ולהכות בשוטין כו':
נ"ב מקרא מלא במלכים א' י"ב אבי יסר אתכם בשוטים כו':
כל המורד כו':
בתוספות סנהדרין (דף לו) העלו דמורד במלכות לא היה צריך בזמן הבית להלין את דינו רק שהיו גומרין דינו בו ביום יעו"ש ומקשים מהא דפריך לקמן (דף מח) אלא למ"ד נכסיהן ליורשים למה לי ומלך כו' ומאי קושיא הא מש"ה אמרו ברך נבות כו' ומלך כדי להיות נגמר דינו תיכף ולא ילינו את דינו דחששו שמא יתודע השקר, ולא קשה מידי דסוף סוף בעי הלנת דין דהרוגי מלכות הא מיתתן בסייף כמש"כ רבינו, ומשום דהעידו עליו שברך את השם דינו בסקילה כמגדף ומי שנתחייב בשתי מיתות נידון בחמורה א"כ היה צריך להלין את דינו כדי לדונו בסקילה וכן עשו ויסקלוהו באבנים וא"כ למה להם למימר ומלך, וא"ל כיון דסוף סוף חייב מיתה רק דיהא נפ"מ אם לדונו בסקילה ע"ז לא בעי להלין הדין ז"א דמדברי התוס' לקמן (דף פ"א) סד"ה הנסקלין מוכרח דלחייבו מיתה חמורה הוי כספק נפשות ולהקל כ"ש דבעי להלין הדין וזה פשוט. ואדרבא בזה אתי שפיר לשון הגמרא שם גבי יואב מאי נפ"מ לחיי שעה, פירוש דכיון דהרוגי מלכות קולטן המזבח ויהרגוהו מדיני ב"ד וא"כ הא צריך הלנת הדין ולא יגמרו דינו היום ויעוין חידושי רמ"ה בזה ודוק: