1
ואצ"ל שאין חותכין אותו או עושין בו מלאכה וכו' ואין עשה דוחה לא תעשה ועשה.
בגמרא ר' אליעזר אומר דכתיב שבתון כו' שבתון זה קדושת היום. תרועה אלו שופרות מקרא קדש קדשיהו בעשיית מלאכה. א"ל ר"ע מפני מה לא נאמר שבתון שבות שבו פתח הכתוב תחילה אלא שבתון קדשהו בעשיית מלאכה נראה דר' אליעזר לטעמיה דאית ליה בפרק ר"א דמילה דשופר ומכשיריו דוחין את השבת כ"ש דדוחין יו"ט לכן כל זמן דליכא שופר מותר לתולשו מן האיל ולתקנו לשופר וא"כ לא אסור בעשיית מלאכה שלצורך שופר ורק אם יש לך שופר אז קדשיהו בעשיית מלאכה לא כן רע"ק לטעמיה דמכשירין שאפשר לעשותן מערב שבת אין דוחין שבת ולדידי' אמר בגמרא דאין דוחין יו"ט משום דיו"ט הוי עשה ול"ת ולכן קדוש בעשיית מלאכה אף למלאכת שופר ולהכי דריש שבתון שבות ממלאכה ברישא ופשוט.