מדרש ויכלו: המדרש הזה נקרא כן על שם שפתח בפסוק ויכלו השמים (בראשית ב' א'), והוא אחד מהמדרשים שאבדו מאתנו, ונשארו לנו ממנו רק מאמרים מקוטעים שהביאו מחברים קדמונים, שהיה בידם המדרש הזה. "Midrash Vayikhalu": This midrash is named after the verse "And the heavens and the earth were finished" (Genesis 2:1). It is one of the midrashim that have been lost to us, and only fragmented statements remain which were brought by ancient authors who had access to this midrash.
בפירוש המיוחס לרש״י על דברי הימים (דהי״א ג' א') מביא בשם מדרש ויכלו ע״ד שני דניאל לאביגיל. גם מביאו ר״א בעל הרוקח (סי' שכ"ו) ויליף מחנה שהיתה מתפללת י״ח ברכות, בילקוט (שמואל רמז פ') הביא זה בשם מדרש ילמדנו, ובעל הלכות גדולות (הל' ברכות פ״ה) מביא מדרש זה בלשון "אמרין במערבא" ומצויין בצדו מדרש ילמדנו. בעלי התוספות (שבת קט״ז. ד״ה פורענות) מביאים: כדאמרינן במדרש שנסעו מהר ה׳ דרך שלשת ימים כתינוק היוצא מבית הספר וכו׳ (עי' ג"כ תוס' סנהדרין נ״ט.). בפירוש ר״ש על דמאי (פ"ד ב') נזכר ״ויכלו רבה״ אך טעות הוא וצ״ל ויקרא רבה. גם נזכר מדרש ויכלו בס׳ הגימטריאות של תלמידי ר׳ יהודה החסיד בכ״י על קלף (שם הגדולים). In the commentary attributed to Rashi on Chronicles (1 Chronicles 3:1), a statement is brought in the name of Midrash Vayikhalu regarding Daniel being the son of Abigail. The Ro'keach (Rabbi Elazar of Worms) also cites it (section 326) about Hannah praying the 18 blessings. In the Yalkut Shimoni (Samuel, code 80), this is mentioned in the name of Midrash Yelammedenu, and in Halachot Gedolot (Laws of Blessings, Chapter 5), the midrash is mentioned with the phrase "it is said in the West" alongside Midrash Yelammedenu. The Tosafists (Shabbat 117b) cite: "As we say in the midrash that they journeyed from Mount Sinai a three-day journey like a child leaving school, etc." In Rabbi Moses ben Shem-Tov's commentary on Demai (chapter 4, mishna 2), "Vayikhalu Rabbah" is mentioned, but this seems to be an error and should be "Vayikra Rabbah". The Midrash Vayikhalu is also mentioned in the Book of Gematrias of the disciples of Rabbi Judah the Pious, in a manuscript on parchment (see Shem HaGedolim).
רוב דברי המדרש ויכלו לקח המסדר מן מדרש ילמדנו. שם המסדר וזמנו לא נדע, אך כנראה נסדר אחר המאה הי״א כי לא נזכר אצל המחברים שחיו קודם הזמן ההוא, גם בעל הילקוט שמעוני אינו מזכיר את מדרש ויכלו (עי׳ רב פעלים 62 ; צונץ בספר הדרשות צד 293 הערה ד', ובאוצר ישראל בערכו). Most of the content of Midrash Vayikhalu was taken from Midrash Yelammedenu. The name of the compiler and his time are unknown, but it likely was compiled after the 11th century, as it is not mentioned by authors who lived before that time. Even the compiler of the Yalkut Shimoni does not mention Midrash Vayikhalu (see Rav Pe'alim 62; Tzuntz in Sefer HaDarshot, page 293, note 4, and in Otzar Yisrael in his article).
ר״א גרינהוט בספר הלקוטים (ח״ב) אסף את כל המאמרים שנזכרו בספרים הנ״ל בשם מדרש ויכלו, ואלה הם: Rabbi Avraham Greenhut in his Sefer HaLekutim (Volume 2) collected all the statements mentioned in the aforementioned books in the name of Midrash Vayikhalu, and they are: