ולא עוד אלא אם היה אחד מהן במדינה אחרת ואמרה הרי אני ממתנת כו' אין זו מורדת:
ואף שנתבאר למעלה שאם הקטן כאן והגדול במדינת הים שאין הקטן יכול לומר המתינו לאחי שהמצוה בו, וכש"כ כאן בשניהן שוים, זה אינו, דאף דאמרו בגמרא מ"ט שהוי מצוה לא משהינן, עיקר טעמו משום עיגונא דהוא רוצה לעגנה, עד שיגדל הקטן או עד שיבא ממדינת הים, משא"כ כאן שהיא רוצה להמתין על היבם וליכא עיגון לא נחשבה למורדת, ומדלא כתב רבינו בזה גם אם תלתה בקטן עד שיגדיל ובחרש עד שיבריא, נראה דבזה חשיבא מורדת דאם רצונה באמת בפלוני היבם, תתייבם לו בעודו קטן או בעודו חרש, ואם תאמר שאין רצונה בו להתייבם עכשיו כל זמן שאיננו גדול ובריא, א"כ חשובה מורדת מה שאינה רוצית להתייבם להאח שרוצה ליבמה, וזה נכון, ותדע דעיקר טעמא משום עיגונא מדברי רבינו לקמן פ"ה הי"ז ראובן שהיה בירושלים ולו שתי נשים אחת בעכו ואחת בצור ושמעון אחיו בעכו ולוי אחיו בצור ושמעו שמת ראובן הדין נותן שלא ייבם אחד מהן עד שיודע מה עשה אחיו שמא קדים וייבם כו', ומוכח מלשון רבינו דאף היכי דאיכא במקום אחד גדול האחין דהמצוה בגדול לייבם וא"כ נסמוך דמסתמא עבדו כדין, והגדול ייבם אותה שבעירו דמסתמא השני לא ייבם השניה, דיעשה כדין וימתין מסתמא על הגדול, וכמו שמצאנו בהמפקיד (דף ל"ח) דהמפקיד פירות אצל חבירו ה"ז לא יגע בהן לפיכך בעה"ב עושה אותן תרו"מ על מקום אחר ולא חייש דילמא אכיל טבל יעו"ש. וכן נראה דמה"ט שנינו בתוספתא עבד כהן שברח הר"ז אוכל בתרומה, ולא חייש שמא מכרו האדון לישראל, דהאדון אסור למכרו שמא יאכל תרומה בחזקת שהוא עבד [ועיין תוספות פ"ק דגיטין דף י"ב: ד"ה שביק ליה כו' שכתבו טעם אחר]. ולכן נראה דכל זמן שלא נודע שהגדול ייבם את אשת אחיו אסורה צרתה להנשא שהיא במדינה אחרת דאימור לא ייבם אותה, וא"כ ב"ד פלוני שבמקום שהיבם קטן האחים שם יכריחו אותו לחלוץ לאשת אחיו שם, למען תהיה מותרת להנשא לעלמא, אף דשהוי מצוה ליכא דהא גדול האחים יש במדינה פלונית ואימור ייבם אשת המת פלונית ששם במקומו, ואדרבא ע"י זה תעשה שהגדול לא ייבם פלונית שבמקומו מחשש שמא חלץ השני לשנית ותו אסור גדול האחים לייבם אותה שבמקומו, דאימור חלץ פלוני שבמקום פלוני לפלונית, בכ"ז משום עיגון נכריחו לחלוץ ולא נחוש ליבום הגדול, הרי דעיקר טעמא משום עיגונא, ואם רחוק הדבר להודע אם ייבמה הגדול נזדקק שיחלוץ לאשה זו הקטן מאחים שבכאן למען תוסר כבלי העיגון ממנה, וז"ב בשיטת רבינו בס"ד: