מתני' אנשי עיר גדולה מהלכין את כל עיר [קטנה]. לבד ממידת תחומין. ואנשי עיר קטנה מהלכין את כל עיר גדולה כיצד מי שהיה מעיר גדולה ונתן את עירובו בעיר קטנה או מעיר קטנה ונתן את עירובו בעיר גדולה מהלך את כולה וחוצה לה אלפים אמה ר' עקיבא אומר אין לו ממקום רגליו אלא אלפים אמה אמר להם ר"ע אי אתם מודים בנותן את עירובו על פי המערה שאין לו אלא ממקום עירובו אלפים אמה אמרו לו אימתי בזמן שאין בה דיורין אבל יש בה דיורין מהלך את כולה וחוצה לה אלפים אמה נמצא קל תוכה. משום דיורין. מעל גבה. שאין שם דיורין ואלו נתן על גבה לא היו לו אלא אלפים ממקום עירובו. ולמודד שאמרו נותנין לו אלפים אמה שאפי' סוף מדתו כלה במערה. אע"פ שחלוקים חכמים על ר"ע בנותן את עירובו בעיר לומר שכל העיר לו כר"א מודים הם בבא מעיר אחרת או ממקום שביתתו וכלתה מדתו של אלפים פסיעות בינוניות אפילו במערה של דיורין שאינו נכנס להלן ממידתו כלום. לעיל איפלגו בה רב אירי ורבא דרב אידי תנא ואנשי עיר קטנה מהלכין את כל עיר הגדולה שהעירוב קונה לו את כל העיר בד"א כאילו שבת הוא עצמו שם. ורבא תני אין אנשי עיר קטנה מהלכין את עיר הגדולה ואר"נ מאן דתני אין אנשי לא [משתבש] דמוקים לה במודר וחסורי מיחסרא והכי קתני אנשי עיר גדולה מהלכין את כל עיר קטנה ואין אנשי עיר (גדולה) [קטנה] מהלכין את כל עיר הגדולה בד"א במודר אבל מי שהיה בעיר גדולה והניח עירובו בעיר קטנה בעיר קטנה והניח את עירובו בעיר גדולה מהלך את כולה וחוצה לה אלפים אמה: אמר רב יהודה אמר שמואל שבת בעיר חריבה. מדיוריה אבל מחיצותיה קיימות סביב לה. לרבנן מהלך את כולה. דהא שבת באויר מחיצות וחוצה לה אלפים אמה וה"ה לר"ע והאי דנקט רבנן משום סיפא דהניח עירובו בעיר חריבה אין לו ממקום עירובו אלא אלפים אמה ולר"ע אפי' בישובה אין לו ממקום עירובו אלא אלפים. ור' אלעזר אמר אחד שבת ואחד הניח עירובו מהלך את כולה וחוצה לה אלפים אמה: מר יהודה אשכחינהו לבני מברכת' דקא מותבי עירובייהו [אבי כנישתא] דאבי גובר ובהכ"נ היה גדול וכולו מובלע באלפי' של תחום מברכתא והם לא היו חוששין להוליך העירוב עד סופו ולהניחו שם דס"ל כרבנן דכיון דמונח באויר מחיצות מהלכין את כולה וחוצה לה אלפים. אמר להו גוו בה פורתא כי היכי דלישתרו לכו טפי. העמיקו עוד להביא העירוב עד סופו. כי היכי דלישתרו לכו טפי. דהא ממקום עירוב בעיתו [למדוד]. א"ל רבא פלגאה בעירובין. חולק על החכמים אתה בעירובין. לית (דרוש) דחש לה להא דר"ע דקיי"ל הלכה כדברי המיקל בעירובין:
הדרן עלך כיצד מעברין