הסיבה
תנן בפ' ער"פ ואפי' עני שבישראל לא יאכל עד שיסב׃
איתמר מצה צריכה הסיבה פירוש של צד שמאל כשאוכל מצה של מצוה לילה הראשון כבני חורין זכר לגאולה. מרור אין צריך הסיבה. שהוא זכר לעבדות ומסקנא נמי דכולהי ארבע כסי צריכי הסיבה׃
פרקדן לא שמיה הסיבה פי' פניו למעלה ובטנו שוכב על אחוריו ואין לפרש פרקדן שפניו למטה כדמוכח בפ' המוכר את הספינה אמר לי תא אחוי לך מתי מדבר אזלינן וחזיתינהו דדמו כשתו חמרא וגנו אפרקדן חד מנייהו הוה זקיפה ברכיה על ההוא טעיא תותי ברכיה כי רכיב גמלא אלמא דאפרקדן דהיינו שפניו למעלה וההיא דפ' כל היד דר' יהושע בן לוי לייט אמאן דגני אפרקיד דמשמע שאיירי דפניו למטה ולייט עליה מפני שמתחמם ומוציא ש"ז לבטלה התם פי' רשב"ם אפרקיד פניו למעלה וגנות הוא שפעמים שנתגלה ועוד שבגדיו מונחים לו על אברו ומתחמם ועוד י"מ שפעמים מתקשה בחלום ונראה כשפניו למעלה וגנות היא לו:
הסיבת ימין לא שמיה הסיבה פירש רשב"ם שהרי בימין הוא צריך לאכול. ולא עוד אלא שמא יקדים קנה לושט ויבוא לידי סכנה. אפרקדן קאי שמתוך שצוארו שוהה לאחוריו [שיפוי] כובע הסותם את פי הקנה נפתח ונתקפל למעלה וקנה פושט למעלה והמאכל נכנס לתוכו ונחנק כך פי' רש"י וקשיא לי אמאי סמכיה להאי ולא עוד אהסיבת ימין ורבותי' פרשו שמא יקדים קנה לושט דושט הוי דרך ימין ואם יהא מוטה על ימין יפתח הכובע שעל פי הקנה מאליו שכשהוא פותח ונופל כלפי ימין ואם יכנס בו המאכל הויא סכנה שאין אוכלין ומשקין נכנסין אלא דרך וושט וכך נראה בעיני דאהסיבת ימין קאי מדסמכיה לדידיה ע"כ לשונו:
אשה אצל בעלה אינה צריכה הסיבה מפני אימת בעלה שכפופה לו לפי זה אם אין לה בעל צריכה הסיבה. בשאלתות דרב אחאי. לאו דרגא דנשי למזגי לפירוש זה אפי' יש לה בעל ואם אשה חשובה היא צריכה הסיבה:
בן אצל אביו צריך הסיבה. דלא הוי כפוף כל כך:
תלמיד אצל רבו א"צ הסיבה מורא רבך כמורא שמים שוליא דנגרי צריך:
שמש צריך הסיבה: