מתני' סוכה שבעה כיצד גמר מלאכול בשביעי לא יתיר את סוכתו. לא יתיר אגדים שלה לסותרה דהא חובתה כל היום לישן ולשנן ואי אקלע ליה סעודת' אכיל בגווה אבל מוריד הוא את הכלים ואת המצעות שנשתמשו בהן בתוכה כדתניא (פ"ק) היו לו כלים נאים ומצעות נאות מעלן לסוכה מוריד אותן מן המנחה [ולמעלה] בשביל כבוד יו"ט האחרון של חג שמראה כמו מכין עצמו לקראתו למקום [שיסעוד] שם הלילה. אין לו מקום להוריד כליו שאין לו מקום אחר לאכול וצריך לאכול בה ביו"ט האחרון מאי מה יעשה ויוכיח שאינו כמוסיף על המצוה לעשות סוכה שמונת ימים רב חייא בר אשי אמר רב פוחת בה ד"ט ופוסלה וריב"ל אמר מדליק בה את הנר דאמרינן שרגא בסוכה קטנה לבר ממטללתא. ולא פליגי הא לן והא להו. הא לן לבני בבל שהשמיני שלהן ספק שביעי דלא קים לן בקביעא דירחא מדליק בה את הנר ולא יפחתנה ויפסלנה לפי שצריך לישב בה מחר. והא להו. לבני ארץ ישראל דקים להו בקביעא דירחא ולא יתבי בסוכה בשמיני פוחת. הא תינח סוכה קטנה דאיכא הוכחה בהדלקת הנר סוכה גדולה מאי איכא למימר דהכי אמרי' לעיל שרגא אמרי לה במטללתא ואמרי לה בר ממטללתא ולא פליגי הא בסוכה קטנה והא בסוכה גדולה דמעלי בה מאני מיכלא דאמר רבא מאני משתיא במטללתא ומאני מיכלא בר ממטללתא ירושלמי ר' בא בר כהנא ר' חייא בר אשי בשם רב צריך אדם לפסול את סוכתו מבעוד יום ריב"ל אמר צריך אדם לקדש לילי יו"ט האחרון בתוך ביתו ר' יעקב בר אחא בשם שמואל קידש בבית זה ונמלך לאכול בבית אחר צריך לקדש פעם אחרת רבי חא רבי חנינא בשם רבי הושעיא מי שסוכתו עריבה עליו ה"ז מקדש בלילי יו"ט האחרון בתוך ביתו ועולה ואוכל בתוך סוכתו וא"צ לקדש פעם שנית א"ר בון אתיא דשמואל כר' חייא ור' הושעיא כריב"ל א"ר אמי לא פליגין מה דמר שמואל כשהיה דעתו לאכול בבית אחר ומה דמר ריב"ל בשלא היה דעתו לאכול בבית אחר. ובתשיעי ספק שמיני אנו עושין שמחת תורה ומסיימין התורה ומתחילין בראשי וחתני תורה עושין סעודה לכבוד גמר תורה. ובמלכותנו בשושני"א עושים חתני תורה סעודה גמורה ומזמנין מבני הקהל ונותנים להם מאכלים טובים אווזות ותרנגולין ומצאתי עיקרו של מנהג אני המחבר יצחק בר' משה נב"ה בתחילת מדרש שה"ש ויבוא ירושלים ויעמוד לפני ארון ברית ה' א"ר יצחק מיכן שעושין סעודה לגמרה של תורה גבי שלמה דמלך כתיב הנה עשיתי כדבריך הנה נתתי לך לב חכם ונבון אשר כמוך לא היה לפניך ואחריך לא יקום כמוך וכתיב ויקץ שלמה והנה חלום ויבוא ירושלים ויעמוד לפני ארון ברית ה' ויעל עולות ויעש שלמים ויעש משתה לכל עבדיו הנה כשנתן לו הקב"ה חכמה לכבוד החכמה עשה משתה ומיכן למד ר' יצחק שהגומר תורה שכולה חכמה שצריך לעשות סעודה ומשתה:
סליקא לה מסכת סוכה