אמר רב יוסף פרקדן לא יקרא ק"ש ק"ש הוא דלא יקרא הא מיגנא גני והא ר' יהושע ב"ל לייט אמאן דגני אפרקדן דגני כי מיצלי שפיר דמי ק"ש אפי' כי מצלי אסור והא ר' יוחנן קרי כי מצלי שאני ר' יוחנן דבעל בשר הוה פרש"י פרקדן שוכב על גבו ופניו למעלה לייט אמאן דגני אפרקדן שהוא דרך גנאי שמא יתקשה אברו מתוך שנתו ונראה לרבים [מיגנא לישן כי מצלי ש"ד כשהוא מוטה על צדו מעט שפיר דמי] אבל מקרי ק"ש אפי' כי מצלי נמי אסור כי מקבל עליו עול מלכות שמים דרך שררה וגאוה עד כאן לשונו. ופר"ח פרקדן רבותי' הגאונים פירשו השוכב על שדרו ופניו למעלה ויש אומרים הישן על פניו משום דאתי לאיחמומי ודייק פרקדן אפו"י בקיד"ה ומראין הדברי' האמורים בנדה שהוא כן פרקדן אפי' למגני הכי אסור וכש"כ לק"ש מיהו אם שוכב מוטה מצד כסליו שפיר דמי למגני אבל לק"ש אפי' מוטה לא ואם הוא בעל בשר כגון ר' יוחנן ואז מצלי וקרי שפיר דמי עד כאן לשונו. ובפרק המוכר את הספינה מוכח כפרש"י וכפי' רבותינו הגאונים ז"ל דאמר רבה בר בר חנה זימנא חדא הוה אזלינן במדברא ולוה בהדן ההוא טייעא ואמר לי תא ואחוי לך מתי מדבר חזיתינהו דדמו כמבסמי מחמרא וגני חד מנייהו אפרקדן והוה זקיפא ברכי' ועל ההוא טייעא תותא ברכי' כי רכיב גמלא הרי משמע להדיא בדבריהם וכן פירש רשב"ם זצ"ל התם דפרקדן פניו למעלה וכן מוכח ההוא דערבי פסחים דאמר פרקדן לא שמי' הסיבה דהיינו כאדם שזוקף ראשו לאחוריו ופניו למעלה וכן פי' התם רבינו יעקב הקדוש מקורבי"ל זצ"ל והביא ראי' מההיא דהמוכר את הספינה: