הַלֵל: מדרש על מזמורים קי״ג—קי״ח בתהלים שאומרים בר״ח ויו״ט. ומפני שהיו להם מדרש מיוחד על הלל לכן לא נדרשו המזמורים הללו כל צרכן במדרש שוחר טוב שהוא מדרש תהלים. וכמה פסוקים לא דרשו בו כלל כי סמכו על מדרש הלל, מזמור קט"ו לא לנו נשמט כלו ממדרש תהלים, ואפשר מפני שדרשו בו דברים בגנות אמונת האלילים והצלמים שעבדו להם גם הנוצרים. "Hallel": This is a midrash on Psalms 113-118, which are recited during Rosh Chodesh and festivals. Since there was a specific midrash dedicated to Hallel, these psalms were not fully expounded upon in the "Midrash Shocher Tov," which is a midrash on the Book of Psalms. Some verses were not interpreted at all in the latter, likely because the authors relied on the "Midrash Hallel". Psalm 116 was entirely omitted from the "Midrash Tehillim". It's possible that this was because it contained criticism of the faith in idols and images, which were also worshiped by Christians.
במדרש הלל נמצאים רושמים מספר חנוך וגם ממדרש היכלות באמרו "מלמד שראתה עינו של ר׳ עקיבא במרכבה כדרך שראתה עינו של יחזקאל הנביא, לכך נאמר ההופכי הצור אגם מים." Within the "Midrash Hallel", there are references to the Book of Enoch and also to the "Midrash Hekhalot" in the statement: "This teaches that Rabbi Akiva's eye saw [mystical visions] in the Divine Chariot in the same way that the eye of the prophet Ezekiel saw, hence it is said 'Who turns the rock into a pool of water.'"
בעל המדרש מתאונן כי בזמנו היו עמי הארץ מבני ישראל נותין צדקה לצרכי ע״ז ודרש על זה שומר פתאים ה'. The author of the midrash laments that in his time, there were ignorant Jews who donated charity for idolatrous purposes, and he expounded on the verse "The Lord protects the simple."
המדרש הזה נמצא בכ״י מינכען בקובץ 222 עם מדרשים אחרים וכתוב עליהם "בשם האל עושה נסים אתחיל ספר המעשים" ונדפס ע״י יעלינעק בבית המדרש חדר ה'. This midrash is found in a manuscript in Munich, in collection 222, alongside other midrashim, with the inscription: "In the name of God, the miracle-worker, I begin the book of deeds." It was printed by Ya'alin'ek in "Beit HaMidrash," volume five.