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מֻחְזֶקֶת הִיא, נְהִי דְסִלְּקוּ עַצְמָן, הָא לָא מְהַנֵּי? וְכִדְתַנְיָא בְּרֵישׁ הַכּוֹתֵב (כתובות פג ע"א): הָאוֹמֵר לַחֲבֵרוֹ דִּין וּדְבָרִים אֵין לִי עַל שָׂדֶה זוֹ וְיָדִי מְסֻלֶּקֶת הֵימֶנָּה — לֹא אָמַר כְּלוּם. עַד כָּאן. וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י, דְּמַיְרֵי בְּשָׂדֶה שֶׁל שֻׁתָּפִין, דְּלָא מְהַנּוּ לְשׁוֹנוֹת הַלָּלוּ, דִּלְשׁוֹן סִלּוּק לְמַה שֶּׁכְּבָר זָכָה לָא מְהַנֵּי. כְּבָר עָמַד עַל חֲקִירָה הַלֵּזוּ מַהֲרִימַ"ט שָׁם בְּחִדּוּשָׁיו, וְעַיֵּן בִּדְרָשׁוֹתָיו פָּרָשַׁת מַטּוֹת דְּרוּשׁ שֵׁנִי, יְעֻיַּן שָׁם. הַכְּלָל הָעוֹלֶה, דִּלְכֻלֵּי עָלְמָא יָתֵד הִיא שֶׁלֹּא תִּמּוֹט דְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מֻחְזֶקֶת הִיא בְּיַד יִשְׂרָאֵל, דִּירֻשָּׁה הִיא לָהֶם מֵאֲבוֹתֵיהֶם. וְעַיֵּן מַה שֶּׁכָּתַבְתִּי בְּדֶרֶךְ הָעֲרָבָה (דרוש כב), וּמָצָאתָ כִּי תִדְרְשֶׁנּוּ.