ת"ר מצות נר חנוכה איש וביתו נר אחר בכל לילה. לאיש ולכל בני ביתו סגי להו בנר אחד. והמהדרין את המצוה עושין נר אחד בכל לילה לכאו"א מבני בית והמהדרין מן המהדרין ב"ש אומרים יום ראשון מדליק שמונה מיכן ואילך פוחת והולך ובה"א יום ראשון מדליק אחד מיכן ואילך מוסיף והולך:
ת"ר נ"ח מצוה להניח' על פתח ביתו מבחוץ משום פרסומי ניסא ולא ברה"ר אלא בחצירו שבתיהן היו פתוחין לחצר ואם היה דר בעלייה שאין לו מקום בחצר להניחה שם מניחה מבפנים כנגד החלון ובשעת הסכנה שהיה להם לפרסיים חוק ביום אידם שלא יבעירו נר אלא בבית ע"ז שלהם מניחה על שלחנו ודיו אמר רבא וצריך נר אחרת להשתמש לאורה ואי איכא מדורת אש לא צריך נר אחר להשתמש ואי איכא אדם חשוב אע"ג דאיכא מדורה צריך נמי נר אחר וי"מ שעת הסכנה שגזרו שלא להדליק נרות של חנוכה והאידנא דליכא סכנה לא ידענא מאי טעמא אין אנו מדליקין בחצירות:
אמר רב כהנא דרש ר' נתן בר מניומי משמיה (דרבא) [דר' תנחום] נר חנוכ' שהניחה למעלה מכ' אמה פסולה דלא שלטא בה עינא למעלה מכ' אמה וליכא פרסומי ניסא:
אמר רבא נר חנוכה מצוה להניחה בחצר או ברה"ר בטפח הסמוך לפתח שאם ירחיקנה להלן מן הפתח אינו ניכר שבעה"ב הניחה שם:
והיכ' מנח לה רב אחא ברי' דרבא אמר בכניסתו לבית מימינו ורב ירמיה מדפתי אמר משמאל והלכתא משמאל כדי שתהא מזוזה בימין. מזוזה קיי"ל דבימין דכתיב ביתך דרך ביאתך דכי עקר אינש כרעיה דימינא עקר ברישא וכמדומה אני ששמעתי בשם רבי' אפרים דהיכא דליכא מזוזה מנח לה לנר בימין:
אמר (רבה) [רב יהודה] אמר רב אסי אסור להרצות מעות כנגד נר של חנוכה פי' למנות כי אמרית' קמיה דשמואל אמר וכי נר יש קדושה בו מתקיף לה רב יוסף וכי דם יש קדושה בו דתניא ושפך את דמו וכסהו בעפר במה ששפך בו יכסה שלא יכסנו ברגל כדי שלא יהיו מצות בזויות עליו וקיי"ל כרב אסי דקאי רב יוסף כותיה וריב"ל נמי קאי כותיה ׃