והמכה בפטיש פירש"י הוא גמר כל מלאכה שכן אומן מכה בקורנס על הסדן בגמר מלאכה ומתני' נמי לא מיחייב לי' אלא בגמר מלאכה. אמר רב יהודה האי מאן דשקיל אקופי מגלימיה חייב משום מכה בפטיש הני מילי הוא דקפיד עלייהו פירש"י אקופי ראשי חוטין התלויין ביריעה במקו' קשרי' כשניתק בה החוט וקושרה וכן קשין וכן קסמין דקין שנארגו בה (כליו) [בלא] מתכוין ונוטלין אותו ממנו לאחר אריגה גמר מלאכ' הוא וחייב משום מכה בפטיש עכ"ל והא דמסיים והוא דקפיד עלייהו איני יודע אם רצה לומר שאינו חייב חטאת אא"כ מקפיד שלא ללבוש עד שיסיר אותם אקופי מיהו איסור' דרבנן איכא לכתחילה אע"פ שאין דרכו להקפיד בכך ופעמים לובשה עם אקופי או שמא אם אינו מקפיד מותר לכתחילה מיהו לקמן פ' חבית מוכח דהיכא דלא קפיד דמותר לכתחילה בההיא דאמר רב הונא המנער טליתו בשבת חייב חטאת פירש"י שמנערה מן העפר דזהו ליבונה ואוקימנא בחדתי ובאוכמי ואסיקנא והוא דקפיד עלייהו ואמר עולא איקלע לפומבדיתא חזא רבנן דקא מנפצי גלימייהו אמר קא מחללי רבנן שבתא פירש"י וגלימי אוכמי הוה א"ל רב יהודה ינפצו ליה באפיה אנן לא קפדינן מידי אביי הוה קאי קמיה דרב יוסף א"ל הב [לי כומתאי] (הוה איכא) [חזא דאיכא] טלא עילוה והוה קא מחסם למתביה ניהליה א"ל נפוץ שדי אנן לא קפדינן מידי אלמא דאע"ג דכי מיכוין חייב חטאת אפ"ה כי לא קפיד מידי מותר לכתחילה וכן אם הבגד מלוכלך בנוצות ההוא ודאי מותר להסירם לכתחילה לכ"ע ואמרי' נמי בירושלמי בפ' כלל גדול רבי זעירי בשם רב הונא (ניסתכסו) [נסתבכו] בגדיו בקוצין ה"ז (מבשרן) [מפשרן] במקום צנעה ובלבד שלא יקרע וההיא שריא אפי' למאן דקפיד דלא מיירי בקוצים שנארגו בבגד אלא (שנסתבסו) [שנסתבכו] בו אחר כך. וההיא דרב הונא דהמנער טליתו בשבת חייב חטאת פר"ח שמנערו מטל שעליו דהיינו כיבוס ולכך חייב חטאת אבל בניעור מאבק לא שייך כיבוס להתחייב חטאת וכפירושו מוכח מעובדא דאביי ורב יוסף מיהו אנו חיישינן לפירש"י הילכך מי שנתכסה בגדו בעפר ובבגד שחור וחדש אם יש דרכן להקפיד בכך תדיר שלא לצאת בו יזהר שלא ינער אותו ואם אין דרכו להקפיד בכך ה"ז מנערו לכתחילה:
מתני' בפ' ואלו קשרים מקפלין את הכלים אפי' ארבע וחמשה פעמים פירש"י בגדים כשפושטן מקפלן מפני שמתרככין מחמת כיבוסן ומתקמטין כשאינן מקופלין. אפי' ד' וה' פעמים. כדי לחזור וללובשן בו ביום ואוקמוה דבי ר' ינאי למתני' באדם אחד דווק' ובחדשים דווקא ובלבנים אבל לא בצבועים ודוקא מי שאין לו להחליף אבל אם יש לו להחליף הכל אסור. תניא של בית ר"ג לא היו מקפלים כלי לבן שלהם מפני שהיה להם להחליף רבותא נקט דאפי' כלי לבן לא היו מקפלין כ"ש צבועין: