מתני' הנוטל חלה מן הקב ר' עקיבה אומר חלה וחכ"א אינה חלה. פי' רבינו יצחק דסימפו"נט ר' עקיבה אומר חלה פי' קדושה משום חלה וה"מ דיעבד אבל לכתחלה לא דבהדיא תנן לעיל בפרק פירות מי שאינו יכול לעשות עיסתו בטהרה יעשנה קביים ואל יעשנה בטומאה. רע"א יעשנה בטומאה ואל יעשנה קביים שכשם שהוא קורא לטהורה כך הוא קורא לטמאה לזו קורא חלה לשם ולזו קורא חלה לשם אבל קביים אין להם חלק לשם הלכך לכתחלה אינו מפריש מפחות מכשיעור אבל אם הפריש בדעבד הוא חלה. ירושלמי הווין בעין מימר מה דאמר ר' עקיבה נוטל חלה מקב חלה מהלכה הא מדבר תורה לא מן מה דתנינן ר' עקיבה פוטר וחכמי' מחייבי' הדא אמרה אפילו מדבר תורה. ירושלמי ר' עקיבה מדמי לה לפירות שלא נגמרה מלאכתן עבר והפריש מהן תרומ' הרי זו תרומה ורבנן מדמין לה לתבוא' שלא הביאה שליש עבר והפריש ממנה תרומה אינה תרומה אף כאן אינה תלה חזרו לומר אינה דומה לא לפירות שלא נגמרה מלאכתן ולא לפירות שלא הביאו שליש שזו הביאה שליש אלא ר' עקיבה מדמי לה לאומר הרי זו תרומה על פירות הללו לכשיתלושו ונתלשו ורבנן מדמין לה לאומר הרי זה תרומ' על פירות הללו המחוברין דלא אמר כלום: