ותקנה זו עם כל התקנות שהתקין ר"י בן זכאי משחרב בית המקדש כשיבנה בית המקדש יחזרו הדברים לישנן.
כיון שבזה מיושב מה דכאן חשיב גם מה שתיקן יום הנף אסור, ושם במנחות לא חשיב הך דלולב בהדי יום הנף ובתוס' הרגישו בזה ולפ"ז א"ש דקא משמע לן דתקנה זו ליטול לולב במדינה כל שבעה לא היתה רק עד שיבנה בהמ"ק וכמו יום הנף שאם יוקרב העומר אין מקום לתקנה זו שהרי העומר מתיר ושירי מנחתו נאכלין וכן כל חדש ומלמד לנו שליטול במדינה שבעה אינו רק בזמן שאין מקדש. ובזה מובן מה דאמר בדף מ"ו רב נחמן בר יצחק מתני לה בהדיא אמר רב כל ז' מצות לולב, מתני להא בהדיא דרב גבי לולב ולא שמע לה מכללא דנר חנוכה רש"י משום דכאן לא נתקנ' לדורות רק כל זמן שלא יבנה ביהמ"ק לכן אפשר דלא תקנו ברכה משא"כ נר חנוכה היא מצוה קבועה לדורות לפרסומי ניסא וצריך לברך לכן מתני בהדיא ובזה יש לחלק מה דבערבה אין מברכין עלי' אם מנהג נביאים מטעם שאינו רק זכר למקדש וכשיבנה המקדש לא יטלו ערבה בגבולין משא"כ הלל ויו"ט שני ועיין מה שכתבו בתוספות שם דף מ"ד ד"ה כאן במקדש בשם רבינו תם בזה ודו"ק.