נדר עשרון ומחצה ואמר כו' כדרך המתנדבין ה"ז מביא שנים.
בתוספתא פי"ב תניא הרי עלי עשרון אחד להביא בשני כלים כופין אותו ומביא שני עשרונות בשני כלים דברי ר"י ר"ש פוטר שלא התנדב כדרך המתנדבים הרי עלי עשרון ומחצה כופין אותו ומביא שני עשרונים שלמים שאין מתנדבין חצאין. אם תעיין במשנה פליג ע"ז ר' שמעון וכולהו בבי דמשנתינו איתא בתוספתא. ונראה ברור דעל בבא דסיפא צריך להיות דברי ר' יהודה ור"ש פוטר שלא התנדב כדרך המתנדבין, ובהרי עלי עשרון אחד להביא בשני כלים כופין אותו ומביא שני עשרונות בשני כלים סתמא מתניא, ובטעות נכתב על בבא דרישא, וטעמא דלא פליג ר"ש על בבא דא משום דעשרון אחד בשני כלים מצי להביא לחובתו רק שיוסיף בכל כלי עוד חצי עשרון ויהיה משני כלים עשרון אחד חציו מזו הכלי וחציו מזו הכלי עולה לחובתו ועשרון אחד משני כלים חציו מזו וחציו עולה לנדבה, וקמ"ל התוספתא דבזה לא פליג ר' שמעון דזה כדרך המתנדבים שעשרון אחד עולה משני כלים רק שאין מתנדבין חצאין:
ובזה נתגלה לנו טעמא דהגמרא (בדף ק"ה) שמעינן ליה לר"ש דאמר אם הביא עשרון אחד משני עשרונות ולוג אחד משני לוגין יצא, ופרש"י דלא איתפריש, ולפ"ז איתפריש דמתוספתא דא אמרו דלא פליג ר' שמעון על הך בבא והיינו טעמא משום דהוא כדרך המתנדבים דבשני כלים מביא חדא מנחה חובה רק דמוסיף עוד להביא מנחה נדבה בהנך שני כלים וחציין חובה וחציין נדבה. ובהך דלא התנדב כדרך המתנדבין נזכר כאן ובלהקריב בבית חוניו ובפסחים (דף נ"ג) יעו"ש בתוספות ובחולין בשוחט בחוץ לשם עולה יעו"ש בתוס', ועדיפא מיניה בהקדש בדק הבית בערכין (דף כ') בחצי ערך כלי עלי יעו"ש בשיטה מקובצת בש"ס ווילנא החדש, וכזה בנזיר בתוספתא הרי עלי לגלח חצי נזיר ר"ש פוטר שלא התנדב כדרך המתנדבים וזה ממש כהך דחצי ערך כלי דפלגא לאו אורחיה למידר כו'. ונראה דזהו טעמא דרשב"י משום ר"ש בסוף שקלים דאמר המקדיש שקלים בזה"ז לא קידש וכדמפרש בירושלמי דאם יניח עד שיבנה בהמ"ק הרי הן מתרומה ישינה וקרבנות צבור בעי להקריב מתרומה חדשה והוי כאומר הר"ז קודש להקריב מתרומה ישינה ולא התנדב כדרך המתנדבים ודוק בכ"ז:
והנה המשל"מ הביא תוספתא מנחות פי"ב כהן שאמר הרי עלי מנחה שתקמץ ושיאכל, ישראל שאמר הרי עלי מנחה שתעלה כולה לאשים כו', ולדידיה פשיטא ליה דהיא היא שבסוגיין. ולענ"ד מסתפקנא טובא דבמשנתינו הכל על אופן שמתחייב להביא ואיך גדר התחייבו במנחה, משא"כ במתנדב מנחת כליל אין נפ"מ בחיובו כלל רק הוא כתנאי שעל אופן שתהא כליל מתנדב במנחה והוא תלוי באשלי רברבי במחלוקת דמתנה אדם על מה שכתוב בתורה דתנאי בטל והמעשה קיים וצ"ע: