ושחטו אותו כל קהל עדת ישראל. הפסח נשחט בשלש כתות
בפרק תמיד נשחט תנן הפסח נשחט בג' כתות שנאמר ושחטו אותו כל קהל עדת ישראל קהל עדה וישראל וא"ר יצחק אין הפסח נשחט אלא בשלש כתות של שלשים שלשים בני אדם טעמא מאי קהל עדה וישראל מספקא לן אי בבת אחת אי בזה אחר זה [הלכך בעינן ג' כתות של ל' ל' בני אדם דאי בבת אחת הא איכא ואי בזה אחר זה] הא איכא הילכך בחמשין נמי סגי דעיילי [תלתין ועבדי עיילי עשרה ונפקי עשרה עיילי] עשרה ונפקי עשרה פי' רש"י מספק' ליה דילמא הכי קאמר רחמנא בשעת שחיטה ליהוו ג' עשרוני ישראל בבת א' או דלמא בזה אחר זה וה"ק דליהוו ג' כיתות של עשרה עשרה הילכך ג' כיתות בעינן דלמא בזה אחר זה קאמר או דילמא בבת אחת קאמר ושלשים בעינן ואין יכול לשוחטו בפחות (מ"מ) [משלשים] הלכך בחמשין סגי עיילי ל' ברישא ושחטי פסחייהו ונפקי י' מנייהו ועיילי י' חדשים דאי (לית) בהדדי קאמר הא איכא ואי שלש כתות אמר הא איכא וק"ק לפירושו דפירש דשלשים הראשונים שוחטין פסחיהם א"כ בפסח שני לא יהיה כ"א עשרה חדשים הנכנסים לאחר מיכן שהרי אותם העשרים כבר שחטו פסחיהם וי"מ עיילי שלשים ושחטי י' מאותם ל' פסחיהם והעשרי' אינם שוחטים וכת של ל' מיהא איכא בעזרה דלא קפיד רחמנא אלא שיהא ל' עומדי' בעזרה במקום שחיטה משום ברוב עם הדרת מלך ונפקי הנך דשחטי ועיילי אחריני עשרה אותם דלא שחטו דהשתא איכא ל' בכל כת וכת דלא שחטו אבל היכא שכבר שחטו אע"ג דעומדים בעזרה בשעת שחיטה אין זה הדרת מלך הואיל ולא מיחייבי. תנן נכנסה כת ראשונה ונתמלאת העזרה וכו' ירושל' ר' יעקב בר אחא בשם ר' יסא ניתן כח בקולו של משה והיה קולו מהלך בכל ארץ מצרים מהלך ארבעים יום ומה היה אומר מקום פלוני עד מקום פלוני כת אחת וממקום פלוני ועד מקום פלוני בת אחת ואל תתמה ומה אם אבק שאין דרכו להלך אתה אומר והיה לאבק [בכל ארץ מצרים] קול שדרכו להלך עאכ"ו א"ר [לוי] כשם שניתן כח בקולו של משה כך ניתן כח בקולו של פרעה והי' קולו מהלך בכל אר"מ מהלך מ' יום מה היה אומר קומו צאו מתוך עמי גם אתם גם בני ישראל וגו' לשעבר הייתם עבדי פרעה מכאן ואילך אתם עבדי ה' באותה שעה היו אומרים הללויה הללו עבדי ה' ולא עבדי פרעה. תנן יצתה כת ראשונה נכנסה כת שנייה יצתה כת שנייה נכנסת כת שלישית כו' תנא והיא נקראת כת עצלנית והא לא סגי דלאו הכי פי' דמצוה לג' כתות כדפרישית לעיל ומשני אפ"ה אבעיא להו לזרוזי נפשייהו להיות מן הראשונים ירושלמי א"ר אבון מה אם דבר שמצותו לכן את אמר היא היתה נקראת כת עצלנית מי שהוא מתעצל במצוה עאכ"ו: