(תסב) קריאת התורה דר"ח
קריאת התורה דר"ח
אמרינן במרובה דעזרא תיקן שיהיו קורין במנחה בשבת וקורין בב' וה' ור"ח לא אידכר התם אך בירושל' אמר משה תיקן להם לישראל שיהיו קורין בתורה בשבתות ובי"ט ור"ח וחוש"מ שנאמר וידבר משה את מועדי ה' אל בני ישראל עזרא תיקן שיהיו קורין ג' בתורה ב' וה' ובמנחה בשבת ובמרובה מפרש לה: תנן בפ' בני העיר בר"ח קורין ובראשי חדשיכם ותנן בפרק בני העיר גבי פרשיות של שקלים בחמישית חוזרין לכסדרן פי' בשבת חמישית אחר ששלמו ארבע פרשיות ואמרי' בגמ' לסדר מאי ר' (מאיר) [אמי] אמר לסדר פרשיות הוא חוזר פי' שבתות הללו הפסיקו סדר פרשיות דלא קראו אלא ד' פרשיות הללו ר' (יהודה) [ירמיה] אומר לסדר הפטרות הוא חוזר שעד הנה הפטיר מעין ד' פרשיות הללו הפטרות השנויות לעיל בברייתא. תנן לכל מפסיקין לר"ח לחנוכה ופורים לתעניות ולמעמדות וליוה"כ פי' על כורחין תעניות ומעמדות ופורים בשבת לא הוו וקתני מפסיקין אא"ב לסדר פרשיות הוא חוזר היינו דאיכא פרשה בחול אא"א לסדר ההפטרות הוא חוזר הפטרה בחול מי איכא ואידך הא כדאיתא והא כדאיתא פי' ודאי בחול מפסיקין פרשת היום כגון לר"ח מפסיקין בחול מענינו של יום וקורין ד' בפרשת תמיד וביום השבת ופרשת ר"ח ודולג השני וחוזר ומתחיל פסוק שגמר בו שלפניו ואין מביאין שתי תורות דליקרו תלתא בענינא דיומא וחד בר"ח אע"ג דהכי הוה עדיף דלא הוה צריך לא לדלג לרב ולא להיות פוסק לשמואל פי' מורי ה"ר שמחה בר שמואל כיון דיש לו תשלומין לענינו של יום (שבת דלא) [בשבת לא] מטריחינן צבורא להביא שתי תודות ועוד שפעמים ר"ח חל ביום שאין בו קה"ת כגון באגד"ו לכך לא פלוג אבל בשבת אם חל ר"ח בו אין מפסיקין בענינו של יום דליקרו שבעה בר"ח כדאמר בפ' בני העיר בשמעתא דפרשת שקלים פרשת שקלים רב אמר צו את בני ישראל את קרבני לחמי ושמואל אמר כי תשא וכו' עד בשלמא למ"ד כי תשא היינו דשאני האי ר"ח משאר ר"ח אלא למ"ד צו את בני ישראל מאי שני [שני] דאילו שאר ר"ח שיתא בענינא דיומא וחד קרי בר"ח ואילו האידנא כולהו בר"ח הניחא למ"ד לסדר פרשיות הוא חוזר אלא למ"ד לסדר הפטרות הוא חוזר ואינו מפסיק הפרשה דהייגו כמנהגנו כי רוצה לומר שקורין שיתא בענינא דיומא וחד בר"ח ואין מפסיקין הפרשה לקרות בר"ח שבעה מיהו האידנא נהוג עלמא לקרות שבעה בענינו של יום וחד בר"ח אבל מהפטרות ענינו של יום מפסיק ומפטיר בר"ח כדאמר בפרק בני העיר ר"ח שחל להיות בשבת מפטירין והיה מדי חודש בחדשו ואין מזכירין בשל ר"ח כההיא דפרק כמה מדליקין דא"ר גידל א"ר ר"ח שחל להיות בשבת המפטיר בנביא בשבת אינו צריך להזכיר בשל ר"ח שאלמלי אין שבת אין נביא בר"ח: