מתני' חל להיו' באחד בשבת מטבילין את הכל [מלפני השבת] וב"ה אומרי' כלים מלפני השבת ואדם בשבת. דכ"ע מיה' כלים בשבת לא והיא [הדין] ביו"ט דלא. השיב רבי' יצחק בר אברהם זצ"ל כך אני נראה בעיני שאין להתיר להגעיל הקערות שאב"י ביו"ט ואע"פ שיפה דן אוהבי דמטעם מתקן אין לאסור דנראה כאילו להדיחן מתכוון וטעם דתיקון כלי אין בו איסור כ"א מדרבנן ובדבר מועט הקילו כאן דאין תקונו מלאכה הא אינו אלא מתקנו מן האיסור או מן הטומאה אבל מה יעשה אחי מאיסור הבערה ובישול מים שהן לצורך המכשירים ומכשירין שאפשר לעשותן מעיו"ט אסור ואע"ג דהלכה כר' יהודה דשרי מכשירין כדמוכח ס"פ אין צדין הא באפשר לעשותן מעיו"ט מודה. והא אפשר לעשותן מערב יום טוב דאפשר להגעילן בני יומן ולבטל האיסור בס' ויגעילנו ביורה גדולה והא לא מיקרי ביטול איסור לכתחיל' כיון שאין צריך לשתות המים ועוד דאפי' מכשירים דלא איפשר לעשותן לא שרינן אלא כלאחר יד כי ההוא דמעביר סכינא אפומא דדיקלא ומעביר סכינא אשיפתא דרחייא וחומרא דרבנן הוא וזה אין לומר כיון דנראה כמתכוין להדיח מותר דהא לא שייך למימר אלא גבי איסור דאורייתא דהא מכשירין נינהו ואין תלוי כלל בנראה ואין נראה. מיהו כיוצא בזה התרתי באותה מחבת שקורין [טרפ"א בלע"ז] במלכותינו ללבן אותה באור כשהיא ב"י דלא אפשר לעשותה מערב יו"ט ואפי' אינה ב"י הייתי מתיר מטעם זה דאי אפשר לעשותן מעיו"ט דהא צריכה חימום וחימום של אתמול לא היה מועיל ומשום תיקון ליכא איסורא דנראה כמחממה לבשל תחתיה ומשום מכשירין נמי ליכא שהרי הבערה זו צריכה לבשל ובלא"ה נמי צריכ' לצורך אוכל נפש. יצחק בר אברהם ׃