דרשת ר׳ בנאה: הדפיסו רח״ם הורוויץ בבית עקד האגדות חוברת ב', ע״פ כ״י די רוסי סי' 1240 משנת ל' לאלף השישי (1270) ונוסחא שניה מכ״י די רוסי סי׳ 541, ונקרא המדרש דרשת ר׳ בנאה ע"ש תחילתו דרש ר' בנאה. "Drashat Rabbi Bena'ah": It was printed by R. Chaim Horowitz in "Beit Eked HaAgadot", volume 2, based on manuscript "De Rossi" No. 1240 from the year 5070 (1270) and a second version from manuscript "De Rossi" No. 541. The Midrash is named "Drashat Rabbi Bena'ah" based on its beginning, which starts with "Drash Rabbi Bena'ah".
הדרשה מיוסדת על הפסוק ה׳ בקר תשמע קולי, ותוכנה כי הגוים מבזים את ישראל בגלות ובכ"ז מחכים לגאולתם. בנוסחא ב' נזכרת דרשת ר' בנאה באמצע המדרש מבלי זכרון שמו, ובתחילתו דרשה אחרת על אברהם אבינו שהכיר את בוראו בהיותו בן שלש שנים ועל שנוי שמו ושם אשתו, ועוד איזה דברים נספחים שאין להם שייכות לדרשת ר' בנאה. The discourse is based on the verse, "Lord, in the morning You will hear my voice", and its content is about the nations who mock Israel in exile, yet Israel still hopes for their redemption. In the second version, Rabbi Bena'ah's discourse is mentioned in the middle of the Midrash without mentioning his name. At the beginning, there's another discourse about Abraham our forefather recognizing his Creator at the age of three and about the change of his name and his wife's name. Additionally, there are some appended matters unrelated to Rabbi Bena'ah's discourse.
ר' בנאה היה אחד מהתנאים האחרונים בא"י ורבו של ר' יוחנן. הוא היה מפורסם בחסידותו והיה מציין המערות של הקברות (ב״ב נ״ז:), ובית מדרשו נקרא על שמו (ירוש' שבת פ״ב ג׳). ע״ע בנאה באוצר ישראל. Rabbi Bena'ah was one of the last Tannaim in the Land of Israel and was a disciple of Rabbi Yochanan. He was renowned for his piety and was known for marking the gravesites (Bava Batra 58a). His study hall was named after him (Jerusalem Talmud, Shabbat chapter 2, halacha 3). For more information, see "Bena'ah" in the "Otzar Israel" encyclopedia.