חולה פטור מן התפלין
אמרינן בירושלמי פרק (קמא) [ב'] דברכות ובמדרש ילמדנו פ' אני פי מלך שמור ר' ינאי היה לובשן אחר חוליו שלשה ימים כלו' שהחולי ממרק שנאמ' הסולח לכל עוניכי הרופא לכל תחלואיכי. ר' יוחנן בן זכאי לא הוה זעין תפלין מיני' לא בקייטא ולא בסיתוא. כך נהג ר' אליעזר תלמידו אחריו. ר' יוחנן בסיתווא חזיק רישי' ולביש תרווייהו. ובקייטא לביש דאדרעי' הא למדת שהחולה פטור מן התפלין וההיא דפ' הנושא גבי אשכבתי' דרבי דאמר סליק אמתי' לאיגרא אמרה עליונים מבקשים את רבי ותחתונים מבקשים את רבי יהי רצון שיכופו תחתונים את העליונים כיון דחזי דעל כמה זמנים לביהכ"ס ומנח תפלי וקא מצער אמרה יהי רצון שיכופו עליוני' את התחתונים. שאני רבי שהי' מתנהג יותר מדאי בקדושה ובטהרה והי' מחמיר על עצמו כמו ר' אליעזר נמי שלבש תפלין בחוליו שמת בו סמוך למיתתו. כדאי' ס"פ ארבע מיתות שהיה מחמיר על עצמו מפני שהי' נוהג בקדושה ובטהרה: