1
מתני' הפותח והחותם בתורה מברך לפניה ולאחריה. תנא פותח מברך לפניה וחותם מברך לאחריה והאידנא דקא מברכי כולהו לפניה ולאחריה [היינו טעמא] דתקינו רבנן משום הנכנסין שאם יכנס אדם לביהכ"נ אחר שבירך ראשון ואם לא ישמע את האחרים מברכין יאמר אין ברכה לפניה. ומשום היוצאין ולא שמעו את החותם מברך לאחריה והראשונים לא ברכו יאמרו אין ברכה בתורה לאחריה. ירושלמי בחוש"מ קורין ד' כנגד כהנים לויים וישראלי' וגירי צדק ביו"ט ה' כנגד חמשה חומשי תורה ביום הכפורים ו' כנגד שיתא סדרי משנה בשבת ז' כנגד התלמוד שהוא מוסף עליהם: