מתני' העושה סוכתו תחת האילן כאילו עשאה בתוך [הבית] ופסולה אמר רבא לא שנו אלא באילן שצילתו מרובה מחמתו אבל חמתו מרובה מצילתו כשירה וכי חמתו [מרובה] מצילתו מאי הוה הא מצטרף סכך פסול. מחובר סכך פסול הוא דכתיב מגרנך ומיקבך ממה שאתה אוסף מגרנך עשה סוכה בפסולת גורן כגון קשין ובפסולת יקב כמו אשכולות ריקנין וזמורות אלמא תלוש בעינן ומהני צל האילן לצל הסכך להשלים צילתה של סוכה פסולה. ואמר רב [פפא] כשחבטן. שהשפיל ענפיו למטה מן הסכך והרי הם מעורבין עם סכך כשר ואינן נראין בעין. וסכך כשר רבה עליהן ומבטלן דמדאורייתא כל מידי בטלי ברובה כדתנן במתני' אם היה סכך מרובה מהן כשירה. ואם הסוכה שתחת האילן מסוככת כראוי לא מסתבר שתיפסל משום צירוף סכך פסול כיון דאי שקלית ליה לפסול אכתי צילתה מרובה אלא כשאין צילתה מרובה אלא מחמת הפסול דמשלים והאי דלא משני כגון [דבלאו פסול] צילתה מרובה דא"כ מאי למימרא. ותדע דגבי מקרה סוכתו בשפודין או בארוכות המיטה מכשיר לקמן כשיש ריוח ביניהן כמותן ואע"ג דלא מהני בהו חבטה לבטל ברוב כיון דמינכרן ולא מיערבן דהאי לחודיה קאי והאי לחודיה קאי ולא אמר דתיפסל משום דמצטרף סכך [פסול] כיון דכי שקלת להו סגי בכשר ועוד אמר לעיל היתה גבוהה למעלה מכ' והוצין יורדין בתוך כ' אם צילתן מרובה מחמתן כשירה כך פי' ר"י בר שמואל זצ"ל: