מתני' ירדו גשמים מאימתי מותר לפנות את הכלים ממנה ולירד. משתסרח המקפ' כלומר משתקלקל המקפה כל תבשיל קפוי לא רך ולא עבה קרוי מקפה. תנא משתסרח מקפה של גריסין שממהרת להתקלקל בגשמים מועטים אביי הוה יתיב קמי' דרב יוסף במטללתא נשב זיקא וקא מייתי ציבותא וקא מלו למאניה שהקסמין של סכך היה משיר על המאכל א"ל רב יוסף לשמעיה פנו לי למאני מהכא א"ל והאנן משתסרח המקפה תנן א"ל לדידי. כיון דאנינא דעתאי כמו שתסרח המקפ' דמי. ירושלמי לא סוף דבר משתסרח אלא כדי שתסרח לא סוף דבר מקפה של גריסין אלא של כל דבר פירוש אע"פ שלא הובאה המקפה לסוכה ולא נתקלקלה אלא שירדו כ"כ גשמים שנראה לפי אומד הדעת שראויה להתקלקל מפנה כליו ויוצא תני כשם שמפנין מפני הגשמים כך מפנין מפני השרב ומפני היתושין. ת"ר היה אוכל בסוכה וירדו גשמים וירד אין מטריחין אותו לעלות עד שיגמור סעודתו היה ישן בסוכה וירדו גשמים וירד אין מטריחין אותו לעלות עד שיאור איבעיא להו עד שיאור עד שיעלה עמוד השחר או עד שיעור משנתו הא אם הקיץ אפי' היה בחצי הלילה יקום ממיטתו ויעלה וישן בסוכה ת"ש עד שיאור ויעלה עמוד השחר וע"כ עד שיעור הוא דתנא דא"כ מאי ויעלה עמוד השחר [תרתי. בתמיה שני דברים אלו סותרין זה את זה שיאור משמע שהאיר לו המזרח ועלה עמוד השחר] משמע קודם לכן אלא ע"כ שיעור קתני והכי קאמר עד שיעור משנתו משיעלה ע"ה לאפוקי אם הקיץ משנתו בלילה דאין מטריחין אותו ואם עלה ע"ה ולא ניעור אין מקיצין אותו. ירושלמי ר"ג נכנס ויוצא כל הלילה חד תלמיד מתלמידוי דר' אמי הורי לחד מן קריבוי דנשיא יצא אין מטריחין עליו לחזור ולא שמע הדא דר"ג נכנס ויוצא כל הלילה:
הדרן עלך הישן