מתני' מי שיצא חוץ לתחום. במזיד ומדעת שלא לשם מצוה אפי' אמה אחת לא יכנס. ואע"פ שיוצא לדעת יש לו ד"א כדפרי' לעיל בפרקין דהשתא ד' אמותיו מובלעין בתוך התחום אפ"ה לא יכנס דסברי רבנן הבלעת תחומין לאו מלתא היא. ר"א אומר שתים יכנס שלשה אל יכנס ואמרי' לעיל בפרקין דר"א לטעמיה דאמר במתני' גבי ארבע אמות שנתנו לו חכמים ליוצא חוץ לתחום והוא באמצען שיש לו לכל צידו שתי אמות ולפיכך זה שיצא שתי אמות חוץ לתחום כיון דשתי אמותיו דבוקות ס"ל לר' אליעזר כמאן דמיבלען בתחומיה דמי ומותר ליכנס דהבלעת תחומין מילתא היא אבל ג' אל יכנס דהא לאו [מובלעין] נינהו ואוקמה אביי לעיל דלא פליגי רבנן עליה דר"א אלא לדב' [הרשות אבל לדבר] מצוה מודו ליה שיכנס וכן הלכה כרבנן. א"ר חנינא רגלו אחת חוץ לתחום ורגלו אחת בתוך התחום לא יכנס שנ' אם תשיב משבת רגלך רגלך כתי' ואיכא דאמרי א"ר חנינא רגלו אחת בתוך התחום ורגלו אחת חוץ לתחום יכנס דכתיב אם תשיב משבת רגלך רגליך קרינן וכן הלכה דתחומין דרבנן ובשל סופרים הלך אחר דמיקל: