מי שהיו לפניו שתי חתיכות כו' ה"ז חייב באשם תלוי.
הנה היכי שיבורר בודאי אם צריך עכשיו להביא אשם תלוי להגין עליו מן היסורים אמר בירושלמי פרק החולץ ה"ב אם היו לפניו שני זיתים אחד של חלב ואחד של שומן ואכל אחד מהן וחבירו מונח בתיבה ואמר מאחר שאילו אמצא את המפתח יכול אני לעמוד על וודאו מהו שיהא חייב על ספיקו אשם תלוי, ופשיט מהך דתנן הכונס יבמתו ונמצאת מעוברת עד שלא יוודע לו אם אינו בן קיימא הוא אינו מביא הד"א שאינו מביא, ולדעתי קשה דכל שלא הפילה הרי צריכין להלוך בתר רובא דרוב יולדות בני קיימא ומיעוט מפילות ואם ניזול בתר רוב הרי חיוב חטאת מונח עליו ואיך יביא אשם תלוי דאף בדיני נפשות אזלינן בתר רוב וכש"כ לענין קרבן ועיין סנהדרין (דף ס"ט). ואולי משום דאם תפיל לעתיד נמצא דלא בא עליה באיסור למפרע ולא עבד איסורא לכן אינו חייב חטאת וכמו דאמר בגיטין (דף כ"ח) המגרש אשתו סמוך למיתתו אסורה לאכול בתרומה מיד דשמא ימות חיישינן וכן אמר בירושלמי תמן דלשמא תפיל חיישינן עיי"ש, וצ"ב קצת מדברי התוס' פרק יוצא דופן (דף מ"ו) ד"ה וריו"ח ור"ל וי"ל דאזלינן בתר רוב שמביאין ב' שערות בזמנן כו' ומשום רוב זה חשיבא התראה ודאית ולא חיישינן שמא לא יביא ב' שערות בזמנן אע"ג דלעתיד הוא ודוק, ובמק"א הארכתי בזה בס"ד ואכ"מ: